Tijdens de behandeling van de Beleidsnota evaluatie passend onderwijs in november 2020 werd het belang van goede ondersteuning voor leerlingen en ouders over hun rechten, de plichten van de school en het aanbod in de regio benadrukt. Ons Oudersteunpunt van PPO-NK werd hierbij als ‘best practice’ genoemd. In de verbeteraanpak passend onderwijs werd dan ook aangekondigd dat elk samenwerkingsverband passend onderwijs aan het eind van het schoolja...
Om ouders te steunen in hun rol als gelijkwaardig partner, naast school en andere professionals, is samen met ouders het oudersteunpunt opgericht. Hiermee zijn we gestart in 2018. Ons samenwerkingsverband heeft met de opgedane ervaring meegedacht over de landelijke richtlijn oudersteunpunten. Het oudersteunpunt heeft als doelen: Informeren: het steunpunt biedt informatie over passend onderwijs in het algemeen en over de regionale uitwerking da...
Er zijn gezinnen waar één of meerdere gezinsleden een dermate kwetsbare gezondheid heeft dat een besmetting met corona tot ernstige gevolgen kan leiden. Om het risico op besmetting te voorkomen, houden deze ouders noodgedwongen hun kind thuis van school. Maar het is voor het kind heel belangrijk dat onderwijs doorgang kan vinden, en dat vinden deze ouders ook. Het leven met deze onzekerheid en de kans op mogelijk ernstige gevolgen is een zware...
Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. Hoofdstukken Verslag netwerkgroep oudersteunpunt
Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continue mee over ontwikkelingspla...
Op 3 juni 2020 gaven Jasmijn van Ipkens en Astrid Ottenheym een webinar over ons oudersteunpunt: een voorbeeld van een good practice. Samen met Lobke Vlaming van Ouders & Onderwijs en Ieder(in) is deze webinar georganiseerd door netwerk leidinggevenden passend onderwijs en VNG. In deze webinar wordt onze werkwijze gepresenteerd hoe wij samen optrekken met ouders en hoe het www.oudersteunpunt.nl ontwikkeld is. Bekijk hier de video. ...
In het najaar van 2019 is tijdens een conferentie het oudersteunpunt gelanceerd. Daarna is er tijd en ruimte genomen om het oudersteunpunt te implementeren. Hierbij kan gedacht worden aan het implementeren van het oudersteunpunt op de diverse websites, schoolgidsen en ophangen/uitdelen van flyers onder de ouders. De maatschappelijke business case verbonden aan het oudersteunpunt is in het begin van 2020 afgerond en er is een nieuwe consulent a...
Nu de meeste kinderen niet meer naar school mogen vanwege het coronavirus, wordt er een groot beroep gedaan op leerkrachten, ouders en andere betrokkenen van deze kinderen. We begrijpen dat u, juist nu, in situaties terecht kunt komen, waarbij u met uw handen in het haar zit. Vooral bij kinderen die op school al extra ondersteuning kregen, kan deze situatie extra lastig zijn. Daarom willen we u de gelegenheid geven om ons te kunnen bellen, zo...
Verus (de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs) publiceerde op 23 januari 2020 een artikel over de emancipatie van ouders binnen Passend Onderwijs, waarin de strekking is dat we samen moeten werken met ouders en vooral niet verder moeten polariseren. Astrid Ottenheym is voor dit artikel geïnterviewd. U leest het hele artikel hier...
Vanuit de "netwerkgroep Ouders" is de website van het Oudersteunpunt vormgegeven. Het Oudersteunpunt staat ten dienste van het versterken van ouders teneinde de onderlinge samenwerking tussen leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten/intern begeleiders/directeuren te versterken, om passend onderwijs voor ieder kind mogelijk te maken. Ouders komen samen in de "netwerkgroep Ouders" om met elkaar over de vraag na te denken waaraan ouders beh...
Tijdens oudercafés ontmoeten ouders elkaar van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het oudercafé is een plek waar deze ouders herkenning kunnen vinden, nieuwe inzichten en energie kunnen krijgen door het delen van ervaringen en verhalen. Oudercafé's worden als positief ervaren door ouders. Het met elkaar in gesprek gaan en uitwisseling van ervaringen, zorgt voor verbinding en herkenning. Op 11 maart was het laatste oudercafé van dit...
De ontwikkeling van een Oudersteunpunt past bij de visie van ons samenwerkingsverband. Wij zien ouders als de motor voor de ontwikkeling van hun kind. En als gelijkwaardig partner: met hen, de leerkracht en de school willen we ieder kind perspectief bieden. Als kinderen extra ondersteuning nodig hebben verdwalen ouders vaak in de vele regels en versnipperde informatie. Om antwoorden te geven op veelvoorkomende vragen is in het verslagjaar hard...
Ouders zijn de motor van de ontwikkeling van hun kind. In de netwerkgroep Ouders komen zij met een aantal (onderwijs)professionals samen om na te denken over wat nodig is om zo goed mogelijk hun rol als ouder voor hun zorgintensieve kind te kunnen nemen. Momenteel leggen we op diverse manieren verbinding met ouders: Zij nemen actief deel aan het MDO met de leerkracht, intern begeleider en consulent. Tijdens het Oudercafé: bijeenkomsten voor...
In 2017-2018 zijn geen formele klachten en/of bezwaarschriften ingediend, zijn geen beroepsprocedures ingesteld en is er geen sprake geweest van één of meerdere geschillen, net als in andere afgelopen jaren.