3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusiebegeleider

  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2023
  • 2
  • 573
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Werken naar Inclusiever onderwijs

De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.

Op bovenstaande vraagstelling zal in het ondersteuningsplan 2021- 2025 van swv PPO-NK aandacht aan worden besteed. Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.

Doorontwikkeling van ambulante begeleider naar inclusieondersteuner

In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;

  1. Meedenken en vormgeven aan inclusiever onderwijs in de reguliere basisscholen (leer mij het zelf doen). Hiermee wordt een afname van verwijzingen in de regio nagestreefd.
  2. Bevorderen en mogelijk maken van terugleiden van SBO/ SO naar regulier basisscholen in de regio. Zowel begeleiding van kind, ouder(s) als (ontvangende) school en leerkracht.
  3. Deskundigheidsbevordering van de onderwijsprofessionals in PO met betrekking tot deskundigheid van speciale voorzieningen
  4. Deskundigheidsuitwisseling bevorderen tussen regulier en speciale voorzieningen, o.a. door als begeleider zowel in het regulier te werken als begeleider, als in de speciale voorziening.
  5. Bevorderen van ouderbetrokkenheid in het proces van inclusiever onderwijs

Netwerkgroep Inclusieondersteuners:

In het schooljaar 2021- 2022 heeft er een verandering in naam van de rol van ambulant begeleider plaatsgevonden. Er is gekozen om de voormalige ambulant begeleiders nu inclusieondersteuners te noemen.

Als samenwerkingsverband wordt er steeds meer systemisch gekeken naar situaties rondom passend onderwijs. Het gaat niet alleen om de ondersteuningsvraag rondom het kind, maar het gaat ook over de ouders, de leerkrachten, het schoolse systeem, de hulpverlening en alle andere betrokkenen. De inclusieondersteuner ondersteunt het gehele systeem, met de opdracht om het systeem te versterken.

4e trimester

  • Afgelopen oktober is er een sessie geweest met de consulenten en meeste inclusieondersteuners (Aloysiusstichting en Heliomare). Ook sloot Viertaal hierbij aan, wat zeer waardevol is in de samenwerking. In de sessie, onder leiding van Sander Galjaard, is in gezamenlijkheid in systemische opstellingen gekeken naar de onderlinge rolverdeling. De sessie is door de deelnemers als waardevol ervaren en er is een verlangen uitgesproken voor een vervolg. De vervolgsessie zal in maart ’23 plaatsvinden.
  • Afgelopen periode hebben er twee evaluaties plaatsgevonden met de inclusieondersteuners vanuit Heliomare en Aloysius. Bij Heliomare zijn er inclusieondersteuners gestart en als swv ervaren wij hen als een aanwinst in de beweging naar inclusiever onderwijs en het recht doen aan ieder kind. Heliomare breidt haar ondersteuningsmogelijkheden uit en de inclusieondersteuners pakken nu ook meer vraagstukken rondom gedrag op. Dit sluit goed aan bij de vraag vanuit de scholen.
  • Verder valt op dat vanuit Aloysius het invullen van de fte soms lastig is, dit i.v.m. langdurige ziekte. Eén van de inclusieondersteuners is betrokken bij de uitvoering van de training Plezierige Klas, preventief project over groepsdynamiek, in Alkmaar in samenwerking met de gemeente. Hier worden ook nieuwe trainers opgeleid om de training in de regio te gaan geven op scholen.

We sloten het kalenderjaar met de inclusieondersteuners af, met een gezamenlijke kerstlunch.

Trefwoorden