6. Multidisciplinaire overleggen

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 23 jan
  • 70
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het systeem rondom het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.

In 2024 zijn 2476 mdo’s gehouden in de werkgebieden

De mdo’s worden bij voorkeur op school gehouden. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om een mdo in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden.

In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn 177 kinderen (deels) aanwezig geweest bij het mdo.

Mdo's per ondersteuningsniveau

In onderstaande grafiek zijn de mdo’s per trimester uitgesplitst naar ondersteuningsniveaus. Meer informatie over de verschillende ondersteuningsniveaus is te vinden op de infographic over de routes van PPO-NK.

  • Niveau 2 - Preventie en vroegtijdig handelen
  • Niveau 3 - Extra ondersteuning op basisschool door externen
  • Niveau 4 - Extra ondersteuning op voorziening

Zichtbaar is dat met name gebruik wordt gemaakt van extra ondersteuning op de basisschool door externen (niveau 3). In voorgaande jaren was dit ook het geval.

Mdo's per ondersteuningsniveau per werkgebied

In onderstaande grafiek is het aantal mdo's per ondersteuningsniveau per werkgebied weergegeven.

  • Het merendeel van de mdo's heeft betrekking op niveau 3 - Extra ondersteuning op basisschool door externen.
  • Voor het S(B)O wordt vrijwel alleen gesprekken gevoerd op niveau 4 - extra ondersteuning op de voorziening.
  • In de werkgebieden Alkmaar-Oost, Bergen, Langedijk en HHW-Zuid en HHW Noord vindt ook ondersteuning op niveau 2 plaats- extra ondersteuning op school plaats.

Mdo ten behoeve van doorgaande schoolloopbaan

In 2024 zijn resp. 92 mdo's (3.7% mdo’s) gevoerd in verband met een advies richting voortgezet onderwijs en 59 mdo’s (2,4%) waarbij het een voorschoolse situatie betrof.

Mdo's ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan - per werkgebied

We zien dat de meeste mdo’s met betrekking tot de overstap VO in Alkmaar Oost (15x) en Alkmaar Noord en HHW-Noord (beide 14x)

De meeste Mdo’s met betrekking tot de Voorschool worden gevoerd in HHW Noord en Zuid (beide 12x) en Alkmaar-Oost (11x)

Leerling participatie in het mdo

We hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod. Met ingang van 1 januari 2025 zijn scholen verplicht om de stem van de leerling op te nemen binnen het OPP.

In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek goed ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn 177 kinderen (deels) aanwezig geweest bij het mdo.

De leerling participatie in het mdo was in 2024 als volgt per werkgebied:

Mdo's met een geregistreerd Onderwijszorg arrangementen

In het kader van de uitvoeringsagenda met de gemeenten wordt sinds dit schooljaar bijgehouden hoeveel mdo's betrekking hebben op een onderwijszorgarrangement.

Hierbij wordt onderscheid gemaakt in vier OZA-categorieën:

OZA 1- (ambulante) jeugdhulp/-zorg locatie thuis

De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige THUIS jeugdhulp/-zorg heeft en GEEN onderwijsarrangement van het SWV

OZA 2 - (ambulante) jeugdhulp/-zorg op school

De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige op SCHOOL jeugdhulp/-zorg krijgt en de leerling GEEN onderwijsarrangement heeft

OZA 3 - ambulante jeugdhulp/-zorg op school gecombineerd met onderwijsarrangement

De jeugdige is in staat om deels of volledig naar school te gaan door ondersteuning van jeugdhulp/-zorg (thuis en/of school) én met een onderwijsarrangement. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan.

OZA 4- intensieve (ambulante) zorghulp/-zorg locatie thuis of dagbesteding

De jeugdige kan niet of beperkt (individueel) onderwijs volgen. De hulp-/zorgvraag heeft gevolgen voor de schoolloopbaan. Onderwijsdeelname staat nog niet voorop, jeugdhulp/-zorg heeft voorrang en de regie. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan.

Zie ook: Sluitende aanpak onderwijs – zorg

In 2024 zijn tijdens de mdo’s 608 maal een OZA geregistreerd. Dit is iets lager dan voorgaande jaren: resp. in 2023 - 764 en in 2022 - 774.

Mdo's geregistreerde Onderwijszorg arrangementen - naar werkgebied

  • Het percentage OZA 1 wordt het meest geregistreerd in Langedijk en HHW Noord (9%) gevolgd door en HHW Zuid (8%) en Alkmaar Oost (7 %)
  • Het percentage OZA 2 wordt het meest geregistreerd in Alkmaar Zuid (8 %).
  • Het percentage OZA 3 wordt het meest geregistreerd in Alkmaar Zuid (14 %) gevolgd door HHW Noord met 9 % .
  • Het percentage OZA 4 wordt het meest geregistreerd bij de MDO’s in het S(B)O (7%). Dit sluit aan bij de specifieke problematiek van de leerlingen.

Trefwoorden