Nieuwsbericht Gelijke Kansen – verdiepen wat werkt
Gemeente Alkmaar, schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs in de re...
'Je betrekt een kind niet alleen vanwege zijn recht om gehoord te worden bij een besluit, maar ook om essentiële informatie te krijgen wie het kind is en wat zijn belangen zijn. Zonder die informatie van het kind zélf, kun je niet tot een goede afweging komen'. Dat was de boodschap van Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer op een symposium van Stichting onderwijsgeschillen van 16 september. Dat stond in het teken van participatierechten van kinderen en hoe je die in de praktijk brengt.
De Kinderombudsvrouw presenteerde haar stappenplan over het #beste besluit voor het kind. Stap 1 uit haar plan is dat je bij ieder besluit begint met een kindvriendelijk, volledig onderzoek naar wat het beste is voor de ontwikkeling van een kind. Daar betrek je dus ook altijd het kind zelf bij. Hoe je dat doet vind je in de toolkit.
In ieder ingewikkeld besluit spelen altijd meerdere belangen. Niet alleen die van het kind, maar ook die van bijvoorbeeld een school, een samenwerkingsverband, ouders en andere betrokken partijen. Dit kunnen financiële belangen zijn, regels en organisatiebelangen. In onderwijszaken die aan de Kinderombudsman worden voorgelegd, zien we vaak dat al die verschillende belangen door elkaar lopen en het onduidelijk is hoe een afweging tussen de belangen van het kind en alle overige belangen is gemaakt.
Het werken met het stappenplan heeft als voordeel dat het de kluwen van belangen uit elkaar haalt. De belangen van het kind worden op een rij gezet, los van alle overige belangen. Zo weet je wat het beste besluit voor het kind is. Als je dat besluit niét neemt moet je goed kunnen uitleggen welke andere belangen zo zwaar wegend zijn dat de beslissing toch anders uitvalt. Dit koppel je ook terug aan het kind zelf en daarbij vertel je hoe je zijn mening hebt meegenomen in dat besluit.
Het gaat er niet om dat het kind altijd zijn zin krijgt, maar dat hij invloed heeft gehad op een besluit dat voor de rest van zijn leven belangrijk kan zijn. Het erkennen van een kind als autonoom persoon met een eigen stem in een besluit, daar gaat het om.
#bestebesluit #belangvanhetkind #kinderen #onderwijsgeschillen #school