“Krachten bundelen zodat een kind tot bloei komt”

  • sep 2017
  • PPO-NK - community beheer
  • 1
  • 2680
PPO-NK - community beheer (online)
Nieuwsberichten

Professionals, bestuurders en partners in regiogesprek 13 juli 2017:

“Krachten bundelen zodat een kind tot bloei komt”

Op 13 juli 2017 vond op ons kantoor het ‘Regiogesprek Passend Onderwijs’ plaats. Betrokkenen vanuit ons samenwerkingsverband gingen met landelijke bestuurders en beleidsmakers in gesprek over inzichten en ervaringen sinds de invoering van passend onderwijs in 2014. “We hebben een open en waardevolle dialoog gevoerd. Passend onderwijs werd door geen van de deelnemers politiek of als een project benaderd. We spraken over onze gezamenlijke maatschappelijke opdracht die ons uitnodigt perspectief te bieden voor ieder kind”, zegt algemeen directeur Astrid Ottenheym.

Tijdens de bijeenkomst werden inspirerende uitspraken gedaan. Zo kwam naar voren dat het succes van passend onderwijs vooral ligt in samenwerking en het bundelen van krachten. Benadrukt werd vooral de grote betekenis van de samenwerking tussen onderwijs, zorg en ouders. “Het is van belang vanuit verschillende perspectieven naar een ondersteuningsvraag te kijken. Alleen zo kunnen we vaststellen wat een kind werkelijk nodig heeft en kan er één plan gemaakt worden. In onze regio zoeken onderwijs en jeugdzorg elkaar op en zijn de lijnen met de gemeenten kort. Er wordt snel geschakeld. Zo komen kinderen tot bloei”, zegt Astrid.

Open dialoog

Het regiogesprek passend onderwijs was het eerste gesprek van het ‘landelijk bestuurlijk overleg passend onderwijs’ waarin vertegenwoordigers zitten van de PO-Raad, VO-Raad, ministerie van OCW, de Vereniging van Schoolleiders, de vakbonden en de vereniging Ouders & Onderwijs. Over en weer werden vragen gesteld. Het gesprek werd gevoerd aan de hand van de volgende thema’s:

  • De betekenis van passend onderwijs?
  • Wat betekent het om tekort te schieten?
  • Wat betekent te laat doorverwiijzen?
  • De spanning in verwachtingen van scholen, ouders en leerlingen

“Het is belangrijk rond dit soort thema’s een open gesprek te voeren vanuit diverse perspectieven. De winst van dit overleg zat voor mij in de ontmoeting en de dialoog. Daar leer je van. We waren allemaal echt begaan met onze gezamenlijke opdracht en redeneerden niet vanuit ieders deelbelang. Passend onderwijs kan je immers niet alleen. Dat besef was er zeker.”, aldus Astrid.

Het landelijk bestuurlijk overleg passend onderwijs heeft later dit najaar een gesprek met een samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs. Het verslag van het bestuurlijk overleg van 13 juli vindt u hieronder.

Trefwoorden