Opening Hands-On! Leren door te doen
Opening Hands-On! Leren door te doen Op donderdag 30 november vond de feestelijke opening plaats va...
Afgelopen week heeft bestuurlijk overleg over de afronding van de pilot de Trimaran plaatsgevonden. Tijdens dit overleg is afgesproken om de Trimaran als onderwijs-zorgvoorziening voor te zetten.
Wij nemen jullie mee terug naar de aanleiding van de pilot, de eindevaluatie en het vervolg.
Aanleiding
Binnen Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland (SWV PPO-NK) werd in 2017 een groep hoogbegaafde kinderen met een vastgelopen ontwikkeling geïdentificeerd. Veel van deze kinderen zaten thuis of dreigden thuis te komen zitten. Een aantal kinderen maakte gebruik van een zorgboerderij of van een tweedelijnsvoorziening (Triversum). Daarnaast maakten ouders hun zorgen kenbaar bij bestuurders van de gemeente, samenwerkingsverband en school. Zij waren op zoek naar passend aanbod voor hun kind. Kinderen die met veel potentieel vastlopen in hun ontwikkeling en geen onderwijs ontvangen is iets wat we niet willen. Er werd dan ook uitgesproken dat het van groot belang was om te voorkomen dat deze kinderen niet huis kwamen te zitten. Er werd gezocht naar een oplossing: De Trimaran.
De pilot
De Trimaran is een 5-jarige pilot die in het schooljaar 2017/2018 is gestart voor hoogbegaafde leerlingen die vastliepen in hun ontwikkeling. Het gaat om kinderen met veel potentieel maar die om verschillende redenen vastliepen. De laatste jaren wordt de Trimaran ook ingezet om dreigende hoogbegaafde thuiszitters te ondersteunen door direct een combinatie van onderwijs en jeugdhulp te bieden. Door deze combinatie krijgen de kinderen de mogelijkheid om weer tot leren en ontwikkeling te komen. Na een bepaalde tijd maken deze kinderen (onder begeleiding) de stap naar regulier onderwijs. Het is een onderwijs-zorgvoorziening die gehuisvest is binnen De Driemaster. Een voorziening die beschikbaar is voor kinderen uit de gehele regio Alkmaar. De pilot eindigt in september 2022.
Eindevaluatie
De pilot de Trimaran is de afgelopen periode een succes gebleken. Met de geboden begeleiding en ondersteuning vanuit onderwijs en jeugdhulp heeft de Trimaran veel kunnen betekenen voor de kinderen (en hun ouders) die gebruik maken van de Trimaran. Tijdens de pilotperiode is er meer bekend geworden over de groep dubbel-bijzondere kinderen, over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp en waar inzet nodig is om de (basis)ondersteuning op reguliere scholen te versterken.
De Trimaran kenmerkt zich door een nauwe samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Het onderwijs geeft les op het niveau van de leerling. De begeleiding van de jeugdhulp is versterkend en ondersteunend aan de ontwikkeling van het kind, zowel in de school als thuissituatie. De goede, intensieve samenwerking tussen ouders, leerling, school en jeugdhulp heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van deze kinderen.
Conclusie
Er kan gezegd worden dat de pilot is geslaagd. Uit de evaluatie is gebleken dat de Trimaran voor een kleine groep kinderen nog steeds cruciaal is. Voor deze groep wordt de Trimaran als onderwijs-zorgvoorziening voortgezet. Er vindt jaarlijks een evaluatie plaats, waarbij ook met elkaar de ontwikkelopgaven voor het komend jaar worden afgesproken. In dit continu leerproces gaat het met name om de vragen wat er nog nodig is in het reguliere onderwijs en wat er vervolgens moet worden opgepakt binnen de Trimaran. Wanneer uit de jaarlijkse evaluatie blijkt dat de Trimaran niet meer nodig is, wordt er afgebouwd.
Het streven blijft dat in de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen met complexe ondersteuningsvragen een zo inclusief mogelijke aanpak wordt geboden: in de regio Alkmaar gaat elke jeugdige naar een reguliere school bij hem/haar in de buurt, ongeacht de diagnose en/of ondersteuningsvraag.