4. Versterken van het samenspel tussen consulent-IB_leerkracht - school - ouders
Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, IB'er en eventueel een jeugd en...
Alle leden mogen wijzigen
Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu met het professionaliseringsmodel. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.
Wij doen er alles aan om de leerkracht te ondersteunen bij het omgaan met kinderen met diverse ondersteuningsbehoeften. Zij hoeven niet alles zelf te kunnen, maar zijn wel in staat om goed aan te geven wat er nodig is voor het onderwijsproces van het kind.
Een MDO is een belangrijk middel om de professionaliteit van de leerkracht te vergroten. Naast het analyseren, opzetten, evalueren, van een hulpvraag/begeleidingstraject heeft een MDO ook als doel de basis leerkrachtvaardigheden te vergroten, zodat de leerkracht bij een volgend ‘gelijkwaardig’ probleem zelfstandig kan acteren. Tijdens het MDO zoeken we met de ouders en het kind naar een passende oplossing/ ondersteuning.
We zijn verheugd dat steeds vaker de J&G coaches als vaste overlegpartners betrokken zijn is bij een MDO – dit zorgt voor verdieping van kennis en betere afstemming tussen het Onderwijs-Zorg domein.
In 2024 lag de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden door middel van masterclasses en de training Wegwijs in gedrag. Daarnaast werd in verschillende werkgebieden gewerkt aan de Plezierige klas gericht, HB en de extra impulsklas.
Ook is verder gegaan met de beweging "Ik maak verschil voor ons": zo dragen we samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.
Vanuit de Netwerkgroep Hoogbegaafdheid is een fysiek en online kenniscentrum HB ingericht ter ondersteuning van de leerkrachten en HB coördinatoren in het basisonderwijs. Jaarlijks wordt een activiteitenaanbod opgesteld met trainingen en bijeenkomsten. Lees meer op het Kenniscentrum HB.