2. Doorgaande schoolloopbaan

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 350
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Om de overgang van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van kinderen besproken in de netwerkgroep. Het borgen van de doorgaande lijn is van belang, omdat het het risico op uitval verkleint en ook bijdraagt aan het direct inzetten van passende begeleiding bij een overgang (voorschool, PO en VO).

Conferentie PO-VO

Elk jaar organiseert de netwerkgroep een conferentie om de PO en VO scholen te professionaliseren. Door de corona maatregelen is deze conferentie dit jaar niet gehouden.

Netwerkgroep 10-14 jaar

De primaire opdracht voor de Netwerkgroep 10-14 is om de overgangsperiode tussen de leeftijd 10 en 14 jaar voor alle kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen, zeker voor kinderen in een kwetsbare positie. De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is daar uiteraard één van de belangrijke sleutelthema’s in. De opdracht van de netwerkgroep beperkt zich niet tot enkel de procedurele kant van deze overgang. Juist de pedagogische, didactische, sociaaleconomische en organisatie- en samenwerkingsvraagstukken rond de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar zijn bij uitstek het werkterrein van de Netwerkgroep.

De netwerkgroep houdt zicht op belangrijke initiatieven, ontwikkelingen, innovaties, kansen en bedreigingen die zich regionaal (en landelijk) voordoen binnen dit inhoudelijk kader. Op basis daarvan beschouwt zij, adviseert zij, innoveert zij en doet ze zo praktisch mogelijke voorstellen voor aanpak of verbetering.

De netwerkgroep is een overzichtsgroep: ze bewaakt samenhang en afstemming. Ze zet kleine groepjes aan het werk die eindverantwoordelijk zijn voor een eigen opdracht en die terugkoppelen in deze netwerkroep.

Focus schooljaar 2020-2021 ev.

De focus voor de netwerkgroep lag in 2020-2021 op het creëren van een inhoudelijk en procedureel ‘zwaluwstaartje’ tussen het primair en voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen dat primair en voorgezet onderwijs door van elkaar te leren en samen te ontwikkelen inzicht krijgen in elkaars praktijken en mogelijkheden om die praktijken overlappend te laten zijn. Dat impliceert ook deels verantwoordelijkheid en eigenaarschap voelen op het werkterrein ‘van de ander’. Uiteindelijk moet dit leiden tot een vloeiende(r) overgang voor alle leerlingen van 10 tot 14 jaar. Binnen dat fluïde grensgebied bevindt zich een aantal concrete (procedurele en inhoudelijke) vraagstukken die opgepakt moeten worden zoals:

  • Het optimaliseren van de procedure po-vo, inclusief kansrijk adviseren en plaatsen;
  • Het Gelijke kansen-vraagstuk en aandacht voor (sociaal-emotioneel) kwetsbare kinderen, de voortzetting van de interventies rondom de Transformatieve School (vo) en de training Wegwijs in het gedrag van kinderen (po);
  • De beweging naar inclusiever onderwijs;
  • De overgang po-vo voor de hoogbegaafde leerlingen, inclusief ontwikkeling gezamenlijke initiatieven;
  • De Centrale Warme overdracht (CWO) met speciale aandacht voor het optimaliseren van een digitale CWO;
  • Ontmoeting en contact;
  • Voorlichting/ werving in het vo;
  • De overgang so/sbo/po naar vmbo/pro/vso inclusief praktijkroute.