Maandbericht PPO-NK: Ik maak verschil voor ons
Beste lezer die bijdraagt aan passend onderwijs, Een nieuwe nieuwsbrief die je niet wil missen. Ook om...
Wat zijn de resultaten van onze inzet? Drie keer per jaar publiceren we ze in de trimesterrapportage: een overzicht van alles wat we doen om kinderen perspectief te bieden.
Wat zijn de meest opvallende bevindingen uit het 1e trimester van dit schooljaar?
We krijgen nu duidelijk bevestigd dat de werkgebieden meerwaarde hebben. Kinderen in Bergen hebben bijvoorbeeld andere ondersteuningsvragen dan kinderen in Alkmaar-Noord. In de werkgebieden spelen we in op lokale verschillen en de scholen bundelen hun krachten meer en meer.
Verder zien we dat de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, niet gelijk verdeeld zijn over de scholen. We moeten dus goed kijken hoe we een dekkend netwerk van ondersteuning realiseren, zodat we elk kind bieden wat nodig is. Maatwerk is daarbij belangrijk.
De juiste dingen doen
De trimesterrapportage is een basis voor de lerende dialoog met collega’s en netwerkpartners. Iedereen krijgt hiermee een helder beeld van wat we doen, waarom we dat doen en welke middelen we daarbij inzetten. Doen we de juiste dingen? Wat kunnen we nog beter doen om kinderen, ouders en leerkrachten te ondersteunen? Om die vragen gaat het. De trimesterrapportage wordt gepubliceerd nadat deze is besproken met de schoolbesturen.
Dialoog op alle niveaus
Input voor de trimesterrapportage komt van de scholen, de werkgebieden, consulenten passend onderwijs, ambulant begeleiders en netwerkgroepen. De belangrijkste trends komen in de rapportage. De totstandkoming van de trimesterrapportage is intensief, maar het resultaat is daar ook naar: drie keer per jaar ligt er een volledig overzicht van de resultaten. Daarover gaan we in gesprek met schoolbesturen, gemeenten, werkgebieden, scholen en professionals. Zo blijven we samen scherp.
Ga hier naar de trimesterrapportage schooljaar 2016-2017