Onlangs hebben Astrid en Yvonne twee colleges gegeven op PABO InHolland over onze beweging naar Inclusiever onderwijs.
Het was heel inspirerend om het WAAROM uit te mogen leggen aan jonge leerkrachten-in-spe.
En wat inclusief denken betekent voor hun relatie met het kind en wat ze zelf kunnen doen om het kind te helpen.
Vooral wat ze kunnen doen om het gedrag van een kind positief te beïnvloeden door anders naar het kind te kijken.
Het leidde tot mooie gesprekken met de studenten. Gesprekken die weer tot vragen leidden over wat zíj kunnen doen voor het kind met een extra hulpvraag.
Al snel bleek dat de studenten zelf zagen dat het 'horen en begrijpen' van een kind essentieel is bij het vinden van de oplossing en dat het slagen van een interventie afhankelijk is van de betrokkenheid van het kind bij het plan en de samenwerking tussen alle partijen (school, ondersteuners, jeugdzorg én ouders).
Kortom: Het was een feestje om met deze groep te mogen praten over waar we mee bezig zijn en waarom.