1. Professionalisering

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 392
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • secretariaat PPO-NK

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt, dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.

In het schooljaar 2020-2021 lag de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden en verder versterken van de basis- en lichte ondersteuning. We hebben vorig schooljaar een begin gemaakt met de beweging 'Ik maak verschil voor ons': we dragen samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.

Masterclasses

De werkgebieden hebben verschillende masterclasses op maat opgezet om de interne ondersteuning op school en externe ondersteuning vanuit het SWV te versterken. Doel van deze masterclasses is het verhogen van de kwaliteit van ondersteuning van kinderen en de realisatie van inclusiever onderwijs.

Als gevolg van de corona-maatregelen zijn een aantal van deze masterclasses verplaatst of hebben deze digitaal plaatsgevonden. Lees hier een impressie van de gehouden masterclasses.

Versterken van het hoorrecht van kinderen

Om het hoorrecht van kinderen te versterken stimuleren we de participatie van kinderen direct of indirect bij een MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de juiste ondersteuning voor het kind. Een verslag van het kindgesprek wordt dan ook standaard opgenomen in TOP dossier.

Pop-up leerlingenraad

De consulenten zijn geschoold in de organisatie en begeleiding van leerlingenraden door Bureau de Samenwerking. Het is de bedoeling dat deze methodiek een structurele basis krijgt binnen de overlegstructuren van ons samenwerkingsverband.

In de toekomst willen we de stem van kinderen meer structureel laten horen binnen ons samenwerkings-verband. Als vanzelfsprekend krijgen zij dan ook een stem bij de ontwikkeling van ons nieuwe ondersteuningsplan. Hiervoor zijn in alle werkgebieden pop-up leerlingenraden georganiseerd.

MDO

Een MDO is een belangrijk middel om de professionaliteit van de leerkracht te vergroten. Naast het analyseren, opzetten, evalueren, van een hulpvraag/begeleidingstraject heeft een MDO ook als doel de leerkrachtvaardigheden te vergroten, zodat de leerkracht bij een volgend ‘gelijkwaardig’ probleem zelfstandig kan acteren. Tijdens het MDO zoeken we met de ouders en het kind naar een passende oplossing/ ondersteuning.

Overige ondersteuningsactiviteiten

In het schooljaar 2020-2021 moesten wegens de corona-maatregelen veel activiteiten op het gebied van professionalisering geannuleerd en/of verplaatst worden o.a. de netwerkgroepenmarkt. Gelukkig konden veel reguliere ondersteuningsactiviteiten wel doorgegaan - online, fysiek op school en in enkele gevallen thuis.

NRO - training 'Wegwijs in gedrag'

NRO-training schooljaar 2020-2021

Vanuit het NRO-onderzoek zijn we gestart met de trainingen 'Wegwijs in gedrag' voor leerkrachten en de aanvullende training voor IB-ers, schoolleiders, bestuurders en consulenten.

De training is begin dit schooljaar succesvol gestart op alle niveaus.

Als gevolg van diverse redenen is de gerichte training voor de IB-ers van de IJmond groep helaas voortijdig gestopt.

De training voor de IB-ers van PPO-NK heeft wel kunnen doorgaan en is op 24 mei feestelijk afgerond. In totaal zijn 10 docenten geschoold in de methodiek.

Vervolg NRO-training schooljaar schooljaar 2021-2022

Op 24 maart 2021 is weer een informatiebijeenkomst gehouden voor schoolbesturen, directies en nieuwe deelnemers over de training in het nieuwe schooljaar 2021-2022.

Kijk hier de presentatie terug.

Er blijkt veel animo voor de training in alle geledingen, van leerkracht tot schoolbestuurder getuige de positieve reacties en eerste aanmeldingen voor de training.

  • Training bestuurders: 3 aanmeldingen
  • Training Directie/IB-ers groep 1: 10 aanmeldingen
  • Training Directie/IB-ers groep 2: 8 aanmeldingen
  • Training PPO-NK groep A: 14 aanmeldingen
  • Training PPO-NK groep B: 14 aanmeldingen
  • Training IJmond groep C: 14 aanmeldingen

We kijken dan ook weer uit naar een inspirerend trainingsjaar. Ook de consulenten volgen komend jaar een verdiepende training 'Wegwijs in gedrag'.