Professionalisering

  • jun 2019
  • PPO-NK Community Support
  • ·
  • Aangepast jan 2020
  • 603
  • PPO-NK - community beheer
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK Community Support
Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit het expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet maar tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd, zodat die zijn expertise uitbreidt en de specialist meer naar de achtergrond treedt.

Tijdens de trimesterbesprekingen komt het professionaliseringsmodel continu terug. We werken aan het versterken van de leerkrachtvaardigheden vanuit een arrangement. Ook consulenten professionaliseren zichzelf voortdurend. Hieronder leest u de initiatieven die er lopen.

Professionalisering binnen arrangementen
Consulenten zijn binnen hun werkgebieden in gesprek met de scholen over het versterken van de leerkrachtvaardigheden (bijvoorbeeld kennis over hoogbegaafdheid vergroten) en de transitie van de kennis en kunde uit de individuele begeleiding naar de leerkracht in de groep. We zien dat leerkrachten steeds minder handelingsverlegen zijn ten aanzien van thema's als bijvoorbeeld hoogbegaafdheid en het aanleren van taakaanpak en leerstrategieën bij de leerling. Het vergroten van de leerkrachtvaardigheden heeft de aandacht in alle werkgebieden.

Professionalisering binnen werkgebieden
In de verschillende werkgebieden lopen meerdere innovatietrajecten/ -plannen om de ondersteuningscapaciteit van scholen, het werkgebied en de regio te vergroten. Hierbij streven we naar een thuisnabij dekkend netwerk. Meer informatie daarover kunt u hier vinden.

Consulenten
Ook consulenten zijn continu bezig om zichzelf te ontwikkelen. Dit jaar hebben zij dit gedaan middels een training Visueel Communiceren en Systemisch kijken. Visueel communiceren wordt veel ingezet tijdens netwerkgroepen en trimesteroverleggen. Door beelden toe te voegen ontstaat er meer begrip en overzicht bij het overbrengen van beleid en ontwikkelingen in het werkveld. Het systemisch kijken maakt ons bewust van ons eigen handelen en laat ons daar op een andere manier op reflecteren die past bij het werken aan onze toekomst.