2. Samen leren leven - naar inclusief onderwijs

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2023
  • 1
  • 669
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Netwerkgroep Samen Leren Leven

In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs.
Inmiddels hebben we onze missie en visie uitgewerkt. Hierin dragen wij uit dat wij vinden dat elk kind moet kunnen opgroeien in zijn natuurlijke omgeving. Bij voorkeur in hun wijk. In deze nabije omgeving kunnen kinderen zich veilig ontwikkelen en leren. Zij voelen zich daar gezien en gehoord, waardoor zij zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen ongeacht hun achtergrond, aanleg of hun beperking. Dit vraagt een inclusieve werkcultuur waarvan kind en professionals profiteren.

In de netwerkgroep denken wij na over wat er nodig is om inclusief onderwijs in ons samenwerkingsverband te realiseren. Samen willen we in kaart brengen welke behoeften er kunnen zijn voor de kinderen, ouders, leerkrachten en de school en wat dit dan betekent voor de faciliteiten.
Daarnaast willen we scholen inspireren en ondersteunen bij het omarmen van de inclusieve beweging en steunen we de onderlinge interactie en intervisie.

In onze bijeenkomsten zijn de volgende onderwerpen aan de orde gekomen:

4e trimester

  • We hebben in het 4e trimester een conferentie georganiseerd voor ouders, leerlingen, scholen, bestuurders, jeugdhulp en gemeenten.
    De conferentie is heel goed bezocht en ontvangen.
    Daarom is besloten om volgend jaar weer een conferentie te organiseren om met elkaar de beweging naar inclusiever onderwijs levend te houden. En om mooie initiatieven met elkaar te blijven delen. Een impressie van de conferentie vind je op de pagina van de netwerkgroep Samen leren leven
  • In de binnenkring is gesproken over de pilot die nu op IKC de Vaart wordt ontwikkeld om jeugdhulp de school in te halen. Samen hebben we nagedacht over helpende acties voor de pilot die kunnen bijdragen aan een breed gedragen plan die mogelijk duurzaam ingezet zou kunnen worden op meerdere scholen.

Trends en ontwikkelingen komende periode:

  • We zien dat er steeds meer initiatieven zijn waarbij jeugdhulp de school wordt ingehaald. Omdat ze bijdragen aan inclusiever onderwijs én een kind helpen tijdens schooltijd, maar vaak op verschillende wijze per pilot, volgt de binnenkring deze ontwikkelingen als 'critical friend'.
  • De binnenkring zal intensiever de ontwikkelingen per werkgebied gaan volgen. Hierbij kijken we dan vanuit de opdracht vanuit het nieuwe ondersteuningsplan en de pilots die nu ontwikkeld worden.

Trefwoorden