1.1. Ontwikkelingen in de werkgebieden

  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast okt 2019
  • 801
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2018-2019

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen.

We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar.

Alkmaar-Noord
Alkmaar-Noord heeft dit schooljaar de focus liggen op innovatieprojecten en andere ontwikkelingen, welke hieronder zijn beschreven.
- Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen (gelijke kansen alliantie). Ieder kind moet zich volledig kunnen ontwikkelen, ongeacht achtergrond, opleidingsniveau en/of financiële situatie van ouders.
- Ook zijn er Plusklassen opgezet, waarin leerlingen hun talenten en vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Zo is er onder andere een aanbod ontwikkeld rondom filosoferen, creativiteit en plannen en organiseren.

Alkmaar-Zuid
- Gedrag in de klas is een terugkerend thema. Op verschillende manieren wordt hieraan gewerkt, zo is er op individueel niveau gestart met de Impulsklas. Een groepje leerlingen met werk-, houding- en/of gedragsproblemen gaat één dagdeel per week naar de Impulsklas. Het belangrijkste doel is om de werkhouding van de leerling en de relatie met de leerkracht te verbeteren.
- Ook aan moeilijk leesbaar gedrag wordt gewerkt. Op 14 mei was er een interactieve bijeenkomst voor alle scholen in Alkmaar over dit thema.
- Het werkgebied gaat zich verdiepen in de invulling van de ingediende arrangementen: het doel, de duur en de zwaarte van een arrangement en de verlengingen van de arrangementen.

Alkmaar-Oost
Alkmaar-Oost heeft besloten om een deel van het budget van het werkgebied te besteden aan leerkrachtvaardigheden. We zien dat leerkrachten nog onvoldoende toegerust zijn om tegemoet te komen aan de variatie in ondersteuningsvragen.
- In samenwerking met het werkgebied Alkmaar-Zuid wordt er gewerkt aan een herstart van de Impulsklas.
- Door de grote verschillen in schoolpopulatie (stads - vs dorpsscholen) zien we verschillen in hulpvraag. Dorpsscholen met veel combinatiegroepen hebben bijvoorbeeld behoefte aan meer onderwijsondersteunend personeel.

Langedijk
- Het succesvolle innovatieproject Hands On krijgt een vervolg. Komend schooljaar gaan we het derde jaar in, waarna gekeken zal worden of dit innovatieproject voortgezet zal worden als groepsarrangement.
- Meer- en hoogbegaafde leerlingen vragen aandacht. We brengen in kaart hoe het huidige aanbod is, waar de hiaten liggen en hoe we deze hiaten collectief kunnen invullen.
- We zien dat er meer arrangementen worden aangevraagd voor jongens. Met de scholen hebben we gesproken over de rol die de leerkracht hierin speelt. Op 30 oktober is er een conferentie voor leerkrachten uit werkgebied Langedijk, waarin deze verschillen verder worden toegelicht.

Bergen
- Het werkgebied Bergen heeft met ouders uit werkgebied Heiloo gesproken over een combinatieklas voor kinderen met het Downsyndroom. Ouders blijken voorkeur te hebben voor onderwijs binnen de eigen vertrouwde basisschool. Daarom is Bergen bezig om een eigen klas voor deze kinderen te vormen. Wel is afgesproken dat er informatie tussen ouders onderling wordt uitgewisseld.
- Om uitval te voorkomen is een Klusklas gestart voor leerlingen met leerproblemen die graag met hun handen werken.

Heiloo
- Reguliere basisscholen voelen zich steeds meer als collectief verantwoordelijk voor individuele leerlingen. Zij benutten elkaars expertise. Soms is het nodig dat een leerling naar een andere basisschool overstapt. We volgen nadrukkelijk welke resultaten dit heeft met betrekking tot het welbevinden van de leerling.

Heerhugowaard- Zuid
- Samen met Heerhugowaard-Noord is een project in voorbereiding voor leerlingen die niet goed meekomen met de leerstof. Een passend aanbod wordt voor deze leerlingen ontwikkeld.
- De scholen en de gemeente werken aan een betere samenwerking. Dit past binnen het beleid voor onderwijsachterstanden.

Heerhugowaard-Noord
- Door de diversiteit in leerlingenpopulatie is er veel behoefte aan structurele ondersteuning in de klas. Veel arrangementen worden aangevraagd op het gebied van gedrag, structuur en planning en organisatie.
- Voor innovatieve projecten is nog weinig ruimte. Individuele en groepsarrangementen vragen alle aandacht.

Trefwoorden