UITNODIGING 4e (online) PASSEND ONDERWIJSCAFÉ - Thema: over woorden én daden

  • mrt 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 478
PPO-NK - community beheer
Ondersteuningsplan
  • Robbin Haaijer
  • Fred de Wildt
  • Ferd van den Eerenbeemt
  • Astrid Ottenheym MLE/ME

UITNODIGING VIERDE PASSEND ONDERWIJSCAFÉ OVER HET ONDERSTEUNINGSPLAN

Meld je hier aan voor het Passend Onderwijscafé op maandagavond 15 maart| 19.30 - 21.30 uur

Thema: over woorden én daden

We hebben dit schooljaar verschillende boeiende interactieve bijeenkomsten gehad. Veel waardevolle input is verzameld en bij elkaar gebracht voor het nieuwe ondersteuningsplan. 15 maart organiseren we het laatste café waarin we input verzamelen voor het nieuwe ondersteuningsplan. Uit de vele verschillende gesprekken blijkt dat we het streven naar inclusiever onderwijs delen om daarmee kinderen in hun eigen buurt, stadsdeel, dorp samen te laten leren én te laten leven.

Dat zijn mooie woorden

We hebben in dialoog geformuleerd wat daarvoor nodig is: maatwerk bieden waarbij het kind het vertrekpunt is en niet de grenzen van onze organisaties. En, daarvoor is weer nodig dat we met elkaar meedenken, goed luisteren en open staan voor verschillende perspectieven. Dan moeten we daar ook de gelegenheid voor creëren. Nog steeds:

Ook dat zijn mooie woorden

Want, wat als je bijvoorbeeld je handen vol hebt om de huidige dagelijkse praktijk al uitvoerbaar te maken? Dan kunnen extra ambities over inclusiever onderwijs juist ervaren worden als ‘losgezongen van de praktijk’. Dat roept mogelijk weerstand op en dat is het tegendeel van wat we willen. Uit de vele gesprekken kunnen we dan ook stellen dat de weg naar inclusiever onderwijs een beweging naar inclusiever onderwijs is. Een beweging die niet vrijblijvend is maar geen blauwdruk met definities.

Dit vierde en laatste onderwijscafé heeft het expliciete doel om woorden en daden dichter bij elkaar te brengen. We willen graag de volgende vraag samen onderzoeken en beantwoorden:

Hoe wordt dit ondersteuningsplan van iedereen,

zodat het onderwijs ook in de praktijk inclusiever wordt?

Het eerste onderwijscafé gaven we de aftrap met een interview ‘aan de bar’ tussen Robbin Haaijer (als externe betrokken bij dit proces) en Astrid Ottenheym. Daar willen we ook mee afronden. We gebruiken voor dit doel de ‘woorden’ van het proefmanifest [LINK] dat we in het proces [LINK] van het nieuwe ondersteuningsplan opgesteld hebben. Welke ‘daden’ worden hierdoor gestimuleerd of juist niet?

De bijeenkomst start in het digitale onderwijscafé op 15 maart om 19.30 en eindigt om 21.30. Uiteraard nemen we ook de tijd om in deelgroepen iedereen te laten bijdragen. De vorige bijeenkomsten zijn zeer geanimeerd en gewaardeerd geweest. Jullie komst wordt opnieuw zeer op prijs gesteld!

Meld je hier aan voor het Passend Onderwijscafé op 15 maart| 19.30 - 21.30 uur.

Na aanmelding ontvang je een persoonlijke link om deel te nemen aan het Passend Onderwijscafé.

Het organiserend team:

Astrid, Ferd, Fred, Jolanda en Robbin.

Trefwoorden