Innovatieprojecten

  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mrt 2020
  • 662
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 18|19 - Toekomst

Onze acht werkgebieden hebben allemaal een budget, waarvan een deel is gereserveerd voor innovatie. Hiermee krijgen de werkgebieden de mogelijkheid om op basis van specifieke onderwijsbehoeften nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. Doel is om in 2021 15% van het budget per werkgebied te besteden aan innovatie projecten (dit jaar ligt het op 7%). Er liepen in totaal 19 innovatieprojecten in het jaar 2018-2019.

In de verschillende werkgebieden zijn initiatieven ontstaan. Het verschil tussen een innovatieproject en een groepsarrangement is dat de nadruk bij een innovatieproject op (onderwijs)vernieuwing ligt. Gemiddeld genomen is het streven om 7% van het budget te besteden aan innovatie behaald, maar we zien verschillen per werkgebied. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de verscheidenheid van hulpvragen binnen de werkgebieden en de populatieverschillen.

Een greep uit de innovatieprojecten
In Heiloo is de Impulsklas van start gegaan. Deze klas is bedoeld voor een groep leerlingen met werk-, houding-en/of gedragsproblemen. Onder gespecialiseerde begeleiding kunnen zij werken aan het reguliere schoolwerk. Het belangrijkste resultaat is dat de werkhouding van de leerling en diens relatie met de leerkracht sterk verbetert. Hiermee voorkomt de Impulsklas in veel gevallen dat probleemgedrag uit de hand loopt en de leerling van school gaat.

In Alkmaar-Noord is de competentietraining, spelletjesclub voor kleuters van start gegaan.
Het betreft kleuters, die reeds een half jaar op school zijn en specifiek gedrag laten zien. Op een speelse manier worden de sociale vaardigheden geoefend door twee trainers. Kinderen functioneren beter, ouders voelen zich gehoord en gezien.

In Heerhugowaard-Noord is een netwerkbijeenkomst georganiseerd met als thema "het jonge kind". Eén van de uitkomsten van deze bijeenkomst is dat er een intentieverklaring is getekend om de overgang tussen voorschool en basisschool beter vorm te gaan geven.