4. Samenwerking met de gemeenten

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2023
  • 1
  • 470
  • Gerben Zonneveld
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en de zorg krijgt die nodig zijn. Dit vraagt dat gemeenten en samenwerkingsverband op alle niveaus in ons netwerk samen optrekken en goed afstemmen. De afgelopen jaren is het gelukt steeds meer als partners samen te werken voor de kinderen in onze regio. We weten elkaar steeds gemakkelijker te vinden, verbindingen te leggen en gezamenlijk onze verantwoordelijkheid te nemen. We zijn erin geslaagd onze organisatienetwerken met elkaar te verbinden tot een lerend regionaal netwerk waarin we leren van onze activiteiten en resultaten. We realiseren ons dat we bezig zijn met een transitie. We maken daarom afspraken die de gewenste transitie stimuleren en faciliteren.

Dit heeft geleid tot een aantal strategische ambities die zijn vastgesteld in het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO). In dit overleg besluiten de bestuurders van de samenwerkingsverbanden PO en VO en wethouders van de aangesloten gemeenten (Alkmaar, Bergen, Heiloo, Uitgeest, Castricum en Dijk & Waard) wat zij de komende jaren willen bereiken. Dit overleg wordt voorbereid door de regisseursgroep, waaraan een afvaardiging vanuit de gemeentes en de directeuren van de samenwerkingsverbanden PO en VO deelnemen. Ook de uitwerking van de besluiten in het OOGO en de beleidsmatige voorbereiding wordt door gemeenten en samenwerkingsverbanden gezamenlijk opgepakt in de beleidsgroep.

In 2022 zijn in de Beleidsgroep de volgende onderwerpen besproken.

  • De notitie inclusie die is vastgelegd vormt samen met het kader OZA het draagvlak voor het inzet van gemeente- en onderwijsgelden voor het bieden van de juiste ondersteuning voor onderwijs nabij.
  • De GGD van de gemeente Alkmaar heeft het mogelijk gemaakt dat kinderen uit hun gemeente sociale competentietrainingen kunnen krijgen met hun eigen groep op school. Kinderen hoeven daardoor niet meer na schooltijd naar wijkgroepen, maar leren met hun eigen klasgenoten weerbaarder en sociaal vaardiger te worden.
  • Omdat weerbaarheid, zelfredzaamheid en flexibiliteit bijdragen aan het welbevinden van kinderen hebben de gemeenten, samenwerkingsverbanden en besturen daarom hun commitment uitgesproken in het Veerkrachtpact. Dit pact benadrukt dat we samen optrekken in het versterken en vergroten van de veerkracht van kinderen en dat we daar samen acties voor zullen initiëren en zullen sturen op de benodigde ontwikkelingen die dan nodig zijn. Het veerkrachtpact is door alle gemeenten en convenantpartners ondertekend.
  • Er wordt gewerkt aan een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeenten en onderwijs, waarin de gezamenlijke ambitie en het financieel juridisch construct waarmee dit mogelijk wordt gemaakt wordt beschreven.
  • Routekaart naar Inclusie: De beleidsgroep heeft samen met de achterban de routekaart naar inclusie in beeld gebracht. En welke acties nodig zijn van de verschillende netwerkgroepen.
  • Er is een tussentijdse evaluatie van de uitvoeringsagenda opgesteld met de aanvullende acties die nog nodig zijn.
  • Er is uitgebreid stilgestaan bij de nieuwe verordening leerlingenvervoer.
    In de verordening is opgenomen dat voortaan niet alleen vervoer gerealiseerd moet kunnen worden voor kinderen die naar speciaal onderwijs gaan, maar ook voor kinderen die het beste passend aanbod kunnen krijgen op een speciale voorziening op een andere basisschool of een zorgvoorziening.
    Ook is er extra aandacht geweest voor het vervoer van nieuwkomers.
    Een ander opbrengst is dat er voortaan ook een netwerkgroep zal komen waarin beleidsmedewerkers, consulenten, vervoersaanbieders en scholen zullen monitoren op de naleving van de verordening.
    Bijzonder hierin is dat de gemeenten nu ook gaan meedenken in vervoer naar speciale locaties die nabij thuis een kind een passend aanbod kunnen bieden ook al betreft het niet een SO of SBO.
  • Ook is gesproken over de wijze waarop de Verwijsindex wordt ingezet.
    De gemeente wil daar graag nog een slag in maken, maar het onderwijs is daar behoudend in. Samen zijn we op zoek naar wat wenselijk is en wat noodzakelijk is voor de verschillende partijen.
  • Ook is de werkgroep "Kader OZA" aan de slag gegaan met het maken van een plan van aanpak om het kader Onderwijszorgarrangementen te gaan implementeren bij de gemeenten en het onderwijs (PO en VO).
    Met dit kader willen we samen de kwaliteitszorg bewaken van de inzet van onderwijs- en/of zorgarrangementen. De NWG Reflectie & Leerteam zal op basis van kind-besprekingen (anoniem) of situaties onderzoeken of de geboden hulp voldoende heeft bijgedragen aan het welbevinden van het kind.
    Deze netwerkgroep kan op basis van hun onderzoek adviezen geven aan de werkgroep Kader OZA om bindende afspraken te maken.
  • Ook is de regionale verordening Leerlingenvervoer aan de orde geweest en door het OOGO vastgesteld.

Ontwikkelingen en trends voor het komend trimester/jaar

  • Komend trimester zal er aandacht zijn voor het versterken van de NWG Reflectie & Leerteam, zodat er een brede vertegenwoordiging is vanuit meerdere gemeenten.
    Ook zien we dat er steeds meer scholen zijn die willen onderzoeken hoe ze kinderen met ondersteungingsbehoeften hebben op het gebied van jeugdzorg dit geboden kunnen krijgen op school, zodat ze niet na schooltijd naar verschillende hulpverleners moeten.
    We zien dan ook de trend ontstaan dat zorgaanbieders contact opnemen met scholen om te onderzoeken of er een samenwerking mogelijk is. Deze ontwikkeling volgt de beleidsgroep nauwgezet, omdat we willen dat de juiste aanbieder ook de juiste zorg dan kan bieden.

Trefwoorden