Samenwerking scholen - Hoogbegaafdheid

  • mrt 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast dec 2021
  • 782
PPO-NK - community beheer
Voor iedereen
  • secretariaat PPO-NK

Samenwerkingsverband PPO-NK en projectplan hoogbegaafdheid;

Nieuws vanuit de netwerkgroep hoogbegaafdheid:


Vanuit de scholen kwam geregeld een opmerking over de namen die er aan de HB-functies werden gegeven. Veel mensen vonden dat degene die zich op de school bezighield met hoogbegaafden, de talentbegeleider werd genoemd. Want ieder kind heeft toch talenten. Daar is uiteraard helemaal niets tegenin te brengen!
Daarnaast was er ook vaak onduidelijkheid over de inhoud van de functienaam. Daarom zijn we overgestapt naar nieuwe functienamen, waarvan wij denken dat ze meer duidelijkheid geven.
- de HB-coördinator-school
- de HB-coördinator-werkgebied
- de HB-coördinator-swv (samenwerkingsverband)

Inmiddels is op (bijna) iedere school in het samenwerkingsverband een HB-coördinator-school aangesteld.

Het aantal HB-coördinatoren-werkgebied is nog groeiende als gevolg van de uitstaande vacatures voor de werkgebieden Alkmaar en Heerhugowaard/Langedijk. Er vinden steeds vaker bijeenkomsten plaats tussen de HB-coördinatoren-werkgebied en met de HB-coördinator-swv. Ook zijn er regelmatig bijeenkomsten voor de HB-coördinatoren-school per werkgebied met de HB-coördinator-werkgebied. Op deze bijeenkomsten worden casussen besproken en tips en tops met elkaar met elkaar gedeeld. Ook worden er thema’s besproken ter verdieping.

Voor ouders van (hoog)begaafde kinderen worden binnenkort informatieavonden georganiseerd waarin het ophalen en delen van ervaringen centraal zal staan aangevuld met kennis en tips vanuit onze specialist(en). De eerste avond vindt op 21 april plaats


Op de werkplaats HB, zie we het ledenaantal nog steeds stijgen. Ook hier worden regelmatig leestips en artikelen gedeeld, nieuws over studiemiddag, vacatures of symposia. Houdt dit kanaal dus goed in de gaten. Het laatste artikel gaat bv. over een jongen op de basisschool. Het ging niet zo goed op school, men kreeg hem niet op ‘AAN’. Heel vervelend voor iedereen; iedereen deed zijn best en tóch kwam het er niet uit. De jongen bleek een hoog IQ te hebben, maar het lukte hem niet om tot het schoolse leren te komen. De lockdown maakte voor hem het verschil, hij moest met zijn vader mee naar zijn werk op een VO-school. In de pauze kwam de jongen in het technieklokaal terecht en kwam daar volledig tot bloei. Hoe mooi kan het soms gaan en hoe moeilijk kan het soms ook zijn om de juiste weg te vinden. Een mooie zin uit dit artikel wat de moeite van het delen waard is:

Context shapes the brain.

Jelle Jolles, Professor in de neuropsychologie


Waarmee hij zegt dat je nog zo intelligent kan zijn, als je geen omgeving hebt die deze intelligentie koestert, uitdaagt of voedt, komt deze nooit tot ontwikkeling.

Trefwoorden