Samenvatting

  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2023
  • 619
  • Regisseur kwaliteit & bedrijfsvoering
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Marielle Foppen
  • Regisseur kwaliteit & bedrijfsvoering

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op en geven wij via trimesterrapportages inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband. Deze rapportages geven een beeld van verschillende kwaliteitsgebieden zoals extra ondersteuning op de basisschool of voorziening, het dekkend netwerk, de voortgang in de werkgebieden en de netwerkgroepen zoals thuiszitters en nieuwkomers. Het jaarplan en de rapportages bespreken we met de schoolbesturen, betrokkenen in de werkgebieden en samenwerkingspartners. We evalueren en stellen indien nodig ons beleid bij.

Als gevolg van de omschakeling naar een kalenderbegroting in 2023 worden in 2022 4 trimesterrapportages gepubliceerd. Wanneer in de rapportage wordt gesproken over schooljaar 2021-2022 wordt hieronder de periode augustus 2021 t/m/ december 2022 verstaan.

Leerling populaties en prognoses

1. Aantal leerlingen

Samen met de gemeenten regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek, bijvoorbeeld een school voor speciaal (basis)onderwijs.

In het schooljaar 2021-2022 volgden in totaal 20.597 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar onderwijs in de regio Noord-Kennemerland. Hiervan volgden 96 % (19.772 leerlingen) regulier onderwijs. De andere 825 leerlingen volgden onderwijs op het speciaal (basis)onderwijs, waarvan 384 op het speciaal basisonderwijs en 441 op het speciaal onderwijs.

>>> Lees hier verder

1.1 Aantal leerlingen regulier basisonderwijs

Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool.

Er is landelijk sprake van een daling van leerlingaantallen in het regulier basisonderwijs. Dit zagen we ook in onze regio. Waar ons samenwerkingsverband in 2011-2012 nog 22.159 leerlingen in het basisonderwijs telde, zagen we het aantal leerlingen in 2021-2022 dalen naar 19.772 leerlingen.

>>> Lees hier verder

1.2 Aantal leerlingen op het speciaal(basis) onderwijs

Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs.

Sinds 2020-2021 is er spraken van een daling van het aantal SBO-leerlingen. Hiermee lijkt zich de verwachte daling op basis van de prognoses van DUO in ons werkgebied eerder in te zetten.

>>> Lees hier verder

1.3 Verplaatsing van en naar onze scholen

Kinderen komen en gaan van en naar de scholen in ons werkgebied. Aan de hand van dit overzicht krijgen we meer zicht op de verplaatsingen tussen de verschillende schooltypen.

>>> Lees hier verder

2. Tijdelijke observatie en interventieplaats op het S(B)O

In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind.

In het 4e trimester zijn totaal 4 observatieplaatsen toegekend voor de duur van 20 weken - 2 voor het SBO en 2 voor het SO.

>>> Lees hier verder

3a. Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOP dossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie.

We geven toelaatbaarheidsverklaringen af voor minstens één heel schooljaar en de einddatum van een toelaatbaarheidsverklaring valt altijd op 31 juli (einde schooljaar). De duur van een toelaatbaarheidsverklaring is in principe tijdelijk en wordt met de betrokkenen bepaald op basis van het perspectief en ontwikkeldoelen.

In het schooljaar 2021-2022 zijn er in totaal 451 tlv’s aangevraagd. Hiervan heeft 83% van de afgegeven tlv's een categorie SBO of SO laag.

>>> Lees hier verder

3b. Aangevraagde tlv's vanuit de werkgebieden

In paragraaf 1.3.a Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen.

In het schooljaar zijn 451 tlv's aangevraagd. Hiervan werden 158 tlv's (35%) aangevraagd door onze eigen basisscholen. Daarnaast werden door het SO 126 tlv’s (27,9%) aangevraagd. De andere 92 tlv’s (20.4%) werden aangevraagd door het SBO. Ook werden er door het SWV/ 75 tlv’s (16.6%) aangevraagd.

>>> Lees hier verder

3c. Speciale voorzieningen onderwijs en zorg

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip raken.

Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze uit tot volwaardige programma's. Binnen PPO-NK wordt continue kritisch gekeken naar deze speciale voorzieningen. Doel is om zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij onderwijs te bieden en zoveel mogelijk op de reguliere school in de eigen wijk of plaats. Daarom zijn veel van deze speciale voorzieningen tijdelijke van aard; doen wat nodig is, zolang dat nodig is.

>>> Lees hier verder

Reflectie

Alle acties en initiatieven binnen ons samenwerkingsverband dragen bij aan het realiseren van onze visie:

  • Perspectief voor ieder kind: een goede weg naar de toekomst vol hoop en vanuit een gedeeld perspectief met ouders en leerkrachten.
  • Ik maak verschil voor ons: we dragen samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.
  • Samen leren Leven: thuisnabij en inclusief onderwijs voor alle leerlingen in ons samenwerkingsverband. We omarmen diversiteit en benutten op positieve wijze verschillen.

Intervisies gericht op het microsysteem van het kind

Ons samenwerkingsverband is gericht op het verzorgen van passend onderwijs voor elke leerling. Het is geen netwerk van aanbod, zoals in de schappen van een supermarkt. We denken niet in doelgroepen met bijbehorend aanbod waar we leerlingen vervolgens inpassen. Het is een netwerk dat op elke vraag die kinderen (en ouders en scholen) stellen een passend antwoord wil vinden. Kinderen zijn, samen met ouders en leerkrachten, kenner en eigenaar van de eigen vraagstukken en kunnen aangeven of oplossingen wel of niet passend en uitvoerbaar zijn.

1. Hoorrecht van het kind

Om het hoorrecht van kinderen te versterken stimuleren we de participatie van kinderen direct of indirect bij een MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de juiste ondersteuning voor het kind. Een verslag van het kindgesprek wordt dan ook standaard opgenomen in TOP dossier.

Naast de training Spreek- en hoorrecht van kinderen hechten wij ook grote waarde aan de participatie van leerlingen in het mdo.

>>> lees hier verder

2. Inspraak leerlingen – in dialoog over Samen Leren Leven:

Binnen ons samenwerkingsverband willen we de stem van kinderen meer structureel laten horen. Als vanzelfsprekend hebben zij dan ook een stem gekregen bij de vertaling van ons ondersteuningsplan in concrete acties en bij onze conferentie ‘Samen op weg naar inclusiever onderwijs’ van 28 september 2022.

>>> Lees hier verder

Interventies gericht op het versterken van het mesosysteem van het kind

Ons netwerk is gericht op het ondersteunen van ouders, kinderen en leerkrachten, zodat zij hun opdracht goed kunnen uitvoeren. Het doel is om de pedagogische alliantie kind – ouder – school te versterken en te ondersteunen. Dit rondom een individueel kind maar ook voor de school en tussen scholen samen met jeugdhulp- en zorgorganisaties en gemeenten.

1. Een dekkend netwerk voor ouders

Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.

Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continue mee over ontwikkelingsplannen voor hun eigen kind. Daarnaast denken ze in verschillende netwerkgroep na over bredere thema's vanuit hun ouderrol. De afgelopen tijd heeft de netwerkgroep van het oudersteunpunt nagedacht over de doorontwikkeling van het oudersteunpunt, het organiseren van nieuwe oudercafés en de pilot van de buddy's.

>>> lees hier verder

2. Begeleiding en ontwikkeling van de leerkrachten

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.

Wij doen er alles aan om de leerkracht te ondersteunen bij het omgaan met kinderen met diverse ondersteuningsbehoeften. Zij hoeven niet alles zelf te kunnen, maar zijn wel in staat om goed aan te geven wat er nodig is voor het onderwijsproces van het kind.

>>> Lees hier verder

3. Wegwijs in gedrag

Vanuit het NRO-onderzoek zijn we vorig schooljaar gestart met de trainingen 'Wegwijs in gedrag' voor leerkrachten en de aanvullende training voor IB-ers, schoolleiders, bestuurders en consulenten.

Uit de trainingen wordt input verzameld voor het NRO-onderzoek. De eerste resultaten geven een significant beeld en zullen komende periode worden uitgewerkt tot publicaties.

>>> Lees hier verder

4. Versterken van het samenspel tussen IB-er - leerkracht - school - ouders

Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, IB'er en eventueel een jeugd- en gezinscoach verbonden aan de school met elkaar in gesprek om het samenspel met elkaar en de ondersteuningsstructuur van de school te evalueren.

>>> Lees hier verder

5. Kwaliteitsondersteuning op de scholen

Vanuit de netwerkgroepen en werkgebieden worden verschillende masterclasses georganiseerd voor de leerkrachten op de scholen. Daarnaast worden alle nieuwe IB-ers/docenten met IB-taken en directeuren getraind in en het begeleiden van docenten bij het werken met TOP dossier

>>> Lees hier verder

6. Multidisciplinaire overleggen

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.

In het 4e trimester zijn in 924 mdo's gehouden in de werkgebieden. Hiermee komt het totale aantal mdo’s in het schooljaar 2021-2022 op 3255.

De mdo’s worden bij voorkeur op school gehouden. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om een mdo in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden bv. in verband met coronamaatregelen. In de werkgebieden met reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de school door externen.

In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd (27%). In het 4e trimester waren 78 leerlingen aanwezig bij het mdo. In totaal zijn gedurende het schooljaar 229 kinderen aanwezig geweest bij het mdo.

>>> Lees hier verder

7. Arrangementen

Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.

In het 4E Trimester zijn 280 individuele arrangementen ingediend.

>>> Lees hier verder

8. Doorontwikkeling TOPdossier

TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg.

>>> Lees hier verder

Interacties gericht op het exosysteem van het kind

In de werkgebieden is een groep scholen onder regie van de consulent samen verantwoordelijk voor het vormen van een dekkend netwerk werkgebied, waar scholen elkaar samen met consulent ondersteunen. Dit vraagt een goede samenwerking tussen de scholen en effectief handelen van de consulent die deze samenwerking modereert.

Dit schooljaar zetten we in op het nadenken hoe te werken aan een inclusief werkgebied en de doelmatige besteding van de innovatiegelden, versterken van de samenwerking in de werkgebieden en de doorontwikkeling van de regisseursfunctie. Hiermee sluiten we aan bij ons vermogen om lokaal te anticiperen.

1. Ontwikkeling in de werkgebieden

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen.

We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Naast de ontwikkelingen en trends in het werkgebieden vinden er verschillende innovatieprojecten plaats deze worden hier beschreven.

>>> Lees hier verder

2. Samen leren leven - naar inclusief onderwijs

In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs.
Inmiddels hebben we onze missie en visie uitgewerkt. Hierin dragen wij uit dat wij vinden dat elk kind moet kunnen opgroeien in zijn natuurlijke omgeving. Bij voorkeur in hun wijk. In deze nabije omgeving kunnen kinderen zich veilig ontwikkelen en leren. Zij voelen zich daar gezien en gehoord, waardoor zij zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen ongeacht hun achtergrond, aanleg of hun beperking. Dit vraagt een inclusieve werkcultuur waarvan kind en professionals profiteren.

We hebben in het 4e trimester een conferentie georganiseerd voor ouders, leerlingen, scholen, bestuurders, jeugdhulp en gemeenten. De conferentie is goed bezocht en ontvangen.

>>> Lees hier verder

3. Versterken onderwijs aan hoogbegaafde - hoogsensitieve kinderen

Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid. De afgelopen jaren hebben wij met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven.

In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert. Daarnaast vinden allerlei scholingsactiviteiten plaats en is een fysiek en online kenniscentrum HB opgericht .

>>> Lees hier verder

4. Ontwikkelingen in de netwerkgroepen

Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK.

>>> Lees hier verder

5. Innovatieprojecten

Innovatie en ontwikkeling zijn nodig om een antwoord te blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren. Er zijn nog steeds kinderen voor wie geen passende onderwijsplek is. De kern van passend onderwijs is dat we los van regels en protocollen zoeken naar de beste oplossingen voor leerlingen. We hebben ons ten doel gesteld om innovatie op basis van specifieke onderwijsbehoeften te stimuleren, passend bij het werkgebied.

Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Met deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied.

>>> Lees hier verder

6. Aanpak schoolaanwezigheid (voorml. thuiszitters)

Regio Noord-Kennemerland (de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden PO en VO) werken nauw samen om thuiszitten te voorkomen. Door het thuiszitterspact (een gezamenlijke aanpak) kunnen we elkaars inspanningen versterken om een thuiszitter te voorkomen, te begeleiden of terug te leiden naar een passende plek. Daarnaast signaleren we samen belemmeringen in de deelname aan het onderwijs pakken deze proactief op.

Gesproken wordt van een thuiszitter als een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar, die ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling, zonder geldige reden meer dan vier weken verzuimt, geen ontheffing van de leerplicht, of vrijstelling van geregeld schoolbezoek heeft en ook geen ander onderwijs volgt. Elke drie maanden ontvangt het OCW een overzicht van het aantal thuiszittende leerlingen van het swv. Doel van PPO-NK is om geen thuiszitters te hebben.

In Noord-Kennemerland doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter, dan zetten we maatwerktrajecten in.

>>> Lees hier verder

7. Nieuwkomers

Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. De afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begeleiden.

De instroom van Syrische en Oekraïense kinderen vraagt veel van de gemeenten en onze scholen. Waar mogelijk zijn nieuwe taalklassen gerealiseerd, o.a. speciaal voor het onderwijs aan de Oekraïense kinderen. De netwerkgroep Nieuwkomers heeft een belangrijke rol gespeeld bij der coördinatie en realisatie van deze voorzieningen.

>>> Lees hier verder

Interventies gericht op het macrosysteem

Het samenwerkingsverband heeft een dienstbare rol met een eigen opdracht waarover we verantwoording afleggen. Het succes van deze opdracht hangt nauw samen met de kwaliteit van de samenwerking, zodat we kunnen voorkomen dat een kind tussen wal en schip raakt en schoolbesturen kunnen voldoen aan hun zorgplicht.

Het netwerk bestaat uit professionele leergemeenschappen die samen delen, leren en creëren. In dialoog met elkaar op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Werken als een netwerk betekent dat we beleid operationaliseren vanuit de netwerkgroepen op basis van het strategisch perspectief.

1. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O

Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusief onderwijs. Vervangen door? Samen werken wij aan een inclusieve maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.

>>> Lees hier verder

2. Doorgaande lijn PO-VO

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Consulenten regisseren daarom dat zij bij mdo’s die met de doorgaande schoolloopbaan te maken hebben betrokken worden. Ook zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar.

In 2022 zijn 188 mdo's gevoerd ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan: 64 in een voorschoolse situatie en 124 in verband met advies richting voortgezet onderwijs. In werkelijkheid is het aantal mdo's hoger, omdat de mdo's die gevoerd worden met de speciale (basis)scholen niet gespecificeerd geregistreerd worden.

>>> Lees hier verder

3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusieondersteuners

De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

>>> Lees hier verder

4. Samenwerking met de gemeente

Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en zorg krijgt die nodig is. De afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo en Langedijk. Het resultaat daarvan was de transformatieagenda passend onderwijs-jeugdhulp met een gezamenlijke visie. Kernwoorden: investeren in de samenwerking met ouders, meer preventie en meer eigen kracht.

De afstemming hiervoor vindt plaats in het op overeenstemming gerichte overleg (OOGO) tussen de zeven gemeenten (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen, Heiloo, Castricum en Uitgeest), de samenwerkingsverbanden po en vo Noord-Kennemerland, Midden-Kennemerland en IJmond, plus het MBO.

>>> Lees hier verder

5. Sluitende aanpak onderwijs - zorg

Wij berichten van de activiteiten op het snijvlak onderwijs – (jeugd)zorg in onze swv-regio en regio gemeenten.

In het schooljaar 2021-2022 is voor het eerst bijgehouden hoeveel mdo'sbetrekking had op een onderwijszorgarrangement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in 4 OZA-categorieën. Door deze cijfers in de toekomst te combineren met de jeugdzorg data van de gemeenten hopen we beter inzicht te krijgen in de onderwijs-zorg problematiek van onze kinderen en werkgebieden.

Lees hier verder

Interventies gericht op een duurzaam eco-leersysteem voor het Onderwijs

1. Gelijke kansen alliantie

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is sinds oktober 2016 actief in heel Nederland met de Gelijke Kansen Alliantie (GKA), en vanaf 1 oktober 2018 als het Programma Gelijke Kansen.

De gemeente Alkmaar en het samenwerkingsverband participeren actief in deze landelijke alliantie.

>>> Lees hier verder

2. Met andere Ogen

Met Andere Ogen is een inspiratienetwerk dat de ontwikkelkansen van kinderen in Nederland vergroot. Met dit netwerk willen we de lokale praktijk van zorg, onderwijs en jeugd stimuleren om zo goed mogelijk met elkaar samen te werken, elkaar te inspireren én van elkaar te leren. De missie: door een betere samenwerking van ouders, onderwijs, zorg en jeugd bijdragen aan het vergroten van ontwikkelkansen van kinderen

Vanuit het samenwerkingsverband wordt actief geparticipeerd in de verschillende werkgroepen en bijeenkomsten.

>>> Lees hier verder

Kwaliteitszorg

Het samen werk maken van passend onderwijs en het strategisch perspectief – op alle niveaus en met vele partners – is een sociaal en interactief proces. Het proces verloopt volgens de meet-deel-leer-verbetercyclus. Kwaliteitszorg in een levende vorm, gericht op het waarderend perspectief: de gekozen strategische thema’s en de realisatie van onze missie en visie. We monitoren onze vorderingen en resultaten, bespreken deze cyclisch en verbeteren waar nodig onze werkwijze. Hiermee willen we op een duurzame wijze voldoen aan onze wettelijke en maatschappelijke opdracht en geven we rekenschap over dat wat we doen en de resultaten die we behalen.

1. Financiën

Wij doen verslag van de exploitatie van het 4e trimester van 2022.

>>> Lees hier verder.

2. Governance

De Ondersteuningsplanraad, Deelnemersraad en Raad van Toezicht doen verslag van hun activiteiten in het 4e trimester van 2022

>>> Lees hier verder.

3. Communicatie

PPO-NK is een netwerkorganisatie. Het werk brengt met zich mee dat we met veel uiteenlopende doelgroepen communiceren. Per doelgroep wordt steeds goed nagedacht over informatiebehoefte, boodschap en middel.

>>> Lees hier verder

4. Jaarplan

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. Het jaarplan is een weergave van de continue dialoog in ons netwerk. Het schetst het waar, waarop en hoe we komend jaar in ons netwerk investeren. Hoe we de stem van de leerling horen, hoe we de alliantie ouder-leerkracht-school versterken, hoe we het samenspel in de werkgebieden intensiveren, hoe we de (inhoudelijke) ontwikkeling van ons netwerk vormgeven met de netwerkgroepen, en hoe we door regionaal samen te werken de holding bieden voor het samenspel rondom de leerling.

>>>Lees hier het jaarplan 2021-2022 en jaarplan 2023

Trefwoorden