1.4 Schoolweging
Schoolweging De complexiteit van de leerling populatie kan indirect een indicatie geven over de te ver...
Alle leden mogen wijzigen
Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs.
Landelijk zien we dat het leerlingenaantal in het speciaal (basis) onderwijs stijgt. Dit komt ook overeen met de trend binnen PPO-NK. De afgelopen jaren hebben we hier actief op geanticipeerd maar dit laat zich nog terug zien in een daling van de cijfers.
Na een constante daling vanaf het schooljaar 2011-2012, is het leerlingenaantal in het SBO de afgelopen vijf jaar gestegen. Volgens de prognoses van DUO zal deze stijging tot schooljaar 2021-2022 verder doorzetten, waarna het aantal leerlingen in het SBO weer zal dalen. In onderstaande grafiek zien we het aantal leerlingen van de afgelopen jaren en de prognose enigszins afvlakken. Het aantal SBO leerlingen ligt lager dan het landelijk gemiddelde.
Bron: DUO
Aantal leerlingen speciaal onderwijs (SO)
Net als in het SBO is ook het leerlingenaantal in het speciaal onderwijs (SO) de afgelopen vijf jaren gestegen in onze regio. In onderstaande grafiek ziet u het aantal leerlingen van de afgelopen jaren in het speciaal onderwijs. Er zijn (nog) geen cijfers beschikbaar over een prognose voor het SO. Het aantal SO leerlingen ligt hoger dan het landelijk gemiddelde.
Bron: DUO
De stijging van het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs kan verklaard worden doordat er steeds meer jonge kinderen (onder de 8 jaar) naar het s(b)o verwezen worden en doordat verwezen kinderen over het algemeen op de speciale (basis)school blijven. Dit kan komen doordat de speciale (basis)school denkt dat het kind de bestaande structuur van de school blijvend nodig heeft, maar ook ouders kiezen er soms liever voor om hun kind op het speciaal (basis)onderwijs te laten, omdat het daar (vaak na een bewogen periode) goed gaat.
Een leerling in het SO is toegelaten met een toelaatbaarheidsverklaring met een categorie laag, midden of hoog. We zien in onderstaande grafiek dat het aantal leerlingen met een tlv categorie laag en midden stijgt en dat het aantal leerlingen met een tlv categorie hoog daalt.
Bron: DUO
Waar vorig jaar het aantal jonge leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring sterker toenam dan oudere leerlingen, is dat dit schooljaar bijna niet meer te herkennen. In de groep oudere leerlingen zien we dit jaar wel een stijging optreden. We zullende deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten houden.