1. Community en netwerkgroepen

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 605
  • Yvonne Vellinga
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

We delen kennis, inspireren elkaar en werken samen via ons online samenwerkingsplatform (community). Het voortbouwen op bepaalde thema's in de vorm van netwerkgroepen gebeurt op deze centrale ontmoetings- en werkplaats. De community wordt continu bijgewerkt door de medewerkers van het swv. De community is flexibel, zodat elke netwerkgroep zijn eigen indeling kan maken.

"It takes a community to raise a child."

In netwerkgroepen wordt actief samengewerkt aan thema's voor uitvoering, beleidsontwikkeling en evaluatie. Het samenwerkingsverband telt zo'n 13 netwerkgroepen. Er zijn netwerkgroepen voor werkgebieden, ouders, kwaliteitszorg, thuiszitters en nieuwkomers. Deelnemers van de netwerkgroepen brengen inzichten en perspectieven in. Op die manier werken we samen als een community.

Online community

In schooljaar 2015-2016 is gestart met de online community om informatie en kennis met elkaar te delen en elkaar te inspireren. De groei van de community sinds dat moment ziet er als volgt uit:

We vinden het belangrijk dat de community het kloppende hart van ons samenwerkingsverband is waar leerkrachten, scholen en ouders elkaar weten te vinden en met elkaar in gesprek gaan over actuele thema's.

  • Om dit proces nog meer te stimuleren zijn de consulenten getraind in activerend gebruik en modereren van de werkgebieden en netwerkgroepen op de community.
  • Ook wordt met ingang van 2021 de nieuwsbrief van het samenwerkingsverband direct via de community verstuurd. Hiervoor is begin dit jaar het ledenbestand opgeschoond.

Gemiddeld zijn per schooljaar 350 leden actief op de community doordat zij lid zijn van een werkgebied of als deelnemers van een netwerkgroep.

Netwerkgroepen binnen het swv PPO-NK

Hieronder worden de ontwikkelingen van de netwerkgroepen NWG 2.5-7 jarigen, NWG Club Dynamiek, NWG Hoogbegaafdheid, NWG Virtueel Expertise Cluster, Netwerkgroep Reflectie- en leerteam Alkmaar en NWG Werkgebieden besproken.

De netwerkgroepen Thuiszitters, Samen leren leven en Nieuwkomers worden op hun eigen themapagina besproken.

Netwerkgroep 2,5 - 7-jarigen

De netwerkgroep heeft als opdracht de onderwijszorgarrangementen (OZA’s) voor jonge kinderen in samenwerking door te ontwikkelen zodat uiteindelijk voor zoveel mogelijk jonge kinderen een perspectief wordt gerealiseerd binnen het reguliere onderwijs.

In het 2e trimester is gesproken is over het gezamenlijk vaststellen van de vervolgstappen nu de Mbc en de inhoudelijke beschrijving zijn gemaakt. Beide zijn dynamische documenten die zich verder ontwikkelen in en aan de praktijk.

Besproken onderwerpen:

  • Welke concrete doelen pakken we gezamenlijk op en hoe monitoren we de voortgang?
  • Wat zijn de stappen die de doelen en de visie nog weer dichterbij brengen?
  • Welke samenwerking is hierin nodig en is hierin gewenst met de andere netwerkgroepen?

Aan de hand van bovenstaande discussie is besloten om de netwerkgroep 2,5-7-jarigen m.i.v. het 3e trimester op te laten gaan in de netwerkgroep Samen leren leven.

Netwerkgroep Dynamiek

Club dynamiek is een netwerkgroep. Deze groep kijkt vanuit meervoudig perspectief mee met de ontwikkeling van ons netwerk en het realiseren van onze ambities. Club dynamiek was een aanvulling op de denktank, een groep binnen ons samenwerkingsverband dat tot halverwege afgelopen schooljaar meedacht met over diverse vraagstukken in ons netwerk. Echter, in een evaluatie is geconcludeerd dat de denktank door de vaste samenstelling niet in alle opzichten effectief was. De denktank als zodanig is daarna opgeheven.

Echter, de functie van de denktank (meedenken en sparren over ontwikkelvragen in ons netwerk) bestaat nog steeds. We hebben echter gekozen voor een minder vaste vorm. We onderkennen ontwikkelvragen, bespreken deze met het hele team van het samenwerkingsverband en nodigen partners van ons netwerk uit om mee te denken. we nodigen uit op basis van de inhoud van de vraag.

Afgelopen schooljaar heeft club dynamiek intensief meegedacht over de ontwikkeling van ons ondersteuningsplan. Het is dan ook logisch als dit ondersteuningsplan, de betekenisgeving hiervan en het gesprek over de voortgang van de gestelde doelen een belangrijk thema is voor club dynamiek in de komende jaren.

Netwerkgroep HB

In het derde trimester hebben we de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • Studiemiddagen: In het derde trimester hebben we studiemiddagen aangeboden over klassenmanagement en over hersenen en leren.
  • HB-coördinator per werkgebied : Elk werkgebied heeft met ingang van de zomer 2021 een HB-coördinator.
  • Ouders : Vanuit de netwerkgroep HB is een drietal ouderavonden georganiseerd voor ouders van meer- en hoogbegaafde kinderen.
  • Doorgaande ontwikkellijn po-vo : De twee samenwerkingsverbanden po en vo trekken specifiek voor het vraagstuk van de overgang po-vo voor de doelgroep van hoogbegaafde leerlingen gezamenlijk op. In de afgelopen periode is het advies dat geformuleerd is naar aanleiding van de gezamenlijke bijeenkomst met het VO over de overgang po-vo voor HB leerlingen verder uitgewerkt in een kleine groep waarin het PO en het VO zijn vertegenwoordigd. Dit heeft er toe geleidt dat het warme overdrachtsformulier op een aantal punten is aangescherpt, dat er in januari 2022 gezamenlijke bijeenkomsten worden georganiseerd rondom de overgang voor hoogbegaafde leerlingen voor de HB-coördinatoren vanuit het PO en vanuit het VO.
  • Bovenbestuurlijke plusklas voor werkgebieden Alkmaar Zuid en Oost : Met de pilot bovenbestuurlijke plusklas geven we leerlingen uit groep 5 t/m 7 tijdelijk aanvullend onderwijs op maat, passend bij de leerbehoefte van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze bbp wordt ingericht voor de basisscholen in werkgebied Alkmaar Zuid en Oost. De pilot bbp wordt in het komend schooljaar door de netwerkgroep gevolgd en gemonitord, om hier ook voor de toekomst en voor de andere werkgebieden lering uit te trekken.
  • Ontwikkelen expertisecentrum HB : Hiervoor willen we samen met twee externe partijen een aanvraag indienen bij het gemeentelijk transformatiefonds om een expertisecentrum te ontwikkelen. In de afgelopen periode is samen met de twee externe partijen deze aanvraag bij het transformatiefonds voor het ontwikkelen van een expertisecentrum uitgewerkt. Na goedkeuring zal de aanvraag na de zomervakantie bij de gemeente worden ingediend.
  • Opleiding ‘Specialist hoogbegaafdheid’ : Voor de hb-coördinatoren-school die nog geen opleiding hebben genoten, hebben we een opleidingstraject samengesteld dat in het schooljaar 2021/2022 van start gaat, waarbij ze in een jaar tijd heel veel kunnen leren en delen over hoogbegaafdheid. Dit zal deels online en deels fysiek worden gegeven.
  • Opleiding ‘Een goede start voor hb-kinderen’ : Een aantal scholen en IKC’s gaat deelnemen aan deze pilot ‘een goede start voor hb-kinderen’. Op deze manier zal er bij de peuters al sprake zijn van een rijke leeromgeving en zal de overgang van peuter naar kleuter nog soepeler verlopen. We starten met de scholing in september 2021.
  • Scholingstraject hb-coördinatoren en enkele consulenten : Er is ook een verdiepend opleidingstraject samengesteld voor de hb-coördinatorenwerkgebied en de consulenten. Alle hb-coördinatoren-werkgebied en een aantal consulenten zal hieraan deelnemen.

- Vooruitblik

  • Er zijn dit jaar een flink aantal zaken in gang gezet. Het is goed om te merken dat het thema hoogbegaafdheid steeds meer een plek krijgt in het aanbod op scholen. Collega’s van verschillende scholen en besturen gaan steeds meer met elkaar in gesprek, delen ervaringen en willen graag leren van elkaar. We hebben in de nieuwsbrief en tijdens de studiemiddagen prachtige good practices kunnen horen en lezen.
  • Volgend schooljaar zal de ingezette lijn worden voortgezet. De hierboven genoemde punten zullen een verdieping en vervolg krijgen. Er wordt verder ingezet op het organiseren van scholing, het delen van kennis en het inzichtelijk maken van de expertise op de verschillende scholen. De activiteiten uit de planning zullen puntsgewijs worden aangepakt en eventueel aangevuld worden vanuit voortschrijdend inzicht.

Netwerkgroep Virtueel Expertise Cluster

Het ontwikkelen van een samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen, veelal gericht op complexe en zware ondersteuning speelt een belangrijke rol binnen het virtueel expertise cluster. De ondersteuning vindt plaats binnen de eigen instelling of basisschool. Het doel is om een samenhangend geheel van voorzieningen te realiseren, passend bij specifieke onderwijsbehoeften en ondersteuningsvragen. Er mag geen kind tussen wal en schip vallen.

In december is er een bijeenkomst georganiseerd met de netwerkgroep Samen Leren Leven/Inclusie. Hierin is onderzocht in hoeverre het gewenst is om de netwerkgroep op te laten gaan in de netwerkgroep Samen leren leven.

Vanuit de netwerkgroep is het voorstel gedaan om:

  • De huidige netwerkgroep op te splitsen en in te voegen bij Samen Leren Leven, deels als stuurgroep en deels in community of practise; De huidige netwerkgroep wordt doorontwikkeld.
  • Het Virtueel Expertise Cluster zal het komende schooljaar 4 bijeenkomsten organiseren gericht op de realisatie van een dekkend netwerk in de regio – incl. thema’s en concrete doelen.

Nieuws / andere ontwikkelingen:

  • Samenwerking SBO de Piramide en SBO de Vlindertuin is weer opgepakt.
  • Parlan: druk met de OZG’en zoals De Stip, Nexus en de Trimaran.
  • Heliomare De Alk en de Ruimte: helaas vol en veel nieuwe aanmeldingen voor nieuwe schooljaar. Nieuwbouw samen met Aloysius Stichting: klaar in voorjaar 2023.
  • Nexus: Opmaatklas (een OZG) i.s.m. Parlan start in augustus 2021.

Netwerk Reflectie- en Leerteam Alkmaar

Vanaf februari 2021 is dit platform van start gegaan als een pilot met een groep binnen de werkplaats PPO-NK.

Na de kick-off is er een bijeenkomst geweest waarin jeugdhulp en onderwijs aan elkaar de routes en werkwijzen hebben gepresenteerd. In de derde bijeenkomst zijn er 2 cases in een intervisie werkvorm besproken vanuit beide kanten om zo samen te leren, te ervaren en elkaar beter te leren kennen. In het nieuwe schooljaar gaat het platform verder.

Netwerk werkgebieden

In de netwerkgroep werkgebieden denken we gezamenlijk na over de inzet van arrangementen in de werkgebieden en als werkgebieden niet uitkomen met hun budget. Dit schooljaar gaan de verschillende werkgebieden meer samenwerken om expertise te delen en ervaringen uit te wisselen aan de hand van casuïstiek en intervisie.

Er zijn dit schooljaar 2 nieuwe leden gestart. In totaal bestaat de Netwerkgroep Werkgebieden nu uit 8 leden. Hierbij zijn bijna alle besturen van het samenwerkingsverband vertegenwoordigd.

1e trimester - In de werkgroep zijn de volgende punten besproken:

  • Trimesterrapportage van schooljaar 2019-2020
    • Ontwikkelingen in de werkgebieden, m.n. werkgebied overstijgend
    • Innovatieprojecten. Het belang van innovatie wordt onderkent, maar wel vanuit motivatie en urgentie. Hoe dit vorm te geven binnen de visie van het SWV wordt nader besproken
  • Punten uit het Jaarplan 2020-2021 die van toepassing zijn op de ontwikkeling in de werkgebieden.
    • Het ondersteuningsplan moet vernieuwd worden
    • Ons SWV komt boven de norm van 2% verwijzing richting SO en SBO
  • Dialoog over: verwijzing/ terugplaatsing, inclusie, samenwerking zorg/ onderwijs, rol gemeenten/ SWV/ besturen
  • Financiën budget Werkgebieden
    • Verdeling van de ondersteuningsmiddelen over de werkgebieden.
    • Meerjarenbegroting SWV; mn de afbouw van de structurele middelen richting werkgebied en scholen.

2e trimester - In de werkgroep zijn de volgende punten besproken:

  • Trimesterrapportage 1 van schooljaar 2020-2021
  • Ontwikkelingen in de werkgebieden, mn werkgebied overstijgend. Kijkend naar de inzet arrangementen, mdo's en afgegeven tlv’s.
  • Innovatieprojecten: Bij de besteding van het budget van de werkgebieden wordt opgemerkt dat het percentage van 15% voor innovatieprojecten niet als doel op zich moet worden gezien maar als stimulans om lokaal te kunnen anticiperen op nieuwe praktijken. Uitgangspunt hierbij blijft: alleen innoveren als het draagvlak heeft binnen de scholen van het werkgebied en de ontwikkeling in overeenstemming is met de visie van het SWV. Een en ander zal worden bijgesteld in de memo budget werkgebieden.

Wat is de rol van schoolbesturen bij verwijzing naar S(B)O en terugleiding naar PO?

  • Meer proactieve houding van de S[B]O scholen voor terugplaatsing.
  • Consulenten moeten betrokken blijven bij de leerlingen die verwezen zijn.
  • Duidelijk bekijken wat er nodig is voor een succesvolle terugplaatsing.

Jaarplan 202-2021

  • Dit punt komt elke vergadering terug. Voor nu geen opmerkingen. Sommige trajecten hebben vertraging opgelopen door Corona.

Financiën en budget Werkgebieden.

  • Verdeling van de ondersteuningsmiddelen over de werkgebieden.
  • Meerjarenbegroting SWV; Discussie over de vraag of het bedrag dat overblijft mee mag gaan naar volgend schooljaar. Er worden hierover verschillende standpunten ingenomen: Het geld moet gewoon uitgegeven worden als hier vraag naar is. Als er veel geld overblijft kijken hoe je dit ten goede kunnen laten komen van de kinderen en niet in de reserves van het SWV. Op de volgende vergadering zal dit onderwerp terugkomen voor advisering

Ondersteuningsplan 2021-2025

  • Voor het ondersteuningsplan is het doel van deze werkgroep nogmaals geformuleerd: Het gezamenlijk vanuit inhoudelijke samenhang, verschillende perspectieven, evaluaties en actualiteiten kijken naar de trimesterrapportage en het budget van de werkgebieden. Hierdoor kan tijdig worden bijgestuurd.
  • Uitdaging voor de komende periode: Door gezamenlijk naar de cijfers te kijken en vanuit die basis interventies te plegen, ervoor zorgen dat het SWV een gezonde organisatie blijft vanuit haar doelstelling en solidariteit.

3e trimester -- In de werkgroep zijn de volgende punten besproken:

In het 3e trimester kon de vergadering van de netwerkgroep Werkgebieden niet doorgaan omdat er onvoldoende deelnemers aanwezig konden zijn. Er is een nieuwe datum gepland in het nieuwe schooljaar: op 6 september 2021. In dit overleg is verkend wat de focus en het bestaansrecht van de netwerkgroep werkgebieden moet zijn. De netwerkgroep heeft afgesproken zich te richten op de advisering over beleid rondom de financiën van de werkgebieden. Richtlijnen voor de besteding en verdeling van middelen

Trefwoorden