2. Doorgaande lijn PO-VO
Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van...
Alle leden mogen wijzigen
De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.
Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.
Op bovenstaande vraagstelling zal in het ondersteuningsplan 2021- 2025 van swv PPO-NK aandacht aan worden besteed. Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.
In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;
In het schooljaar 2021- 2022 heeft er een verandering in naam van de rol van ambulant begeleider plaatsgevonden. Er is gekozen om de voormalige ambulant begeleiders nu inclusieondersteuners te noemen.
Als samenwerkingsverband wordt er steeds meer systemisch gekeken naar situaties rondom passend onderwijs. Het gaat niet alleen om de ondersteuningsvraag rondom het kind, maar het gaat ook over de ouders, de leerkrachten, het schoolse systeem, de hulpverlening en alle andere betrokkenen. De inclusieondersteuner ondersteunt het gehele systeem, met de opdracht om het systeem te versterken.
4e trimester
We sloten het kalenderjaar met de inclusieondersteuners af, met een gezamenlijke kerstlunch.