Help waar ligt de grens? Grenzen aan ondersteuning

  • apr 2016
  • Astrid Ottenheym MLE/ME
  • ·
  • Aangepast mei 2016
  • 1746
Astrid Ottenheym MLE/ME
Nieuwsberichten

Een overdenking:

Grenzen stellen is lastig. Kijk maar naar de discussie over grenzen bij vluchtelingen. Hoeveel mogen er binnen? Willen we de grenzen open of dicht? Of neem de vele cursussen over je eigen grenzen. Durf je nee te zeggen? Welke grenzen stel je in de opvoeding? De taal die we hierbij hanteren is helder en neigt naar regels. Woorden als ‘stop’, ‘nee’, ‘limiet’, ‘glashelder’ en ‘scheidslijn’ worden veel gebruikt – met de benodigde spierballentaal – om de grens te bewaken. Bij de ondersteuning aan kinderen gaat het om grenzen in ons kunnen. Maar zijn die wel zo strak aan te geven?

Samen met de scholen ontwikkelt ons samenwerkingsverband een nieuw format voor het schoolondersteuningsprofiel. Er is veel behoefte aan een paragraaf over grenzen aan ondersteuning. De vraag die scholen hier willen beantwoorden is: welke kinderen kan onze school niet opvangen? Dat scholen dit haarscherp willen formuleren is begrijpelijk. Motieven zijn bijvoorbeeld de angst dat de hoeveelheid extra ondersteuning de school boven de pet groeit. Of de angst dat andere kinderen er last van hebben. En soms hebben scholen simpelweg een rechtvaardiging voor zichzelf nodig om ‘nee’ te kunnen zeggen – want ze hebben een groot hart voor kinderen. lees verder.....http://hetkind.org/2016/04/30/help-waar-ligt-de-gr...