3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusiebegeleider
Werken naar Inclusiever onderwijs De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanui...
Alle leden mogen wijzigen
Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.
Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp en TLV instromen in het speciaal onderwijs. Daarnaast zien we dat de doorstroom van kinderen uit het speciaal (basis) onderwijs naar het regulier onderwijs moeizaam gaat. Hierdoor is stagnatie ontstaan. Jonge kinderen die echt gebaat zijn bij een plek in het speciaal onderwijs kunnen moeilijk geplaatst worden. Een aantal kinderen dreigt op een wachtlijst te belanden. Dat willen we niet.
In de werkgroep 'het jonge kind' worden oplossingen gezocht voor jonge kinderen die een plek nodig hebben. Daarnaast verkent de werkgroep welke interventies kunnen helpen om de beschreven trend te keren.
Waarderend onderzoek vanuit meervoudig perspectief
In 2021 zijn twee bijeenkomsten gehouden waarin we dit vraagstuk vanuit meervoudig perspectief op een waarderende manier hebben onderzocht. (Verslagen van deze bijeenkomsten zijn bijgevoegd).
Collega's van Parlan, De Piramide, Nexus, de gemeente, het samenwerkingsverband en een aantal onderwijsbesturen uit ons netwerk, hebben samen verkend welke elementen hierin allemaal een rol spelen.
Een aantal bevindingen uit de eerste bijeenkomst met bijhorende ontwerpvragen voor een vervolg:
We zijn in staat op steeds jongere leeftijd mogelijke risico's in de ontwikkeling van kinderen te signaleren. Dit biedt kansen om preventief te interveniëren door de omgeving waarin het kind opgroeit te versterken. Helaas zien we in veel gevallen dat het vroeg signaleren van risico's leidt tot vroeg problematiseren. Kinderen krijgen vaak al op jonge leeftijd een label met 'gebruiksaanwijzing', vaak met plaatsing op een van de speciale voorziening in onze regio als gevolg. We weten uit onderzoek dat eenmaal een label gekregen of eenmaal geplaatst op een speciale voorziening, kinderen zich moeilijk van dit label kunnen ontdoen.
Vragen waar we in een vervolg mee aan de slag zijn gegaan:
Het blijkt vaak lastig een plek te vinden voor kinderen die, eventueel met de juiste passende ondersteuning, geplaatst kunnen worden op een reguliere school. Hiervoor is een aantal mogelijke oorzaken aangedragen:
Vragen waar we in een vervolgbijeenkomst mee aan de slag zijn gegaan:
In een tweede bijeenkomst is een aantal oplossingen bedacht die in onze netwerkgroepen worden ingebracht (Samen Leren Leven, netwerkgroep werkgebieden, Virtueel Expertise Cluster) en verder worden uitgewerkt op consequenties, haalbaarheid en plan van aanpak.
In 2022 is in kleiner verband nagedacht over concrete stappen om met de opbrengst aan de slag te gaan.
Hierbij is o.a. ter sprake gekomen: