Zoekresultaten

  • Via ons online samenwerkingsplatform (community) werken we samen, delen we elkaars kennis en inspireren we elkaar. Het is de centrale ontmoetings- en werkplaats voor onze regio om voort te bouwen op bepaalde thema's in de vorm van netwerkgroepen. De community bouwt zich organisch uit en wordt begeleid door een moderator en consulenten. De community is flexibel, zodat elke netwerkgroep zijn eigen indeling kan maken. "It takes a community to raise a child." Ons samenwerkingsverband telt zo'n ...

  • Passend onderwijs kan voor een aantal kinderen niet zonder passende zorg. Een naadloze verbinding tussen zorg en onderwijs is dan ook belangrijk. Sinds 2016 werken de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugo­waard, Heiloo en Langedijk en de samenwerkingsverbanden PO en VO met een gezamenlijke transformatieagenda. De verbinding van onderwijs en jeugd is complex door de vele wetgeving en diverse financiële stromen. De belangen lopen niet altijd over één spoor. Voor zowel de gemeente als voor het sw...

  • Elk kind heeft recht op onderwijs, een plek waar het zich kan ontwikkelen. Om dat voor elkaar te krijgen moeten onderwijs en gemeenten (jeugdhulp) in Noord-Kennemerland intensiever samenwerken. Samen met leerlingen en ouders moeten alle partijen op zoek naar creatieve oplossingen voor kinderen die een extra steuntje nodig hebben. Het is belangrijk het belang van de eigen instelling ondergeschikt te maken aan dat van de leerling. Dat was een van de conclusies van de conferentie Samen leren l...

  • Het Passend Onderwijs Café is een plek waar ouders en (onderwijs)professionals elkaar ontmoeten rondom passend onderwijs. Het heeft als doel om de samenwerking tussen school en ouders te versterken door met elkaar in gesprek te zijn over thema's die raken aan passend onderwijs. Dit jaar zijn er twee passend onderwijs café's georganiseerd. In het eerste café stond de samenwerking tussen ouders en school centraal, cruciaal daarbij is dat de samenwerking en communicatie tussen leerkracht en oude...

  • Daar waar een leerling op lichamelijke of psychische gronden niet in staat is om een school of instelling te bezoeken, biedt de leerplichtwet ruimte voor vrijstellingen. Met Artikel 5a zijn jongeren vrijgesteld van de leerplichtwet en staan niet meer ingeschreven op een school of instelling, waardoor het onderwijs geen zicht meer heeft op de mogelijke (beperkte) leerbaarheid. Het aantal artikel 5a vrijstellingen is stabiel. Bij dreigende thuiszitters werken wij nauw samen met de leerplichtam...

  • PPO-NK is een netwerkorganisatie. Het werk brengt met zich mee dat we met veel uiteenlopende doelgroepen communiceren. Per doelgroep wordt steeds goed nagedacht over informatiebehoefte, boodschap en middel. Er is een stijging te zien in mensen die gebruik maken van de community. Tevens vond dit jaar een regiogesprek plaats met de minister, is er veel gecommuniceerd middels nieuwsberichten en artikelen en is de nieuwe governance in werking getreden. De afgelopen periode heeft de netwerkgroep ...