1. Een dekkend netwerk voor ouders
Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ou...
Alle leden mogen wijzigen
Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het systeem rondom het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.
In 2024 zijn 2476 mdo’s gehouden in de werkgebieden
De mdo’s worden bij voorkeur op school gehouden. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om een mdo in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden.
In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn 177 kinderen (deels) aanwezig geweest bij het mdo.
In onderstaande grafiek zijn de mdo’s per trimester uitgesplitst naar ondersteuningsniveaus. Meer informatie over de verschillende ondersteuningsniveaus is te vinden op de infographic over de routes van PPO-NK.
Zichtbaar is dat met name gebruik wordt gemaakt van extra ondersteuning op de basisschool door externen (niveau 3). In voorgaande jaren was dit ook het geval.
In onderstaande grafiek is het aantal mdo's per ondersteuningsniveau per werkgebied weergegeven.
In 2024 zijn resp. 92 mdo's (3.7% mdo’s) gevoerd in verband met een advies richting voortgezet onderwijs en 59 mdo’s (2,4%) waarbij het een voorschoolse situatie betrof.
We zien dat de meeste mdo’s met betrekking tot de overstap VO in Alkmaar Oost (15x) en Alkmaar Noord en HHW-Noord (beide 14x)
De meeste Mdo’s met betrekking tot de Voorschool worden gevoerd in HHW Noord en Zuid (beide 12x) en Alkmaar-Oost (11x)
We hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod. Met ingang van 1 januari 2025 zijn scholen verplicht om de stem van de leerling op te nemen binnen het OPP.
In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek goed ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn 177 kinderen (deels) aanwezig geweest bij het mdo.
De leerling participatie in het mdo was in 2024 als volgt per werkgebied:
Mdo's met een geregistreerd Onderwijszorg arrangementen
In het kader van de uitvoeringsagenda met de gemeenten wordt sinds dit schooljaar bijgehouden hoeveel mdo's betrekking hebben op een onderwijszorgarrangement.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt in vier OZA-categorieën:
OZA 1- (ambulante) jeugdhulp/-zorg locatie thuis | De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige THUIS jeugdhulp/-zorg heeft en GEEN onderwijsarrangement van het SWV |
OZA 2 - (ambulante) jeugdhulp/-zorg op school | De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige op SCHOOL jeugdhulp/-zorg krijgt en de leerling GEEN onderwijsarrangement heeft |
OZA 3 - ambulante jeugdhulp/-zorg op school gecombineerd met onderwijsarrangement | De jeugdige is in staat om deels of volledig naar school te gaan door ondersteuning van jeugdhulp/-zorg (thuis en/of school) én met een onderwijsarrangement. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan. |
OZA 4- intensieve (ambulante) zorghulp/-zorg locatie thuis of dagbesteding | De jeugdige kan niet of beperkt (individueel) onderwijs volgen. De hulp-/zorgvraag heeft gevolgen voor de schoolloopbaan. Onderwijsdeelname staat nog niet voorop, jeugdhulp/-zorg heeft voorrang en de regie. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan. |
Zie ook: Sluitende aanpak onderwijs – zorg
In 2024 zijn tijdens de mdo’s 608 maal een OZA geregistreerd. Dit is iets lager dan voorgaande jaren: resp. in 2023 - 764 en in 2022 - 774.