Samenvattende conclusies over de rapportage

  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 554
  • Danne Noë
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

Samenvatting - 3e trimester rapportage

DOEL 1 – Perspectief voor ieder kind

1. Aantal leerlingen

Samen met de gemeenten van regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek, bijvoorbeeld een school voor speciaal (basis)onderwijs.

In schooljaar 2020-2021 volgen in totaal 20.815 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar onderwijs in de regio Noord-Kennemerland. Hiervan volgt 95,81% (19.942 leerlingen) regulier onderwijs. De andere 873 leerlingen volgen onderwijs op het speciaal (basis)onderwijs, waarvan 426 op het speciaal basisonderwijs en 447 op het speciaal onderwijs. >>> Lees hier verder.

1.1 Aantal leerlingen regulier Bao

Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool.

Er is landelijk sprake van een daling van leerlingaantallen in het regulier basisonderwijs. Dit zien we ook in onze regio. Waar ons samenwerkingsverband in 2011-2012 nog 22.159 leerlingen in het basisonderwijs telde, is het aantal leerlingen in 2020-2021 gedaald naar 19.942 leerlingen. >>> Lees hier verder.

- Prognose Basisgeneratie

Jaarlijks worden prognoses gemaakt om de krimp en groei van leerlingen binnen Nederland in kaart te brengen. Op grond van deze prognoses zien we dat het aantal boa leerlingen in onze regio de komende 5 jaar zal met gemiddeld 4.17% afnemen. Dit is 1.22 procentpunt lager dan het landelijk gemiddelde dat een afname van 2.97% laat zien. Gelijktijdig zien we dat het aantal sbo leerlingen een groei laat zien van 6.08%. Deze groei is sterker dan het landelijke gemiddelde (3.68%).

1.2 Aantal leerlingen op het speciaal(basis) onderwijs

Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs.

Landelijk zien we dat het leerlingenaantal in het speciaal (basis) onderwijs stijgt. Dit komt overeen met de trend binnen PPO-NK. De afgelopen jaren hebben we als samenwerkingsverband actief geacteerd op het terugdringen van deze stijging. Dit laat zich echter nog niet in een daling van de cijfers zien.

In deze trimesterrapportage geven wij ook een overzicht van de verwijzingen tussen de verschillende onderwijs soorten en de schoolgewichten en onderwijs achterstanden per gemeente binnen ons samenwerkingsverband. >>> Lees hier verder.

Professionaliseringsmodel:

1. Professionalisering

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.

In het schooljaar 2020-2021 ligt de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden en verder versterken van de basis- en lichte ondersteuning. We hebben vorig schooljaar een begin gemaakt met de beweging "Ik maak verschil voor ons". >>> Lees hier verder.

2. TOP dossier

TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg.

Alle scholen maken gebruik van TOPdossier, wel zijn er verschillen tussen scholen hoe ze invulling geven aan het werken met TOPdossier. Dit schooljaar zullen we steeds meer kijken naar de inhoudelijke kwaliteit van TOPdossier om op die manier te doen wat nodig is voor ieder kind. >>> Lees hier verder.

Voor nieuwe IB-ers, docenten met IB taken en nw. Directies verzorgen we 2x per jaar een startcursus en 2x opfriscursussen waar de IB-ers gebruik van kunnen maken.

Innovatie en ontwikkeling

1. Ontwikkeling in de werkgebieden

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's. Binnen de werkgebieden wordt de samenwerking gestimuleerd. Dit doen we door clusters te maken van de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen.

De werkgebieden doen verslag van de ontwikkelingen in hun werkgebied. Per werkgebied wordt kort stilgestaan bij:

  • De impact van de coronamaatregelen voor de scholen en de consulenten in hun werkgebied
  • Ontwikkelingen en trends in het werkgebied;

De verschillende innovatieprojecten staan in hoofdstuk 4 beschreven. >>> Lees hier verder.

2. Tijdelijke observatie en interventieplaatsten

In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind.

In het schooljaar 2020-2021 hebben 9 leerlingen gebruik gemaakt van een observatie- en interventieplaats (OIP). Dit is een daling t.o.v. het voorgaande jaar. >> Lees hier verder.

3a. Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOPdossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOPdossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie.

We geven toelaatbaarheidsverklaringen af voor minstens één heel schooljaar en de einddatum van een toelaatbaarheidsverklaring valt altijd op 31 juli (einde schooljaar). De duur van een toelaatbaarheidsverklaring is in principe tijdelijk en wordt met de betrokkenen bepaald op basis van het perspectief en ontwikkeldoelen.

In het 3e trimester van het schooljaar 2020-2021 zijn er in totaal 208 tlv's aangevraagd. Hiermee komt het totaal aangevraagde verklaringen voor 2020-2021 op 335. Hiervan heeft 81% van de afgegeven tlv's een categorie sbo of so laag (zie onderstaande afbeelding). Deze zijn met name aangevraagd door onze eigen basisscholen.

>>> Lees hier verder.

3.b. Aangevraagde tlv's vanuit werkgebieden

In paragraaf 1.3.a Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen.

In het 3e trimester zijn 208 nieuwe tlv's aangevraagd waardoor het totaal aangevraagde tlv's uitkomt op 335. Hiervan werden 111 tlv's (33%) aangevraagd door onze eigen basisscholen. Ook werden er door de voorschool 71 tlv’s (21%) aangevraagd. Daarnaast werden door de so 98 tlv’s (29%) aangevraagd. De andere 55 tlv’s (16%) werden aangevraagd door het sbo. >>> Lees hier verder.

3c. Speciale voorzieningen onderwijs en zorg

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen.

Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze uit tot volwaardige programma's. Binnen PPO-NK wordt continue kritisch gekeken naar deze speciale voorzieningen. Het streven is dat kinderen kunnen opgroeien in de eigen omgeving en zoveel mogelijk op de reguliere school of school passend bij de eigen opvoeding oriëntatie in de eigen wijk of plaats. Daarom zijn veel van deze speciale voorzieningen tijdelijke van aard; doen wat nodig is, zolang dat nodig is. >>> Lees hier verder.

Wij bieden dit schooljaar de volgende speciale voorzieningen:

  • Hoogbegaafd – Trimaran – 18 leerlingen
  • Autisme - De Boog – 5 leerlingen
  • Meervoudige beperking - KANZKLAS - 11 leerlingen
  • Buitengewoon Leren – 8 leerlingen

4. Innovatieprojecten

Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied.

Bij de besteding van het budget van de werkgebieden wordt opgemerkt dat het percentage van 15% voor innovatieprojecten niet als doel op zich moet worden gezien maar als stimulans om lokaal te kunnen anticiperen op nieuwe praktijken. Uitgangspunt hierbij blijft: alleen innoveren als het draagvlak heeft binnen de scholen van het werkgebied en de ontwikkeling in overeenstemming is met de visie van het SWV. Een en ander zal worden bijgesteld in de memo budget werkgebieden >>> Lees hier verder.

Lokaal anticiperen

1. Multidisciplinaire overleggen - MDO

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.

In het schooljaar 2020-2021 zijn in totaal 2621 mdo's gehouden in de werkgebieden. In het 3e trimester van het schooljaar 2020-2021 zijn 904 mdo's gehouden. Dit is een lichte afname ten opzichte van het 2e trimester waarin 860 mdo's werden gehouden. Veel mdo's zijn in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden als gevolg van de corona maatregelen. In de werkgebieden met reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de school door externen.

In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kindgesprek ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kindgesprek gevoerd. In het 3e trimester waren 24 leerlingen fysiek aanwezig bij het mdo. Dit is een halvering t.o.v. het voorgaande trimester toen 48 leerlingen aanwezig waren.

In het schooljaar 2020-2021 waren 113 leerlingen aanwezig tijdens een mdo. >>> Lees hier verder.

2. Arrangementen

Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.

In het 3e trimester 2020-2021 zijn 288 individuele arrangementen ingediend. Dit is een lichte afname tov de voorgaande trimesters (resp. 1e - 368 en 2e - 305) .

Totaal zijn in het schooljaar 2020-2021 - 961 individuele arrangementen aangevraagd. >>> Lees hier verder.

Preventiekracht

1. Doorgaande schoolloopbaan

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar.

In het schooljaar 2020-2021 zijn er in totaal 107 mdo's gevoerd ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan: 33 in een voorschoolse situatie en 74 in verband met advies richting voortgezet onderwijs. In werkelijkheid is het aantal mdo's hoger, omdat de mdo's die gevoerd worden met de speciale (basis)scholen niet gespecificeerd geregistreerd worden. >>> Lees hier verder.

2. Extra ondersteuning basisonderwijs door de ambulante begeleider

Ondersteuningsvragen die gesteld worden door een school, kunnen onder andere worden beantwoord door inzet van een ambulante begeleider. De school vraagt dan uren van een ambulante begeleider aan via TOPdossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, schuiven aan bij mdo's, doen observaties en geven handelingsgericht advies.

M.i.v. het nieuwe schooljaar zal de functietitel van alle ambulant begeleiders veranderen naar inclusieondersteuner.

In het 3e trimester is 1553.5 uur aan ambulante begeleiding besteed. Het aantal uren ligt a.g.v. de corona maatregelen lager dan gewoonlijk. Totaal is dit schooljaar 7176.35 uur ambulante begeleiding besteed. Hiervan zijn 5673.95 uur (79%) directe uren en 1502.4 uur (21%) overige uren.

De meeste ambulante begeleiding wordt gegeven door Aloysius, waarbij ingegaan wordt op gedrag en leren leren. Dit beeld komt overeen met voorgaande jaren. >>> Lees hier verder

3. Thuiszitters

In Noord-Kennemerland doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter of een leerlingen waarvan de onderwijsdeelname beperkt wordt, dan zetten we maatwerktrajecten in.

We doen verslag van de verschillende Verzuimregistratiemomenten van het schooljaar aan de hand van zgn. fotomomenten en trend analyse. >>> Lees hier verder.

  • Fotomoment 15 juni: Er zijn 6 leerlingen die ongeoorloofde verzuimen in juni de regio. Er zijn in totaal 85 leerlingen in beeld, waarvan 78 beperkte schoolgang hebben binnen geoorloofde kader. Een derde staat ingeschreven op een SO of SBO school
  • Er zijn 33 kinderen die een leerplichtontheffing hebben onder wetsartikel 5 sub A. Dit aantal is vrij constant.

4. Nieuwkomers

Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. Het afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begeleiden.

De Ambulant Begeleider nieuwkomers en Netwerkgroep Nieuwkomers doen verslag >>> Lees hier verder.

DOEL 2 – verbinden van onderwijs professionals

Werken als een netwerk

1. Community en netwerkgroepen

We delen kennis, inspireren elkaar en werken samen via ons online samenwerkingsplatform (community). Het voortbouwen op bepaalde thema's in de vorm van netwerkgroepen gebeurt op deze centrale ontmoetings- en werkplaats. De community wordt continu bijgewerkt door de medewerkers van het swv. De community is flexibel, zodat elke netwerkgroep zijn eigen indeling kan maken. "It takes a community to raise a child."

In netwerkgroepen wordt actief samengewerkt de ontwikkeling van ons netwerk. De netwerkgroepen zijn georganiseerd aan de hand van inhoudelijke thema’s. Voorbeelden: hoogbegaafdheid, thuiszitters, nieuwkomers, de overgang po-vo en financiën. Het samenwerkingsverband telt zo'n 13 netwerkgroepen. Deelnemers van de netwerkgroepen brengen inzichten en perspectieven in. Op die manier werken we samen als een community. De netwerkgroepen doen verslag van hun activiteiten. >>> Lees hier verder.

2. Samenwerking met de gemeente

Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en zorg krijgt die nodig zijn. De afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo en Langedijk. Het resultaat daarvan was de transformatieagenda passend onderwijs-jeugdhulp met een gezamenlijke visie. Kernwoorden: investeren in de samenwerking met ouders, meer preventie en meer eigen kracht.

We doen verslag van het OOGO dat op 1 april, 22 juni en 1 juli 2021 plaats vond. Gesproken is over o.a. leerlingenvervoer, het Nationaal Programma Onderwijs, voortgang ondersteuningsplan en de regionale routekaart Inclusiever onderwijs, visie jeugdhulp en het veerkracht pact. >>> Lees hier verder.

3. Ik maak verschil voor ons

In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs. De netwerkgroep is doorontwikkeld vanuit de PPO-NK conferentie 'Ik maak verschil voor ons' uit 2019. Hier kun je deze conferentie terugkijken.

De netwerkgroep Samen leren leven doet verslag van haar werkzaamheden in het schooljaar 2020-2021.

Daarnaast staan we kort stil bij de onderwerpen die intern besproken zijn in ons consulentenoverleg en Denktank. >>> Lees hier verder.

4. Communicatie

PPO-NK is een organisatie netwerk. Het werk brengt met zich mee dat we met veel uiteenlopende doelgroepen communiceren. We doen verslag van onze communicatie activiteiten voor de community, website en social media. >>> Lees hier verder.

Ouders: motor voor ontwikkeling van hun kind

1. Oudersteunpunt

Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.

Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continue mee over ontwikkelingsplannen voor hun eigen kind. Daarnaast denken ze in verschillende netwerkgroep na over bredere thema's vanuit hun ouderrol. De afgelopen tijd heeft de netwerkgroep van het oudersteunpunt actief nagedacht over de doorontwikkeling van het oudersteunpunt, het organiseren van nieuwe oudercafés en de pilot van de buddy's. >>> Lees hier verder.

Doel 3 – ieder kind heeft recht om op onderwijs in de eigen omgeving.

Kwaliteitszorg

Het samen werk maken van passend onderwijs en het strategisch perspectief – op alle niveaus en met vele partners – is een sociaal en interactief proces. Het proces verloopt volgens de meet-deel-leer-verbetercyclus. Kwaliteitszorg in een levende vorm, gericht op het waarderend perspectief: de gekozen strategische thema’s en de realisatie van onze missie en visie. We monitoren onze vorderingen en resultaten, bespreken deze cyclisch en verbeteren waar nodig onze werkwijze. Hiermee willen we op een duurzame wijze voldoen aan onze wettelijke en maatschappelijke opdracht en geven we rekenschap over dat wat we doen en de resultaten die we behalen.

1. Financiën

Wij geven doen verslag van de exploitatie van het 3e trimester van het schooljaar. >>> Lees hier verder.

2. Governance

De Ondersteuningsplanraad, Deelnemersraad en Raad van Toezicht doen verslag van hun activiteiten in 2020-2021. >>> Lees hier verder.

3. Onderzoek naar toename van verwijzing naar s(b)o en ondersteuningsvragen omtrent gedrag (NRO)

4. Voortgang jaarplan 2020-2021

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportage rapporteren wij over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband. >>> Lees hier verder

Trefwoorden