"Dit is passend onderwijs”
Wat zijn de resultaten van onze inzet? Wat zijn de verhalen erachter? Het staat allemaal in de trimesterrapportage. “We krijgen een steeds beter beeld van de ondersteuningsvragen”, zegt algemeen directeur Astrid Ottenheym. “Daardoor kunnen we echt vraaggericht werken.”
Wat zijn de meest opvallende bevindingen? Astrid: “We hebben vrijwel geen thuiszitters. Samen met de gemeenten voeren we daar een actief beleid op.” Het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis)onderwijs is lager dan het landelijk gemiddelde. “Dat is geen doelstelling, maar een gevolg van onze manier van werken. We kijken heel nauwkeurig naar wat het kind nodig heeft, en van daaruit organiseren we de extra ondersteuning. In het reguliere onderwijs is veel mogelijk. Op voorwaarde dat ouders en leerkrachten actief betrokken zijn en dat het kind de ondersteuning krijgt die nodig is.”
Netwerk van passend onderwijs
Uit de rapportage blijkt dat de meeste ondersteuningsvragen zijn gericht op structuur, taalontwikkeling en gedrag. “We krijgen ook steeds meer zicht op de ondersteuningsvragen van de scholen”, zegt Astrid. “We zien bijvoorbeeld steeds meer vragen naar ondersteuning bij het leren leren.” Door de vragen van scholen goed in kaart te brengen, ontstaat een duidelijk beeld van het netwerk van passend onderwijs in de werkgebieden. “Daarin wordt steeds meer samengewerkt, scholen hebben de regie en zetten de budgetten gericht in.”
Basis voor gesprekken
De trimesterrapportage is een goede basis voor gesprekken met collega’s en netwerkpartners. Astrid: “Iedereen krijgt hiermee een helder beeld van wat we doen, waarom we dat doen, en welke middelen we daarbij inzetten. De beweging zit er goed in en we horen van ouders en scholen: dit is passend onderwijs!”
Download
Lees de trimesterrapportage.
Suggesties of vragen? Neem contact op met Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland.