1 Ontwikkelingen in de werkgebieden

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 740
  • Gerard Steenhof
  • Danne Noë
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen.

We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar.

Werkgebiedclusters

Binnen de werkgebieden wordt de samenwerking gestimuleerd. Dit doen we door clusters te maken van de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen. Zo zijn de volgende drie clusters ontstaan:

Alkmaar

Bergen-Heiloo

Heerhugowaard-Langedijk

Alkmaar-Noord

Bergen

Langedijk

Alkmaar-Oost

Heiloo

Heerhugowaard-Zuid

Alkmaar-Zuid

Heerhugowaard-Noord

Door deze clustering zijn consulenten beter van elkaars trajecten op de hoogte en kunnen de consulenten elkaar versterken en indien nodig waarnemen. Er is regelmatige overleg waarbij informatie en ideeën over de aanpak van bestaande trajecten afgestemd worden en bij nieuwe innovatieprojecten nauw samen wordt opgetrokken.

Ontwikkelingen 3e trimester - per werkgebied

Hieronder staan de ontwikkelingen van de acht werkgebieden beschreven. Per werkgebied wordt kort stilgestaan bij:

  • De impact van de coronamaatregelen voor de scholen en de consulenten in hun werkgebied;

  • Ontwikkelingen en trends in het werkgebied;

  • De verschillende innovatieprojecten worden in hoofdstuk 4 beschreven.

01AN-Alkmaar-Noord

Impact corona:

  • De continuïteit van de MDO’s kon worden geborgd, digitaal overleggen wordt steeds meer gemeengoed. Als nieuwe consulenten hebben we zo goed en zo kwaad als mogelijk geprobeerd om een online relatie kunnen opbouwen met het werkgebied. Waar mogelijk is op locatie een enkele keer afgesproken.
  • Er zijn geen berichten ontvangen over leerachterstanden specifiek aan het SWV, behalve een incidentele aanvraag voor een groepsarrangement zoals ook bij onze collega in werkgebied Alkmaar Zuid. Voor het wegwerken van corona gerelateerde achterstanden buiten de taakstelling van het samenwerkingsverband worden scholen verwezen naar de eigen schoolbesturen en de subsidies hiervoor vanuit overheid.
  • Door Corona en de lockdown is de schoolgang en daarbij de groepsvorming op de scholen in de klas rommeliger verlopen dan gewenst. De preventieve inzet van de Plezierige klas (of Ringaanpak of andere groepsaanpak) is daarom voor een jaar verlengd. Er is een deel van het overgebleven budget 2020-2021 voor bestemd. De aanvragen zijn vóór de zomer als groepsarrangement ingediend en gehonoreerd.
  • De onderlinge kennisdeling, halen en brengen via Community gebeurt nog onvoldoende en is nog vaak eenrichtingverkeer. Het echte co-creëren met elkaar (ook voor consulenten nieuwe uitdaging), daar zou meer groei in mogen komen. Nog meer gezamenlijkheid, gezamenlijke verantwoordelijkheid, voor gezamenlijk geld.
  • De Plusklas is, noodgedwongen door de Corona maatregelen, in een andere vorm gegoten, virtueel en kleinschaliger (binnen de eigen groep). Hierdoor is de kwaliteit onder druk komen te staan en ook de mogelijkheid om in peer groups te kunnen functioneren.

Ontwikkelingen en trends:

  • Er is vooral ingezet op doorgang van de MDO’s.
  • De kleutercompetentietraining is geannuleerd. Met betrekking tot inclusie is het niet langer wenselijk om buiten de scholen groepjes te formeren en te bedienen.
  • Het hoogbegaafdheidsaanbod en de betrokkenheid daarbij binnen het SWV geeft zorgen. De bovenschoolse plusklas, verzorgd door Bureau de Beweging houdt op te bestaan. Omdat het op de korte termijn zo goed mogelijk opgevangen moet worden, is met elkaar afgesproken een deel van het restant budget van 2021-2022 te bestemmen voor een groepsarrangement ‘HB kwaliteitsimpuls’. Hiermee kan iedere school, liefst in samenwerking met collega-scholen, een budget aanvragen om de HB kinderen intern beter op te vangen of gezamenlijk een aanbod te organiseren waarbij de ‘peers’ elkaar kunnen blijven ontmoeten. Dit biedt ook weer nieuwe kansen en dient het uiteindelijke doel om intern op de scholen beter geëquipeerd te zijn voor HB-kinderen! Uiteraard zullen we hier goed op moeten monitoren met elkaar.
  • Er is aan het eind van het schooljaar een nieuwe HB-coördinator aangetrokken voor cluster Alkmaar (Centrum en Oost) waar hopelijk ook aansluiting vanuit Alkmaar-Noord kan plaatsvinden in 2021-2022.
  • De groeiklas heeft een jonger (pilot)broertje gekregen: De GROEITUIN voor kinderen uit groep 3/ 4. De voorbereidingen hebben dit schooljaar plaatsgevonden en er is een pilot geweest.
  • De competentietraining ‘De plezierige klas’ gaat in breder verband onder aanvoering van de Gemeente uitgerold worden in Alkmaar. Een aantal trajecten die preventief plaatsvinden in Alkmaar-Noord wordt hiervoor in 2021-2022 gebruikt om opleiders op te leiden. Er is hiervoor een werkgroep in het leven geroepen waarbij zowel Gemeente als SWV aan deelnemen. We zetten in op een gezamenlijke (groeps) aanpak op de scholen waarbij gemeente en onderwijs elkaar kunnen versterken.

Overige opmerkingen/aandachtspunten:

  • Binnen het werkgebied Alkmaar Noord is sprake van een algemeen prettige samenwerking. De (tussentijdse) wisselingen van consulenten vraagt extra investering van de consulenten op relatie en samenwerking met de scholen.

02AO-Alkmaar-Oost

Alkmaar-Oost is een werkgebied waar veel aandacht is voor het opvangen van leerlingen met een extra hulpvraag. De scholen spannen zich in om inclusiever onderwijs te bieden aan deze leerlingen, zodat ze onderwijs nabij hun woonomgeving kunnen volgen. Steeds vaker zoeken scholen hierin een samenwerking met andere scholen in hun dorp, stad of wijk. Men kent elkaars expertise en kracht en men weet elkaar te vinden om van elkaar te leren Ook ziet men dat sommige leerlingen niet altijd aangewezen zijn op het speciaal onderwijs, maar dat een andere basisschool bepaalde expertise en faciliteiten heeft die passend zijn voor een leerling. We denken hierbij steeds vaker in passend aanbod i.p.v. passend onderwijs.

Door expertise te delen en van elkaar te leren willen we als werkgebied de onderlinge samenwerking gaan versterken.

  • Als werkgebied willen we steeds meer specialistisch aanbod beschikbaar maken voor kinderen op de basisschool om (dreigend) uitval of verwijzing te voorkomen. Daarom starten we komend schooljaar een pilot met een Bovenbestuurlijke Plusklas (samen met Alkmaar-Noord). Hierin willen we kinderen één dag in de week extra aanbod bieden, zodat ze met 'peers' op kunnen trekken, maar ook in staat zijn om de overige dagen in hun reguliere groep mee kunnen blijven doen.
  • Door in te zetten op doelgroeparrangementen zullen er meer mogelijkheden komen voor dorpsscholen waar kinderen niet altijd kunnen optrekken met 'peers' (omdat die er niet zijn in de klas) en stadscholen hebben specialistisch aanbod tot hun beschikking, waardoor het zal bijdragen aan extra expertise en werkdrukverlaging.
  • Op dit moment wordt er nog erg vaak een beroep gedaan op intensieve, langdurige, individuele arrangementen. Dit is met name het geval bij kinderen met een laag gemiddelde tot lage intelligentie of wanneer er sprake is van gedragsproblematiek. De arrangementen zijn dan vooral nodig in de vorm van "extra instructie" of emotieregulatie.
    De eerste zien we vooral bij dorpscholen en de tweede bij de stadscholen. Omdat we komend jaar minder geld tot onze beschikking hebben zullen scholen zich ervan bewust moeten worden dat we breed moeten kijken naar oplossingen en niet altijd naar 'extra handen in de klas'

Innovaties en ontwikkelingen

  • Komend jaar gaan we starten met de Bovenbestuurlijke Plusklas voor één dag in de week. Eind van het jaar zullen we deze pilot evalueren en onderzoeken of we hiermee verder gaan en wat er dan eventueel bijgesteld moet worden.

Impact corona

  • Binnen het werkgbied zijn geen opvallende achterstanden ontstaan als gevolg van Corona. Dit heeft mede te maken met het feit dat scholen meer kinderen in de noodopvang hebben geplaatst dan bij de 1e lockdown. Daarnaast zijn veel arrangementen doorgegaan. Wanneer er een ondersteuning niet door kon gaan tijdens de lockdown dan werd dit in (bijna alle gevallen) na de lockdown alsnog uitgevoerd.

03AZ-Alkmaar-Zuid

Impact corona

  • Ondanks corona gaat alles wel goed. MDO’s kunnen digitaal doorgaan. Planningen lopen goed. Ik mis alleen het informele contact met de betrokkenen rondom de gemaakte afspraken. Tegen de zomervakantie zijn er gelukkig wel weer een paar afspraken live op de scholen geweest.
  • We zagen het afgelopen jaar dat extra ondersteuning nodig was voor enkele leerlingen om mogelijke achterstanden weg te werken of erger te voorkomen. De achterstanden die ontstonden zijn het grootst bij de toch al kwetsbare kinderen en gezinnen. Dit wordt duidelijk gesignaleerd in de gesprekken met de scholen binnen het werkgebied en de J&G coaches.
  • Binnen de innovatiewerkgroep is hier een plan opgemaakt voor alle scholen in het werkgebied. Dit houdt in dat uit de middelen van het werkgebied die over waren van schooljaar 19-20 groepsarrangementen kunnen worden toegekend aan de scholen om in te zetten voor het verminderen van de opgelopen achterstanden. De hoogte van het arrangement hangt o.a. af de inzet en de grootte van de school. De arrangementen zijn inmiddels op alle scholen ingezet. Tijdens het Trimesteroverleg waren er veel positieve geluiden te horen over de inzet en al goede resultaten zichtbaar. De arrangementen zullen in september worden geëvalueerd.
  • Zorgen zijn er over de vertragingen door de lockdown en doordat er uitval door ziekte is of door de Corona maatregelen. Bv leerlingen mogen niet meer in kleine groepjes groeps-doorbroken leskrijgen.
  • Ons SKILL8 project ligt hierdoor helemaal stil en kan helaas dit en volgend schooljaar niet doorgaan. De Viaan [de school waar het project draait] heeft aangegeven dat ze aankomend schooljaar geen ruimte in het rooster hebben om een lokaal vrij te maken en de leerkracht die de groep heeft begeleid heeft inmiddels een andere baan gevonden. Volgend schooljaar gaan we met de stuurgroep kijken hoe we verder gaan met dit project.
  • Het Trimesteroverleg is het afgelopen schooljaar via Teams gegaan, hierdoor konden sommige onderwerpen, waarbij het heel belangrijk is dat we fysiek aanwezig zijn, niet doorgaan. In september hopen we weer een afspraak op kantoor te kunnen maken in de grote zaal. Op de agenda staan in elk geval de evaluatie van de extra inzet van de groepsarrangementen en de eerste verkennende gesprekken over inclusief onderwijs.

Ontwikkelingen en trends

  • In het voorjaar is het innovatietraject gestart waarbij we het hoorrecht van leerlingen centraal zetten. Een deel van de scholen van Alkmaar Zuid is ingestapt tijdens de pilotfase. Volgend schooljaar kunnen de andere scholen aanhaken. Onder leiding van een kindercoach wordt gekeken hoe we de rol van de kinderen tijdens een MDO kunnen versterken. Ook wordt er gekeken naar de rol die de ouders en de school hierbij hebben. Elke school die meedoet heeft tijd gekregen om het project te laten slagen binnen hun organisatie.
  • Tijdens het verwerken van de inventarisatielijsten die door de Netwerkgroep HB waren rondgestuurd bleek dat er in Alkmaar Zuid én Alkmaar Oost behoefte was aan de bovenbestuurlijke plusklas voor leerlingen met grote cognitieve mogelijkheden. Uitgangspunten; Leren denken, leren leren, leren [voor het] leven. Er is een stuurgroep gevormd vanuit de 2 werkgebieden om dit verder vorm te geven. De scholen kunnen leerlingen aanmelden die ze denken dat hiervoor in aanmerkingen komen, na een intaketraject kan er na de zomer gestart worden. Johanna Dijkshoorn is de leerkracht die deze groep gaan leiden.
  • Samen met de 2 andere werkgebieden van Alkmaar zijn 4 data gepland, 2 voor een IB-bijeenkomst en 2 voor een intervisie-bijeenkomst.
  • Samen met de GGD, het CJG, besturen en SWV wordt er een plan gemaakt om de klassikale competentietraining vaker op de scholen in Alkmaar in te zetten in het preventietraject. Hiervoor worden nieuwe trainers opgeleid. Begin volgend schooljaar zullen er gesprekken zijn over de inzet van de trainers met de betreffende schoolbesturen en het SWV. Er zal gestart worden met het traject in Alkmaar-Noord.
  • Er is een jonge leerling vanuit het SO naar een reguliere basisschool gegaan. Hij krijgt tijdens de overgang extra ondersteuning. Na de meivakantie heeft er een evaluatie plaats gevonden. Uit de evaluatie is gebleken dat hij een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt en hij kan blijven op de basisschool zonder extra ondersteuning.
  • Een andere leerling die 3 jaar geleden van het SO teruggeplaatst is naar de Basisschool met extra ondersteuning zit nu in groep 5 en kan de leerstof volgen met alleen basis- en lichte ondersteuning.
  • Na de meivakantie is Susan den Otter als HB-coördinator Werkgebieden gestart in Alkmaar. Scholen kunnen haar vragen als ze advies willen over de begeleiding van leerlingen met grote cognitieve mogelijkheden. Er wordt ook een intervisiegroep gestart met als doe te leren van elkaar en om als Netwerk te fungeren. Samen met Johanna Dijkshoorn is zijn het aanspreekpunt voor de bovenbestuurlijke plusklas van Alkmaar Zuid en Oost. Als kinderen deelnemen aan de plusklas kan Susan helpen met het opzetten van een programma op de school van herkomst, om de leerlingen weer zelf te kunnen begeleiden.
  • Tijdens het Trimesteroverleg blijkt dat de individuele arrangementen steeds meer worden ingezet bij jongeren leerlingen. Executieve Functies en Structuur zijn de categorieën waar de meeste arrangementen voor worden ingediend.

04BE- Bergen

Het werkgebied Bergen is stabiel; er zijn geen grote overkoepelende noodsituaties, zorgen en/of issues waar we als werkgebied iets mee moeten. Scholen hebben over het algemeen hun zaken goed voor elkaar en weten het samenwerkingsverband te vinden voor vragen en advies.

Ontwikkelingen en trends:

  • Nieuwe directeur en IB-er op een school; hoe kunnen we hen meenemen in hoe we samenwerken binnen het SWV-PPO-NK. o.a Het met elkaar blijven verkennen wat binnen basis- en lichte ondersteuning valt; wat is haalbaar, hoe leer ik het jou zelf te doen e.d.
  • De groeiende trend eisende ouders, met name op gebied van HB, waarbij de driehoek school-ouders-kind onder druk komt te staan.
  • Kansen: Ik wil graag de trimesterbijeenkomsten gebruiken ter inspiratie om in beweging te komen. Creatieve oplossingen zoeken; professionals uitnodigen als gastspreker b.v. Tijdens MESO- , IB- en overige gesprekken gaan we hier dan dieper op in.
  • Door krimp en concurrentie in het werkgebied neemt de onderlinge concurrentie tussen scholen toe; er is weinig/geen bereidheid om te delen bij scholen waar krimp relevant is of die dicht bij elkaar staan.
  • Op weg naar inclusie; hoe en waarin gaan we samen optrekken? Tijdens MDO’s wordt steeds meer expliciet gekeken naar wat wel kan en wat daarvoor in de school nodig is.
  • SNS-klas: Op dit moment zitten 6 leerlingen in de sns-klas en 2 leerlingen stromen na de zomervakantie in. De leerlingen hebben een TLV (geen bekostiging vanuit de arrangementen). Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zijn in kaart, evenals doelen opstellen m.b.v. de leerlijnen, ondersteuning van Heliomare en gesprekken met de gemeente t.a.v. de bundeling van Pgb’s. De doelen vanuit de leerlijnen worden nauwgezet geëvalueerd tijdens de MDO’s. Nieuwe datum voor de officiële opening moet nog worden geprikt.
  • In de afgelopen maanden zijn 3 nieuwe jeugdconsulenten benoemd voor de gemeente Bergen: Annette van der Veldt, Linde van der Meer en Danyk Warnars-Dekker. Daar zijn we heel blij mee. Zij worden inmiddels actief benaderd om bij diverse MDO’s aanwezig te zijn. Met ingang van het nieuwe schooljaar zullen zij standaard bij elk MDO aanwezig zijn. Dan zullen we ook aandacht gaan besteden het verstevigen en uitbreiden van de onderlinge samenwerking.
  • Hoorrecht van kinderen; er ontstaat meer bewustwording van nut en noodzaak.
  • Er is m.i.v. schooljaar 2021-2022 een Netwerkgroep Gedrag. We hebben besloten dat we komend schooljaar 3 keer bij elkaar willen komen, waarvan de 1e bijeenkomst gezamenlijk met de IB-ers. De data zijn inmiddels gedeeld.
  • Hoogbegaafdheid: De HB-coördinator van ons werkgebied Lonneke Heine heeft een plan van aanpak gemaakt voor de komende 2 schooljaren. Zij zal de HB-specialisten begeleiden in het verwezenlijken van de doelen.

05HE-Heiloo

Impact corona

  • Ondanks corona is het positief dat de scholen de doorgaande lijn van onderwijs weten te waarborgen

Ontwikkelingen en trends

  • We zijn als werkgebied steeds meer aan het nadenken wat het inclusiever onderwijs voor ons kan betekenen.
  • We zien een toename van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte die steeds beter binnen het werkgebied kunnen worden bediend
  • In Heiloo is er een werkgroep opgestart die nadenkt over inclusief onderwijs. Op dit moment heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden en hebben we een presentatie bijgewoond vanuit de Meierij: SWV-omgeving Den Bosch. Begin april hebben we een vervolgbijeenkomst. Het doel van deze werkgroep is nadenken hoe we in Heiloo voor kinderen inclusiever onderwijs kunnen realiseren. We zien hierin een kans dat kinderen gewoon in Heiloo naar school kunnen blijven gaan: thuis nabij en dat ze niet meer buiten het dorp naar school hoeven te gaan omdat ze extra ondersteuningsbehoeften hebben. Deze ontwikkeling vraagt ook aandacht om alle scholen zich comfortabel te laten voelen met de ideeën van inclusief onderwijs: wat betekent dit voor de werkdruk, krijgen we als school dan extra handen?

Overige ontwikkelingen

  • We denken na om volgend jaar te starten met de werkgroep voor een praktijkklas. Er zijn nu 3 leerlingen die naar Limmen gaan voor deze klas. Graag willen we dit in Heiloo gaan organiseren. We gaan contact zoeken met werkgebieden waar dit al is georganiseerd.

06LA-Langedijk

Impact Corona

  • Op leerlingenniveau merk je dat de ‘extreme’ aan de bovenkant en onderkant groter worden ten opzichte van de ‘middenmoot’. De verschillen worden nog duidelijker zichtbaar. Dit is met name in groep 3 en groep 8 te merken.
  • Op ouderniveau merk je doordat zij minder op school zijn er minder contact is en daardoor communicatie nog belangrijker wordt. Hypothese; hoe minder contact, hoe minder vertrouwen.
  • Scholen hebben gebruik gemaakt van de NPO subsidie van het Rijk. Er zijn geen afspraken gemaakt om dit gezamenlijk in te zetten.
  • Na de tweede coronaperiode merk je dat de stress binnen gezinnen groter is geworden. Een grotere groep leerlingen laat dit in gedrag zien op school. Wachtlijst voor CJG is langer geworden.
  • Daarnaast ligt een grote zorg in het feit dat corona er nog steeds is en dat dit mogelijk in het nieuwe schooljaar ook weer een rol gaat spelen.

Ontwikkelingen en trends

  • De scholen in het werkgebied Langedijk heeft de leerlingen goed in beeld. Er zijn korte lijnen tussen de verschillende scholen en de consulent. Leerlingen komen steeds vroeger in beeld. Er is daarnaast ruimte om te denken in opties en vanuit meervoudig perspectief te denken.
  • Een aantal scholen zijn in ontwikkeling naar een IKC; dit vraag in het begin extra inspanning op het gebied van beleid en samenwerking.
  • In het nieuwe schooljaar zullen er drie nieuwe intern begeleiders starten; dit vraagt flexibiliteit en goede afstemming met elkaar.
  • De community van het SWV en het gebruik van Top Dossier vragen aandacht. De community van het SWV wordt nog weinig gebruikt voor onderlinge uitwisseling en ook de kwaliteit van het Top Dossier verschilt tussen de scholen. Komend schooljaar hopen we hierin een inhaalslag te maken.
  • We zien een dalende lijn in de aanwezigheid van leerlingen tijdens MDO’s. Komend schooljaar gaan we in het werkgebied hier twee Masterclasses voor organiseren voor intern begeleiders en de consulent zodoende dat het hoorrecht van kinderen in een MDO nog meer wordt meegenomen. Het werkgebied is enthousiast om hiermee aan de slag te gaan.
  • Door de beschikbaarheid van de NPO-gelden is de hypothese dat er minder inzet vanuit het SWV nodig is voor individuele arrangementen. Komend schooljaar willen we nadenken over inclusiever onderwijs; mogelijk kan hier budget voor ingezet gaan worden?
  • In het gehele werkveld in Noord-Kennemerland zien we een toename van verwijzingen richtingen Speciaal Onderwijs op. Ook in het werkgebied Langedijk zijn er vier leerlingen meer verwezen ten opzichte van vorig schooljaar. Ook heeft er dit schooljaar geen terugleiding plaatsgevonden (vorig schooljaar waren dit nog twee leerlingen). Dit onderwerp blijft onze aandacht vragen.
  • De gemeente Heerhugowaard en Langedijk worden samen Dijk & Waard. Dit gaat verandering geven in de organisatiestructuur en beschikbare mogelijkheden.

Nieuwe ontwikkelingen

  • Er wordt volop ingezet op het thema Meer- en hoogbegaafdheid. Ook komend schooljaar zal hier volop ingezet gaan worden.

07HZ-Heerhugowaard-Zuid

Impact corona:

  • Na de lockdown periode hebben de meeste afspraken nog online plaatsgevonden. We kijken er allen naar uit om elkaar weer echt te ontmoeten. Ontmoeten, samenwerken en afstemming zijn kernwoorden waar aandacht voor zal zijn. Een mooi voorbeeld van samenwerking is de opzet van de professionaliseringsroute op executieve functies.

Overige ontwikkelingen en trends:

  • In de afgelopen periode heeft de werkgroep executieve functies het professionaliseringsplan verder uitgewerkt. Er zal op alle scholen komend schooljaar aandacht zijn voor dit onderwerp. Met een nulmeting, gezamenlijke trainingsmomenten, een plan op maat per school en een geplande evaluatie. Daarnaast zal het op de agenda staan van de ib-overleggen.
  • Naast dit traject hebben scholen ook andere aandachtspunten waar de NPO gelden voor worden ingezet. We zullen deze info volgend schooljaar gaan uitwisselen.
  • De Hb-coördinator werkgebied, Lisanne Woons is na de meivakantie van start gegaan met de eerste kennismaking. Ze heeft bijna met alle scholen al kunnen kennismaken. Zij zal de scholen op de hoogte houden van de ontwikkelingen op het gebied van hb.
  • In dit laatste trimester was er naar verhouding een toename in het aantal aanvragen voor tlv’s. Dit gaf extra druk op de agenda’s en vroeg om flexibiliteit van verschillende kanten. De wens is om eerder samen de kinderen in beeld te hebben en gezamenlijk het gesprek te voeren. De wisselingen,wegvallen van CJG’s en de oplopende wachttijden bij zorgverleners speelt hierbij ook een belemmerende factor.
  • Er staan voor komend jaar per school 4 momenten gepland waarin er meer ruimte is voor inhoudelijk overleg met ib, directeur en CJG. Mooie momenten om juist ruimte te maken voor de ontmoeting, samenwerking en afstemming.

08HZ-Heerhugowaard-Noord

Impact corona:

  • Na Corona zien we gezinnen die onder druk hebben gestaan of waar het welbevinden afgenomen is. Daarnaast hebben kinderen zich anders ontwikkeld tijdens de lockdowns en het afgelopen schooljaar, maar noemen we een andere ontwikkeling vanuit het werkgebied Heerhugowaard-Noord niet graag een “achterstand”. De meeste basisscholen hebben na de lockdowns eerst ingezet op welbevinden, delen van ervaringen en het opnieuw vormgeven van de groepsdynamiek, vanuit de overtuiging dat dit daarna een gunstig effect had op de ontwikkeling van de kinderen.
  • Vanuit de NPO middelen en eerdere coronasubsidies zijn door de basisscholen plannen gemaakt en is er extra ondersteuning ingezet. Tijdens de tweede lockdown waren meer kinderen, die in kwetsbare situaties verkeerden of waarbij het schoolwerk thuis lastig voortgang kon vinden, welkom in de noodopvang dan tijdens de eerste lockdown. Daarnaast hebben alle betrokkenen vanuit onderwijs zich flexibel opgesteld en hebben we samen getracht te doen wat nodig was en waar dat nodig was. Hierbij was prioriteren en het maken van de juiste keuzes belangrijk.
  • De basisscholen hebben per school een plan gemaakt voor hun eigen school en leerlingen. Binnen de besturen hebben scholen wel contact gehad met elkaar en in de bestuur overstijgende trimesterrapportagebijeenkomsten en IB-bijeenkomsten is de mogelijkheid geboden om verbinding te leggen en goede ideeën te delen.
  • Zorgen zijn over de wachtlijsten op zorggebied die uiteindelijk ook hun weerslag gaan hebben op de situatie binnen gezinnen en daarmee ook op de kinderen binnen de onderwijssituatie doordat niet preventief genoeg gewerkt en ondersteund kan worden. Daarnaast het dit schooljaar toegenomen aantal MDO’s waarbij betrokkenheid vanuit het SWV gevraagd wordt, wat kan leiden tot het niet meer op korte termijn om tafel kunnen gaan in sommige trajecten.
  • Positief is dat we steeds meer samen de schouders zetten onder innovatietrajecten, bestuur overstijgend samenwerken in werkgroepen, met meerdere scholen meedenken over een de best passende onderwijsplek voor een kind (bij bijv. verhuizingen). Het werkgebied wordt steeds beter in het waarderen en vieren van diversiteit en in het kijken naar de ontwikkeling van een kind t.o.v. zichzelf i.p.v. het langs een meetlat van de gemiddelde leeftijdsgenoot te leggen. Kinderen met uiteenlopende extra onderwijsbehoeften krijgen echt thuisnabij kansen binnen het reguliere basisonderwijs. Ook is de samenwerking tussen basisscholen en voorschoolse voorzieningen de afgelopen jaren verbeterd en zijn de meeste basisscholen inmiddels onderdeel van (I)KC’s.
  • Aandacht wordt gevraagd voor de samenwerking tussen onderwijs en gemeente/sociaal domein/ zorgaanbieders. Mede door zwangerschapsverloven en de fusie van gemeente Heerhugowaard met gemeente Langedijk met bijkomende nieuwe visie zijn er personele wisselingen binnen de betrokkenen vanuit het sociaal plein. We zien Jeugd- en Gezinscoaches die ergens anders gaan werken kunnen niet op korte termijn vervangen worden en bij het sociaal plein is een wachtlijst met daarop veel gezinnen. Meerdere basisscholen in Heerhugowaard starten in schooljaar 2021-2022 daarom zonder J&G die normaal wel aan de basisschool gekoppeld was.
  • Wat ook aandacht verdient is het gesprek tussen de scholen van het werkgebied aangaande zgn. good practices, waarbij centraal staat hoe we de huidige interventies (ook die vanuit het NPO) een zo duurzaam mogelijk effect/karakter kunnen geven.
  • Er liggen kansen in de korte lijnen tussen betrokkenen, die langer deel uitmaken van het netwerk. In het ontwikkelen van een nieuwe visie van de gemeente ligt er een kans om het onderwijs daarbij te betrekken. Dit wordt ook gedaan. Vanuit NPO-gelden en onderwijsachterstandenbeleidsmiddelen (onderwijskansenbeleid) liggen en mogelijkheden om waardevolle ontwikkelingen en innovaties te stimuleren. Het online afspreken of hybride werken zal deels blijven bestaan, ook als er geen noodzaak voor is. Voor sommige overleggen is het een prima en efficiënte vorm gebleken.
  • Het budget werkgebied is vrijwel volledig ingezet in schooljaar 2020-2021. Daardoor is er bijna geen reserve die we meenemen naar schooljaar 2021-2022. Dit betekent voor het werkgebied budget van 2021-2022 een achteruitgang van ongeveer25% betreffende de financiën. Het aantal trajecten en MDO’s is in schooljaar 2020-2021 toegenomen t.o.v. het schooljaar ervoor en door beperkingen in de agenda hebben 5 trajecten (AB of inzet ondersteuning vanuit een arrangement) plaatsgevonden zonder dat daar een MDO over gevoerd is. Wel is in die gevallen op een andere manier goede afstemming geweest waardoor we als betrokkenen samen toch de juiste dingen hebben kunnen doen.
  • In Heerhugowaard is daarnaast een tekort aan logopedisten en sprake van een lange wachtlijst bij het NSDSK, waardoor sommige trajecten richting de juiste ondersteuning kunnen vertragen (bijv. als betrokkenheid vanuit VierTaal gewenst is).

Overige ontwikkelingen en trends

  • De praktijkklas “8 Cool Tools” gaat, na enkele proeflessen in dit schooljaar, echt starten in schooljaar 2021-2022.
  • Er is een werkgroep opgericht om de verbinding tussen onderwijs en logopedie met kinderen van 2-7 jaar in Heerhugowaard verder te professionaliseren o.a. preventief signaleren op taalspraakgebied.
  • M.i.v. het schooljaar 2021-2022 zal De Kleine en Grote Beer “De Poolster” gaan heten.
  • Het aantal verwijzingen naar SO en SBO is vanuit werkgebied Heerhugowaard-Noord voor het derde schooljaar op rij gedaald. Van de in totaal negen verwijzingen, vonden er drie (is 1/3 van het totaal aantal verwijzingen) plaats vanuit AZC Nieuwkomersschool De Regenboog. Bij vijf van de negen verwijzingen (56%) was de basisschool die de toelaatbaarheidsverklaring aanvroeg niet de eerste basisschool waar het betreffende kind op had gezeten. Het vermoeden is dat in schooljaar 2021-2022 een lichte stijging in het aantal verwijzingen te zien zal gaan zijn vanuit werkgebied Heerhugowaard-Noord. Van de in totaal 96 trajecten waarbij de consulent PPO-NK betrokken was in het derde trimester van 2020-2021, betrof het in 48 gevallen (50%) een onderwijszorgarrangement (OZA).

Trefwoorden