6. Communicatie
PPO-NK is een netwerkorganisatie. Het werk brengt met zich mee dat we met veel uiteenlopende doelgroep...
In ons samenwerkingsverband werken we met netwerkgroepen. Dit zijn werkgroepen die bestaan uit partners van verschillende organisaties en belanghebbenden, zoals ouders. In zo'n groep werkt iedereen samen aan een thema voor beleidsontwikkeling, uitvoering en evaluatie. De samenstelling en duur van de samenwerking hangt af van het doel. We hebben onder meer netwerkgroepen voor thuiszitters, nieuwkomers, hoogbegaafdheid, werkgebieden, voorzieningen, onderwijs en jeugd, ouderkracht en kwaliteitszorg. Belangrijk is dat elke deelnemer zijn perspectief en inzcihten inbrengt. Zo werken we als een community.
"It takes a community to raise a child."
Ons online samenwerkingsplatform (community) is bedoeld om elkaar te inspireren, samen te werken, kennis te delen en elkaar te activeren. Het is de centrale ontmoetings- en werkplaats voor onze regio. Het verbindt scholen en partners, zoals gemeenten en zorginstellingen.
De community bouwt zich organisch uit begeleid door een moderator, consulenten en begeleiders van netwerkgroepen. De community is flexibel, zodat elke netwerkgroep zijn eigen indeling kan maken. Elke groep heeft een eigen dashboard waarop informatie wordt gedeeld en samen wordt gewerkt aan een opdracht.
Op de community wordt allerlei informatie gedeeld door verschillende actoren. Er is bijvoorbeeld een pagina voor informatie voor ouders of professionals, netwerkgroepen werken samen via gesloten community's en beleidsstukken en nieuws worden hierop gepubliceerd. Met enige regelmaat verschijnt er sinds het begin van 2017-2018 ook een succesverhaal .
De samenwerking in netwerkgroepen is dankzij de community in een stroomversnelling geraakt. Documenten voor samenwerking worden niet meer gedeeld via e-mail, maar via de community.
Als ik nu een document wil opzoeken, kijk ik op de community en hoef ik niet meer mijn hele mailbox door te graven.
Ook agenda's en notulen uit de verschillende netwerkgroepen worden op de community geplaatst, zodat ze niet meer verspreidt hoeven te worden. De community wordt hierdoor steeds meer een vindplaats en een plaats voor samenwerking.
De mensen van Winkwaves, de makers van de community, zitten niet stil. In het afgelopen schooljaar zijn er veel updates geweest, waardoor er nu knoppen toegevoegd kunnen worden aan widgets (blokken), zodat het delen van een document nog veel eenvoudiger wordt. Daarnaast is het toevoegen en verwijderen van bijlagen verbeterd en ook de look en feel van de website wordt steeds weer geoptimaliseerd.
Reacties
Deze informatie zegt mij nog niet zoveel. Ik heb vooral belangstelling voor een rubricering in het aantal bezoekers van de community. Met een onderverdeling in leerkrachten, IB-ers, directie, bestuurders, consulenten, intern kantoorpersoneel enz.
Mijn veronderstelling is dat de community die veel tijd en geld heeft gekost geen of onvoldoende meerwaarde heeft voor de scholen. Mede omdat scholen en besturen ook al zelf de beschikking hebben over allerlei digitale platformen. Ik ontvang graag data om deze stelling te onderbouwen dan wel tegen te spreken.
We nodigen je graag uit op kantoor om de filosofie achter de community uit te leggen. Alle suggesties voor verbetering zijn welkom. Samen kunnen we het nog beter maken.