3. Arrangementen

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 279
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Vrijwel ieder kind maakt in zijn of haar ontwikkeling weleens iets mee, waardoor het even wat minder gaat. Dat kan ertoe leiden dat het kind niet tot leren komt. De school kijkt in dat geval samen met de leerling en zijn ouders wat er nodig is om weer verder te gaan. Dit doen we door middel van individuele arrangementen, groepsarrangementen en innovatieprojecten. Een arrangement is een periode, waarin het kind extra ondersteuning krijgt binnen de school met behulp van middelen, menskracht of expertise van buiten de school.

In schooljaar 2020-2021 zijn in totaal 961 arrangementen aangevraagd, dit is een halvering ten opzichte van het vorige jaar (1870 arrangementen). Dit aantal zegt niets over het aantal leerlingen. Het kan zijn dat voor één leerling meerdere arrangementen zijn afgegeven. Omdat veel scholen door de corona-maatregelen gesloten waren, zijn minder arrangementen aangevraagd.

Basis- en lichte ondersteuning

We hebben met elkaar afgesproken welke ondersteuning onze scholen minimaal moeten bieden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de schoolbesturen.

Extra ondersteuning

De extra ondersteuning is georganiseerd in de vorm van arrangementen. In de volgende tabel is weergegeven op welke gebieden ondersteuning is gevraagd. De nummers 1 t/m 10 geven de verschillende gebieden aan waar het kind ondersteuning op krijgt.

Waar afgelopen jaren met name arrangementen aangevraagd werden op structuur (1) en gedrag (5), worden nu de meeste arrangementen aangevraagd op executieve functies (9). Mogelijk wordt deze ondersteuningsbehoefte extra gesignaleerd omdat er een toenemende aandacht is voor HB-problematiek, het onderwerp meer in de publiciteit omdat er meer onderzoek naar is gedaan, maar mogelijk ook omdat hij onlangs is toegevoegd in de keuzemogelijkheden van het dossier. Executieve functies zijn de denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en prioriteren.

  1. Voorspelbare en gestructureerde leeromgeving.
  2. Eigen leerlijn.
  3. Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving.
  4. Taalrijke leeromgeving.
  5. Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken.
  6. Passend leesonderwijs.
  7. Passend rekenonderwijs.
  8. Aangepaste, compenserende en toegankelijke omgeving.
  9. Executieve functies.
  10. Overig.