3c. Speciale voorzieningen onderwijs en zorg

  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2023
  • 469
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen.

Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze uit tot volwaardige programma's. Binnen PPO-NK wordt continue kritisch gekeken naar deze speciale voorzieningen. Doel is om zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij onderwijs te bieden en zoveel mogelijk op de reguliere school in de eigen wijk of plaats. Daarom zijn veel van deze speciale voorzieningen tijdelijke van aard; doen wat nodig is, zolang dat nodig is.

Hieronder een lijst met de speciale voorzieningen per doelgroep.

Hoogbegaafd – Trimaran.

In 2021-2022 zitten 12 leerlingen op de Trimaran: 11 leerlingen uit ons SWV en 1 lln. uit SWV IJmond.

Eind februari heeft bestuurlijk overleg over de afronding van de pilot de Trimaran plaatsgevonden. Tijdens dit overleg is afgesproken om de Trimaran als onderwijszorgvoorziening voort te zetten. De pilot de Trimaran is de afgelopen periode een succes gebleken. Met de geboden begeleiding en ondersteuning vanuit onderwijs en jeugdhulp heeft de Trimaran veel kunnen betekenen voor de kinderen (en hun ouders) die gebruik maken van de Trimaran. Tijdens de pilotperiode is er meer bekend geworden over de groep dubbel-bijzondere kinderen, over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp en waar inzet nodig is om de (basis)ondersteuning op reguliere scholen te versterken. Uit de evaluatie is gebleken dat de Trimaran voor een kleine groep kinderen nog steeds cruciaal is. Voor deze groep wordt de Trimaran als onderwijs-zorgvoorziening voortgezet. Er vindt jaarlijks een evaluatie plaats, waarbij ook met elkaar de ontwikkelopgaven voor het komend jaar worden afgesproken. Wanneer uit de jaarlijkse evaluatie blijkt dat de Trimaran niet meer nodig is, wordt er afgebouwd. Lees hier het volledige nieuwsbericht.

Autisme. De Boog

Er wordt onderwijs gegeven door leerkrachten van Heliomare onderwijs en de begeleiding en contact gericht spelen door medewerkers van Esdege Reigersdaal.

Meervoudige beperking – Kanzklas en SNS-klas Bergen

  • Kanzklas

De Kanzklas is uitgebreid naar drie groepen, waarvan één schakelklas wordt voor leerlingen in de VO leeftijd. In het schooljaar 2021-2022 bezochten 10 leerlingen de Kanzklas. De Kanzklas heeft in het schooljaar veel in de publiciteit gehaald na een mooie actie van de leerlingen van IKC Oudkarspel die geld hebben ingezameld om een rolstoelvriendelijke speelplaats te realiseren. Lees hier het artikel.

  • SNS-klas Bergen

Op de A. Roland Holstschool in Bergen is een SNS-klas ingericht. Op dit moment zitten 8 leerlingen in de SNS-klas. De leerlingen hebben een TLV (geen bekostiging vanuit de arrangementen). Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zijn in kaart, evenals doelen opstellen m.b.v. de leerlijnen, ondersteuning van Esdege Reigersdaal en gesprekken met de gemeente t.a.v. de bundeling van persoonsgebonden budgetten. De doelen vanuit de leerlijnen worden nauwgezet geëvalueerd tijdens de mdo’s. Op maandag 26 september vindt de officiële opening plaats, die vanwege corona al die tijd was uitgesteld.

Buitengewoon Leren.

In samenwerking met Ronduit Onderwijs en Stichting Landzijde worden kinderen sinds maart 2018 geplaatst op een zorgboerderij waar een vaste leerkracht digitaal onderwijs verzorgt. Hier verblijven de leerlingen gemiddeld een half jaar tot een jaar. Op de locatie Polderpracht en op de locatie Oostwijk zijn in totaal acht leerlingen die met veel plezier onderwijs krijgen en begeleiding met als doel terug- en doorstroom naar een school in de regio. De scholen van herkomst zijn nauw verbonden en betrokken. Het betreft zowel regulier basisonderwijs, als speciaal (basis)onderwijs. De helft van de deelnemers is afkomstig vanuit een SO school. De reflectiegroep komt drie keer per jaar bij elkaar om het project goed te monitoren. Een terugkerend vraagstuk blijft: een aanbod te vinden dat aansluit na plaatsing BGL. De overstap naar een klas moet begeleid en gefaseerd worden.

Trefwoorden