2. Doorgaande lijn PO-VO

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2023
  • 1
  • 355
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar.

In het 2021-2022 zijn 188 mdo's gevoerd ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan: 64 in een voorschoolse situatie en 124 in verband met advies richting voortgezet onderwijs. In werkelijkheid is het aantal mdo's hoger, omdat de mdo's die gevoerd worden met de speciale (basis)scholen niet gespecificeerd geregistreerd worden.

Netwerkgroep 10-14 jarigen

In het vierde trimester heeft de tweejaarlijke conferentie PO/VO plaatsgevonden. Dit keer met het onderwerp ‘Vroege selectie in het onderwijs’. Karen Heij en Arjen Nanninga hebben ons met een inspirerend verhaal meegenomen in hun visie op en ervaringen met toetsen in het onderwijs.

Na het plenaire deel zijn we in kleine groepen uiteengegaan en is er aan de hand van een aantal vragen met collega’s uit het po en het vo van gedachten gewisseld over vroege selectie in het onderwijs. In deze groepen stond ontmoeting, het verkennen van ideeën en het opdoen van inspiratie centraal. De opbrengst van de gesprekken worden gezien als startsein voor het samen ontwikkelen van een nieuwe manier van omgaan met toetsen in het onderwijs. In de netwerkgroep van januari 2023 worden de bevindingen en aanbevelingen besproken waarna deze aan de besturen zullen worden aangeboden.

Lees hier het verslag van de conferentie.

In 2022 zijn de volgende onderwerpen besproken:

Jaarplan povo, POVO documenten set, Centraal warme overdracht, vroeg selectie in het onderwijs, overdracht voor HB leerlingen en Nieuwkomers. De netwerkgroep is in het vierde trimester een keer bijeengekomen. In deze vergadering is voornamelijk de aandacht besteed aan de opdracht van de netwerkgroep 10-14. We zijn elkaar, met behulp van de methode van het wereldcafé, het gesprek aangegaan over de opdracht van de netwerkgroep 10-14 voor het schooljaar 2022-2023.

Vragen die tijdens de bespreking centraal stonden:

  • Hoe kunnen we het werk van de netwerkgroep beter organiseren? (denk hierbij bijvoorbeeld aan de vormgeving van het voorzitterschap en de samenstelling en organisatie van de werkgroepen)
  • Zoektocht van de netwerkgroep naar de eigen opdracht: “waar zijn we wel en waar zijn we niet van”?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar bewust informeren en meenemen in bijvoorbeeld pilots of andere ontwikkelingen?
  • Hoe zorgen we als netwerkgroep voor meer verbinding tussen het primair en het voortgezet onderwijs?

De antwoorden die zijn gegeven op deze vragen worden in de netwerkgroep van januari 2023 besproken en zullen als leidraad dienen voor de opdracht van de netwerkgroep in het komende schooljaar.

Daarnaast zijn door de werkgroep CWO voorbereidingen getroffen voor de vormgeving en planning van de CWO in het schooljaar 2023/2024 als de eindtoets vervangen wordt door de doorstroomtoets.

Trefwoorden