2. Extra ondersteuning op de basisschool door ambulant begeleider

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 628
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

Ondersteuningsvragen die gesteld worden door een school, kunnen onder andere worden beantwoord door inzet van een ambulante begeleider. De school vraagt dan uren van een ambulante begeleider aan via TOPdossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, schuiven aan bij mdo's, doen observaties en geven handelingsgericht advies.

Afhankelijk van het type hulpvraag zijn er drie type AB-ers inzetbaar.

  • Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke beperking of ernstige leer- en ontwikkelingsproblemen kan een AB-er vanuit Heliomare meedenken.
  • Op het gebied van gedrag en leren leren kunnen AB-ers van Aloysius uitkomst bieden.
  • Ook is er een AB-er nieuwkomers die meedenkt op scholen over vragen gerelateerd aan nieuwkomers.

Jaarlijks wordt de inzet van de ambulante begeleiding geëvalueerd en wordt aan de hand van deze evaluatie vastgelegd hoeveel ambulante begeleiding in het komende schooljaar beschikbaar gesteld wordt.

In het 3e trimester is 1553.5 uur aan ambulante begeleiding besteed. Het aantal uren ligt a.g.v. de corona maatregelen lager dan gewoonlijk. Totaal is dit schooljaar 7176.35 uur ambulante begeleiding besteed. Hiervan zijn 5673.95 uur (79%) directe uren en 1502.4 uur (21%) overige uren. De meeste ambulante begeleiding wordt gegeven door Aloysius, waarbij ingegaan wordt op gedrag en leren leren. Dit beeld komt overeen met voorgaande jaren.

M.i.v. het nieuwe schooljaar zal de functie van alle ambulant begeleiders veranderen naar inclusieondersteuner.

Ambulante begeleiding wordt vooral ingezet voor individuele leerlingen. Daarnaast worden ook groep gebonden arrangementen aangeboden. De verhouding is als volgt:

Hieronder is per werkgebied aangegeven hoeveel uur het werkgebied besteed aan ambulante begeleiding van de verschillende aanbieders. Hier zien we dat het regionale beeld - dat de meeste begeleiding gevraagd wordt van Aloysius - niet geldt voor ieder individueel werkgebied.

Hieronder is per werkgebied aangegeven hoeveel keer het werkgebied ambulante begeleiding inzet van de verschillende aanbieders. Hier zien we dat het regionale beeld - dat de meeste begeleiding gevraagd wordt van Aloysius - niet geldt voor ieder individueel werkgebied.

Wanneer we het percentage leerlingen van ieder werkgebied vergelijken met het percentage van de inzet ambulante begeleiding, krijgen we onderstaand beeld.

  • We zien dat de scholen in Alkmaar-Oost en Heerhugowaard-Zuid meer ambulante begeleiding vragen van Aloysius dan de andere werkgebieden.
  • In Alkmaar Noord, Alkmaar Zuid, Bergen, Heiloo, Langedijk en Heerhugowaard Noord wordt meer ambulante begeleiding gevraagd van Heliomare.
  • In Langedijk, Bergen en Heerhugowaard Zuid is de inzet van de ambulante begeleider Nieuwkomers hoger dan de andere werkgebieden.

Netwerkgroep Ambulant begeleiders - Werken naar Inclusiever onderwijs

De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (so) en speciaal basisonderwijs (sbo), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiding naar het regulier onderwijs vanuit het so/sbo (zeer) beperkt is. Hieruit reist de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.

Op bovenstaande vraagstelling zal in het ondersteuningsplan 2021- 2025 van swv PPO-NK aandacht aan worden besteed. Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.

Doorontwikkeling van ambulante begeleider naar inclusieondersteuner

In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om:

  1. Meedenken en vormgeven aan inclusiever onderwijs in de reguliere basisscholen (leer mij het zelf doen). Hiermee wordt een afname van verwijzingen in de regio nagestreefd.
  2. Bevorderen en mogelijk maken van terugleiden van SBO/ SO naar regulier basisscholen in de regio. Zowel begeleiding van kind, ouder(s) als (ontvangende) school en leerkracht.
  3. Deskundigheidsbevordering van de onderwijsprofessionals in PO met betrekking tot deskundigheid van speciale voorzieningen
  4. Deskundigheidsuitwisseling bevorderen tussen regulier en speciale voorzieningen, o.a. door als begeleider zowel in het regulier te werken als begeleider, als in de speciale voorziening.
  5. Bevorderen van ouderbetrokkenheid in het proces van inclusiever onderwijs

De functietitel van alle ambulant begeleiders zal per augustus 2021 veranderen naar inclusieondersteuner. In het 3e trimester is de veranderende rol van ambulant begeleider naar inclusie ondersteuner besproken en samen uitgediept. Onderwerpen die aanbod kwamen waren:

  • Wat betekent dit, wat gaat er eigenlijk veranderen, hoe kan ik dan het systeem versterken?
  • Werken naar meer inclusiever onderwijs: hoe doe je dat, wat betekent dit en wat houdt mijn rol in.

Trefwoorden