Nieuw ondersteuningsplan geeft richting

  • mei 2017
  • secretariaat PPO-NK
  • ·
  • Aangepast mei 2017
  • 1959
secretariaat PPO-NK
Nieuwsberichten

Belangrijk voor goed passend onderwijs is een doortimmerd beleid. Ons nieuwe ondersteuningsplan 2017-2021 geeft weer hoe we dat willen vormgeven. Het plan is gemaakt in samenwerking met professionals, ouders, bestuurders, zorgpartners en gemeenten. Directeur Astrid Ottenheym legt de kern ervan uit.

Het nieuwe ondersteuningsplan heet Perspectief voor ieder kind. Astrid Ottenheym vindt dat daarin de maatschappelijke opdracht van het samenwerkingsverband weerklinkt, maar ook de richting voor de komende jaren: “Zo’n 95% van de kinderen in onze regio maakt een goede ontwikkeling door op de peuterspeelzaal, op de kinderopvang, op school en thuis. Dat betekent dat ongeveer 5% een steuntje in de rug nodig heeft. Daar hebben we ouders, zorgpartners en professionals voor nodig. Allereerst moeten we ons afvragen: begrijpen we het kind voldoende? Zien we het kind werkelijk of zien we het door onze gekleurde bril? Daarom moeten we onze krachten bundelen om elk kind het beste te bieden. Dat kan iedere partner niet op eigen houtje. Het gaat om samen leren en samen leven”.

Zes beleidsthema’s

Het ondersteuningsplan benoemt zes thema’s: partnerschap met ouders, preventie, werken als een netwerk, innovatie, lokale kracht en ondersteuning van de leerkracht bij het begeleiden van kinderen met verschillende ondersteuningsbehoeften. Astrid: “In dat laatste zit voor mij de kern. Naar de ontwikkeling en het leren van een kind moet je niet alleen kijken vanuit het onderwijs. Daar zijn ook andere partijen zoals jeugdhulp en zorg bij nodig. Dat mogen we niet alleen op het bordje van de leerkracht leggen. Daar zijn zij ook niet voor opgeleid. Daarom wil ik een duidelijker onderscheid tussen zorg en onderwijs. Dat kan bijvoorbeeld met de onderwijszorgarrangementen, waarin onderwijs en zorgpartners samenwerken in een integrale aanpak voor school, vrije tijd en thuis. De basis is het principe één kind, één gezin, één plan en één regisseur. Daarmee kunnen we zorgen dat kinderen op school het juiste aanbod krijgen.”

Verschillen per werkgebied

PPO-NK is een netwerkorganisatie waarin elke partner iets bijdraagt en iets opsteekt. Elke partner is verantwoordelijk voor de eigen school, maar ook voor de groei van het geheel. Binnen de acht wijk- en dorpsgerichte werkgebieden in het samenwerkingsverband hebben kinderen verschillende behoeften. “Elk werkgebied is anders en heeft een eigen aanpak nodig. We moeten op ieder niveau nagaan welke ondersteuningsvragen er zijn en welke we kunnen verwachten. Door budgetten per werkgebied vast te stellen, kunnen we doen wat er lokaal nodig is. ‘Lokaal anticiperen’ noemen we dat in ons plan.”

Ouders als partners

Partnerschap met de ouders is een van de belangrijkste thema’s in het plan. Ouders kunnen de leerontwikkeling van hun kind versterken. Daarom moeten ze goed geïnformeerd worden en betrokken worden bij alle besluiten. In het plan is daarom opgenomen dat er een oudersteunpunt komt, een laagdrempelige voorziening voor telefonisch en digitaal contact.

Dialoog in de werkgebieden

De consulenten gaan na de zomer het plan bespreken in de werkgebieden. Ook verschijnt er binnenkort een vereenvoudigde versie. De beleidsvoornemens worden ‘vertaald’ in een concreet jaarplan. “Elk jaar evalueren we de stand van zaken en de plannen. Het plan is dan ook niet in beton gegoten, maar het blijft zich verder ontwikkelen. Passend onderwijs staat nooit stil,” besluit Astrid.

Download

Lees hier het volledige Ondersteuningsplan 2017-2021

Suggesties of vragen?

Neem contact op met Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland