Dekkend netwerk

  • okt 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2020
  • 749
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • secretariaat PPO-NK

We zoeken naar de beste oplossingen voor kinderen. Echter zijn er soms kinderen voor wie we niet altijd direct een passende onderwijsplek hebben. Daarom zijn ontwikkeling en innovatie noodzakelijk: zo blijven we een dekkend netwerk in onderwijs en zorg realiseren. Dit doen we door inzet van arrangementen op de basisscholen, lokaal anticiperen in de werkgebieden en speciaal (basis) onderwijs.

Acht werkgebieden
In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over acht werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen.

We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen (populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus). Dat vraagt continue afstemming en lokaal anticiperen.

Tijdelijke observatie- en interventieplaatsen
In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind.

Er is een sterke afname zichtbaar in tijdelijke observatie- en interventieplaatsen. Eén van de redenen hiervan is de toestroom van leerlingen naar de S(B)O-scholen, waardoor er minder ruimte is voor deze tijdelijke plekken. Mogelijke andere redenen kunnen zijn dat men beter de onderwijsbehoeften van leerlingen kan inschatten of dat directe oplossingen sneller voor handen zijn.

Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen
Als een de basisschool niet kan voldoen aan de onderwijs- en ontwikkelingsbehoeftenvan een kind, dan de leerling naar het speciaal (basis) onderwijs of speciale voorziening. Onze toewijzingscommissie bekijkt of het kind toelaatbaar is, door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in het TOP dossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij de toewijzingscommissie.

In het schooljaar 2018-2019 zijn 368 toelaatbaarheidsverklaringen (TLV's) afgegeven. Het basisonderwijs heeft vooral TLV's op niveau SBO aangevraagd. De grafiek laat de verdeling zien over drie ‘bekostigingscategorieën’: laag, midden en hoog. In welke categorie iemand valt, hangt af van de complexiteit en intensiteit van de benodigde ondersteuning.



Verhoudingsgewijs worden er meer TLV's afgegeven dan voorheen. Dit is vaker voor jongens dan voor meisjes het geval.

De meeste aanvragen voor nieuwe toelaatbaarheidsverklaringen kwamen van het basisonderwijs (61%), daarna volgde het speciaal onderwijs (31%) en de minste aanvragen waren afkomstig van het speciaal basisonderwijs (8%). Bij de aanvragen voor jonge kinderen vanuit de voorschool is het speciaal onderwijs de officiële aanvrager voor een toelaatbaarheidsverklaring.



Speciale voorzieningen met samenwerking tussen onderwijs en zorg
Het is belangrijk lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk.

Voor de ontwikkeling hiervan zijn wij gestart met een aantal voorzieningen, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze voorzieningen zijn veelal als pilot gestart, maar groeien veelal uit tot volwaardige programma's. In het afgelopen schooljaar is kritisch gekeken naar deze speciale voorzieningen, met als doel om ze van tijdelijke aard te maken, zodat leerlingen uiteindelijk terugkeren naar het regulier onderwijs. We doen wat nodig is, zolang dat nodig is.

  1. Hoogbegaafdheid. Vanuit de netwerkgroep hoogdbegaafdheid is in 2017 gestart met de Trimaran: een plek waar hoogbegaafde leerlingen die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs naartoe kunnen. De ambitie voor de Trimaran is dat deze speciale voorziening over 5 jaar overbodig blijkt en niet meer nodig is.
  2. Autisme. De Boog is een samenwerking tussen Heliomare Onderwijs en Esdege Reigersdaal. Dit is in maart 2018 gestart vanuit een initiatief van ouders voor kinderen met autisme.
  3. Buitengewoon Leren. In samenwerking met Ronduit Onderwijs en Stichting Landzijde worden kinderen sinds maart 2018 geplaatst op een zorgboerderij waar een vaste leerkracht digitaal onderwijs verzorgt. Hier verblijven de leerlingen gemiddeld een half jaar tot een jaar.
  4. Meervoudige beperking. De Kanz klas is een klas bedoeld voor ernstig meervoudig beperkte kinderen en is in het eerste trimester van schooljaar 2017-2018 gestart. In deze klas volgen leerlingen met een ernstig meervoudige beperking onderwijs binnen een reguliere school.