3.c Speciale voorzieningen onderwijs en zorg

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 1
  • 909
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen.

Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze uit tot volwaardige programma's. Binnen PPO-NK wordt continue kritisch gekeken naar deze speciale voorzieningen. Het streven is dat kinderen kunnen opgroeien in de eigen omgeving en zoveel mogelijk op de reguliere school of school passend bij de eigen opvoeding oriëntatie in de eigen wijk of plaats. Daarom zijn veel van deze speciale voorzieningen tijdelijke van aard; doen wat nodig is, zolang dat nodig is.

Hieronder een lijst met de speciale voorzieningen per doelgroep.

Hoogbegaafd – Trimaran.

  • In 2020-2021 zaten 18 leerlingen op de Trimaran: 14 leerlingen uit ons SWV en 2 lln. uit SWV IJmond. 4 lln. zijn afgelopen Trimester gestart. Er zijn dit Trimester geen leerlingen terug naar het regulieronderwijs gegaan.
  • Eind van dit schooljaar stromen er 5 lln. uit richting VO: 1 lln. gaat naar de Adriaan Roland Holstschool met een HAVO/VWO advies. 3 lln. gaan naar de Intermezzoklas op het Murmellius met een vwo-advies en 1 lln. gaat naar de Intermezzoklas op het Murmellius met een havo-advies.
  • De Projectgroep Trimaran is dit Trimester bezig geweest om een doorstart te maken met de Trimaran en de visie, doelstelling en ambitie weer duidelijk te formuleren. De aannameprocedure is opnieuw vastgesteld en met alle consulenten gedeeld.

Autisme. De Boog

  • 1e trimester: De Boog heeft 30 september een presentatie gehouden over dit OZA (zie bijgesloten document). Op dit moment bezoeken 6 leerlingen de groep. Er wordt onderwijs gegeven door leerkrachten van Heliomare onderwijs en de begeleiding en contact gericht spelen door medewerkers van Esdege Reigersdaal. Er is een leerling terug begeleid naar SO de Alk
  • 2e/3e trimester: Geen aanvullende ontwikkelingen.

Meervoudige beperking – KANZKLAS en SNS-klas Bergen

  • In 2020-2021 zaten 11 leerlingen op de KANZ klas. De klas is na de herfstvakantie ingetrokken bij IKC Hoogkarspel. De Kanzklas wordt voor het nieuwe schooljaar uitgebreid naar drie groepen, waarvan een schakelklas wordt voor leerlingen in de VO leeftijd. De jongste groep: De Ontdekkers. De middengroep: De Verkenners en De schakelklas: De Pioniers. Wederzijds wordt het als enorm verrijking ervaren.
  • SNS-klas Bergen: op de Roland Holstschool in Bergen is een SNS-klas ingericht. Op dit moment zitten 6 leerlingen in de sns-klas en 2 leerlingen stromen na de zomervakantie in. De leerlingen hebben een TLV (geen bekostiging vanuit de arrangementen). Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften zijn in kaart, evenals doelen opstellen m.b.v. de leerlijnen, ondersteuning van Heliomare en gesprekken met de gemeente t.a.v. de bundeling van Pgb’s. De doelen vanuit de leerlijnen worden nauwgezet geëvalueerd tijdens de MDO’s. Een nieuwe datum voor de officiële opening moet nog worden geprikt.

Buitengewoon Leren.

  • In samenwerking met Ronduit Onderwijs en Stichting Landzijde worden kinderen sinds maart 2018 geplaatst op een zorgboerderij waar een vaste leerkracht digitaal onderwijs verzorgt. Hier verblijven de leerlingen gemiddeld een half jaar tot een jaar.
  • Op de locatie Polderpracht gaan 2 leerlingen de transitie maken naar VSO de Spinaker in augustus 2021. Dit zal geleidelijk gebeuren om de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen voor de jongeren. Eén leerling is succesvol overgestapt naar de Trimaran. Er zijn 2 nieuwe leerlingen met veel plezier ingestroomd.
  • Op de locatie Oostwijk is één nieuwe leerling met een rustige opbouw gestart.
  • In totaal bezoeken 8 kinderen BGL. De scholen van herkomst blijven nauw verbonden en betrokken. Het betreft zowel regulier basisonderwijs, als speciaal (basis)onderwijs. Echter de helft van de deelnemers is afkomstig vanuit een SO school.
  • In juni 2021 is er de derde reflectiegroep bijeenkomst geweest van het schooljaar, waarin er is terug gekeken en het nieuwe schooljaar is besproken.
  • Knelpunt blijft de doorstroom naar een volgend aanbod/plek.

Bezoek inspectie

  • Op 24 november was de evaluatie bijeenkomst van het project Lees hier meer
  • Op 11 januari 2021 bezochten de Inspecties Onderwijs en Gezondheidszorg/ Jeugd de pilot Buiten Gewoon Leren (BGL). Het bezoek was onderdeel van een landelijk thema-onderzoek naar OZA’s. Het inspectiebezoek vond plaats op twee onderwijszorgboerderijen: Oostwijk in Zuid-Schermer en Polderpracht te Oterleek. Op beide locaties is er met alle betrokkenen gesproken en zijn lessen geobserveerd. In maart wordt het landelijke thema-onderzoek naar OZA’s afgerond. De samenwerkende partijen hebben gevraagd om landelijke erkenning van deze vorm van OZA en een aanpassing van de wet- en regelgeving en financiën. Voor een uitgebreid verslag van het bezoek Lees hier meer

titel toegevoegd door opties
Presentatie_SWV_De_Boog.pdf sep 2021 PPO-NK - community beheer

Trefwoorden