1. Oudersteunpunt

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 318
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - SLL
  • Alle leden mogen wijzigen

In 2019 is het oudersteunpunt vanuit een maatschappelijke businesscase gelanceerd en heeft het zich in korte tijd zelfstandig ontwikkeld tot het digitale platform, vraagbaak en telefonische/fysieke ondersteuningskanaal voor en door ouders op het gebied van passend onderwijs. Bij de ontwikkeling is ook tijd en ruimte genomen om het oudersteunpunt inhoudelijk te ontwikkelen en te borgen in de werkgebieden en op de scholen. Ook organiseert het oudersteunpunt regelmatig oudercafe’s waar ouders kennis en ervaringen kunnen delen.

Het initiatief is door minister Slob aangemerkt als ‘good practice’ en uitgerold over alle samenwerkingsverbanden van Nederland.

Samen met de netwerkgroep ouders is de kennisbank geactualiseerd en er een plan geformuleerd voor het inzetten van ervaringsdeskundige buddy’s. Deze buddy's zijn geselecteerd, getraind en kunnen actief in het veld ingezet gaan worden.

Ook is er gewerkt aan het breder inzetten van ervaringsdeskundige ouders in de verschillende netwerkgroepen, waarbij zij gevraagd en ongevraagd advies geven aan de leden van de netwerkgroepen. In deze netwerkgroepen zit vaak een gemêleerd gezelschap van leerkrachten, intern begeleiders, directeuren en consulenten.