2. Samenwerking met de gemeente

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 542
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en zorg krijgt die nodig zijn. De afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo en Langedijk. Het resultaat daarvan was de transformatieagenda passend onderwijs-jeugdhulp met een gezamenlijke visie. Kernwoorden: investeren in de samenwerking met ouders, meer preventie en meer eigen kracht.

De centrale gebeurtenis in de samenwerking met de gemeenten is het op overeenstemming gerichte overleg (OOGO) tussen de zeven gemeenten (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen, Heiloo, Castricum en Uitgeest), de samenwerkingsverbanden po en vo Noord-Kennemerland, Midden-Kennemerland en IJmond, plus het MBO.

1e trimester - 3 december 2020

Tijdens het OOGO werd stilgestaan bij het begrip inclusiever onderwijs en welke betekenis dit heeft voor de regio: De volgende 3 vragen zijn in dit OGOO verkend:

1. Wat is inclusief onderwijs en wat is hierin anders dan passend onderwijs?

Conclusie:

  • Er is niet echt ingegaan op de stelling of een voorziening in een reguliere school inclusie of een tussenstap betreft. Geconcludeerd wordt dat inclusie meer een beweging is. Van de weg naar inclusiever onderwijs maken Jeugdhulp, huisvestiging en leerlingenvervoer en het continuüm van 0-23-jarigen deel uit.

2. Wat staat er in de recente onderwijszorgbrief en de verbeteraanpak Passend Onderwijs en wat betekent dit voor onze regio?

Conclusie:

  • De beweging is belangrijk.
  • De basis moet op orde zijn.
  • Geen ingewikkelde stukken in dit OOGO over de doorbraakaanpak, maar zaken praktisch aanpakken.

3. Hoe inclusief is onze regio al?

Conclusie:

  • Gepleit wordt voor een regionale routekaart om de gewenste beweging te kunnen maken. Hiervoor zou de uitvoeringsagenda Passend Onderwijs kunnen worden gebruikt. In dit overleg kan worden geconstateerd dat voorgaande is afgestemd en dat dit ambtelijk in gang gezet kan worden.

Aansluitend hierop is op verzoek van het Samenwerkingsverband PO ter voorbereiding van het ondersteuningsplan 2021-2025 met de aanwezige gemeenten gesproken over verwachtingen en mogelijkheden voor het SWV in de regio.

2e trimester OOGO 1 april 2021

Gesproken is over het Nationaal Programma Onderwijs. Hierbij stond centraal de vraag: "Wat vraagt deze tijd van ons?" Voorop stond voor iedereen dat jongeren zich optimaal moeten kunnen ontwikkelen en dat de verschillende systemen daarvoor ingezet moeten worden.

Leerlingenvervoer

Conclusie:

  • De beweging naar Inclusiever onderwijs vraagt flexibiliteit van de inzet van leerlingenvervoer.
    Dus niet alleen toegankelijk voor kinderen die naar het Speciaal Basisonderwijs gaan, maar ook vervoer nodig hebben voor een reguliere school thuisnabij

Nationaal Programma Onderwijs

Conclusie:

  • Er moet rekening gehouden worden met wat deze tijd van ons vraagt
  • Meerdere systemen inzetten als middel voor kinderen om tot ontwikkeling te laten komen
  • Aandacht voor het proces t.b.v. een goede afstemming en samenwerking

Voortgang Ondersteuningsplan

Conclusie:

  • Er worden goede dialogen gevoerd met diverse groepen (ouders, leerkrachten, bestuurders)
  • Er zijn ook leerlingenraden geweest, zodat ook kinderen gehoord konden worden
  • Allen input moet nog verwerkt worden. Eerste opzet voor juni op de agenda van het OOGO.
  • We krijgen uitstel tot februari 2022

Regionale routekaart Inclusiever onderwijs

Conclusie:

  • Er zal een procesbegeleider komen die verbinder en regisseur zal zijn van het proces.
  • Er komt een werkgroep van beleidsmedewerkers die op basis van integrale samenwerking waarbij veel aandacht is voor overleg tussen onderwijs, jeugdhulp/ -zorg en gemeenten

3e Trimester - OOGO 22 juni en 1 juli

Leerlingenvervoer

Conclusie:

  • De beweging naar Inclusiever onderwijs vraagt flexibiliteit van de inzet van leerlingenvervoer.
    Dus niet alleen toegankelijk voor kinderen die naar het Speciaal Basisonderwijs gaan, maar ook vervoer nodig hebben voor een reguliere school thuisnabij.
  • De gemeenten gaan zich inspannen om aandacht te hebben voor de integrale aanpak op alle onderdelen. Specifieke aandacht wordt daarbij gevraagd voor de cruciale rol en betekenis die het leerlingenvervoer kan hebben voor de schoolgang van kinderen. Dit betekent dat de 'bedoeling' centraal moet staan en niet de regelgeving.

Nationaal Programma Onderwijs

Conclusie:

  • Er moet rekening gehouden worden met wat deze tijd van ons vraagt. Mede door Corona zijn achterstanden zichtbaar geworden of toegenomen. Daarom moeten meerdere systemen worden ingezet als middel voor kinderen om tot ontwikkeling te laten komen. Hiervoor hebben de verschillende partners gewerkt aan het 'Veerkrachtpact'. Dit geeft een basaal fundament dat kan bereiken dat kinderen niet langer worden gezien als slachtoffer waaraan ‘gesleuteld’ moet worden, maar met dit pact zetten is de ambitie om in samenwerking duurzaam de veerkracht van jeugdigen te versterken. De huidige generatie jeugdigen wordt geholpen de impact van corona beter op te vangen en toekomstige generaties leren hun natuurlijk aanwezige veerkracht aan te spreken in kwetsbare perioden
  • Aandacht voor het proces t.b.v. een goede afstemming en samenwerking is hierbij cruciaal. Een beleidsgroep met vertegenwoordiging van gemeenten, samenwerkingsverbanden PO en VO, kinderopvang, HBO en MBO monitort de voortgang en uitwerking van het veerkrachtpact.

Voortgang Ondersteuningsplan

Conclusie:

  • Er worden goede dialogen gevoerd met diverse groepen (ouders, leerkrachten, bestuurders)
  • Er zijn ook leerlingenraden geweest, zodat ook kinderen gehoord konden worden
  • Alle input is verwerkt in een 90% versie van het ondersteuningsplan. Deze wordt in de eerste helft van schooljaar 2021-2022 besproken in diverse gremia.
  • We hebben uitstel tot februari 2022, zodat de input en mening van alle partners gehoord en verwerkt kunnen worden.

Regionale routekaart Inclusiever onderwijs

Conclusie:

  • Er is een speciale werkgroep van beleidsmedewerkers die op basis van integrale samenwerking waarbij veel aandacht is voor overleg tussen onderwijs, jeugdhulp/ -zorg en gemeenten.
    De werkgroep zal een procesbegeleider krijgen vanuit de gemeenten die als opdracht heeft om samen met de beleidsmedewerkers de voortgang van het proces te bewaken.
  • De Netwerkgroep Samen Leren Leven zal een belangrijke rol innemen in het bijeenbrengen van partijen en het stimuleren van activiteiten.

Visie Jeugdhulp

Conclusie:

  • Er wordt gewerkt aan een transformatieplan van de gemeenten waarbij de Samenwerkingsverbanden PO en VO input hebben geleverd.
  • Het beoogde doel van de jeugdhulpverlening is steeds minder voor gesloten opvang te kiezen, maar zoveel mogelijk ambulante ondersteuning te bieden.
  • Het uitgangspunt is dan ook dat jeugdhulp en onderwijs zo thuisnabij mogelijk plaats moet vinden. Daarom trekken gemeenten en Samenwerkingsverbanden samen op om 'Jeugdhulp nabij' te realiseren.

Trefwoorden