3. Arrangementen

  • sep 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2019
  • 850
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2018-2019

Arrangementen met ondersteuningscategorieën


Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Wanneer we een arrangement inzetten voor een kind, geven we daarbij aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.

  1. Voorspelbare en gestructureerde leeromgeving.
  2. Eigen leerlijn.
  3. Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving.
  4. Taalrijke leeromgeving.
  5. Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken.
  6. Passend leesonderwijs.
  7. Passend rekenonderwijs.
  8. Aangepaste, compenserende en toegankelijke omgeving.
  9. Executieve functies.
  10. Overig.

Categorie 9 - Executieve functies - is een relatief nieuwe categorie (toegevoegd in schooljaar 2017-2018). Voorheen werd deze categorie geschaard onder Overig (categorie 10), maar door veelvuldige inzet van ondersteuning met als kenmerk "Executieve functies" is besloten deze als categorie aan het rijtje toe te voegen.

Het aantal arrangementen in gestegen ten opzichte van voorgaande jaren doordat er meer verlengingen van arrangementen plaatsvinden. Deze verlengingen zijn multi-interpretabel. Individuele arrangementen stijgen mee met het totaal aantal arrangementen, groepsarrangementen blijven stabiel.

Trend van aantal arrangementen

In schooljaar 2018-2019 zijn in totaal 1083 arrangementen aangevraagd, dit zijn er 69 meer dan vorig jaar. Van deze arrangementen waren er 387 nieuw en 696 verlengd. Dit aantal arrangementen zegt helaas niets over het aantal unieke leerlingen die profiteerden van een arrangement. Het kan zijn dat voor één leerling in het afgelopen schooljaar 4 arrangementen zijn afgegeven. In schooljaar 2019-2020 zal dit verbeterd worden, door een andere manier van registreren.


Arrangementen kunnen ingediend worden voor individuen en voor groepen. Er lijkt sprake van een stijging van het aantal individuele arrangementen terwijl het aantal groepsarrangementen per jaar wisselt. Met de consulenten is afgesproken dat bij inzet van een individueel arrangement andere kinderen uit de groep ook mogen profiteren van het arrangement. Hierdoor ligt de scheiding tussen een individueel en een groepsarrangement genuanceerd. Onderstaande grafiek moet daarom met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden, aangezien een individueel arrangement mogelijk ook voor meer dan één leerling ingezet kan worden, doordat er kinderen meeprofiteren.

Waar afgelopen jaren met name arrangementen aangevraagd werden op structuur en gedrag, worden nu de meeste arrangementen aangevraagd op executieve functies (de getallen in de grafieken geven het percentage aan van 2018-2019). Hierna volgen structuur en gedrag. Mogelijk wordt er doordat executieve functies onlangs zijn toegevoegd extra gesignaleerd.

Budget werkgebied

In onderstaande diagrammen is zichtbaar per werkgebied hoeveel van het budget is uitgeput afgelopen schooljaar. Waar we in voorgaande jaren nog veel verschillen zagen in de uitputting van het budget, zien we nu dat elk werkgebied ten minste 87% verbruikt heeft. Hieruit blijkt dat de werkgebieden de budgetten hard nodig hebben om perspectief te bieden voor ieder kind.

Hieronder is per werkgebied zichtbaar, welke arrangementen voor welke ondersteuningscategorieën zijn aangevraagd.


Trefwoorden