1. Onze Organisatie

  • okt 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 339
  • Gerben Zonneveld
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • secretariaat PPO-NK
  • Gerben Zonneveld

Wie wij zijn...?

Wij zijn PPO-NK! Een zelfbewust samenwerkingsverband, een netwerk van onderwijsmensen, voor leerlingen. Dit netwerk vormen we samen met wethouders en ambtenaren uit onze gemeentes, de medewerkers vanuit de jeugdhulp, de kinderopvang en tal van anderen die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij werken met elkaar …. als een ecosysteem. Dat wil zeggen dat we samenwerken aan een zo goed mogelijke (leer)omgeving voor alle kinderen in onze regio, onze leerlingen. Ons verbindende doel is inclusiever onderwijs. Steeds vaker ook in combinatie met de kinderopvang. En dus streven we ernaar dat kinderen in hun eigen buurt, stadsdeel, dorp (werkgebied) samen leren én samen leren leven.

We zien passend onderwijs als een continue inspanningsverplichting, met inclusie als maatschappelijke opdracht. Dat lukt alleen als we in onze samenwerking werken aan de kwaliteit van onze interacties. Als we ons samen inzetten voor inclusiever onderwijs waarbij we ‘Samen Leren Leven’ voorleven. De grenzen van onze organisaties bepalen niet de grenzen van onze inspanningen in het realiseren van veerkrachtige kinderen met perspectief. Als we over 15 jaar, na 15 jaar inzet voor inclusiever onderwijs ook kunnen zeggen: “nu bieden wij inclusief onderwijs.” Of zoveel eerder als mogelijk.

We zijn op elkaar aangewezen om een dekkend netwerk voor passend onderwijs te kunnen bieden. Voor dit dekkend netwerk is ook passende opvang, passende zorg cruciaal. Dit betekent dat ons netwerk verder gaat dan onderwijs. Het vraagt samen optrekken met de gemeenten, jeugdhulp en zorgprofessionals.

We hebben elkaar nodig. Ieders perspectief doet ertoe, wetende dat het beste perspectief altijd uit een meervoudig perspectief ontstaat. Niemand in ons netwerk weet ‘het’, laat staan dat iemand ‘het’ het beste weet. Samen zien, horen, voelen en weten we meer. De enige manier waarop dat kan is elkaar ontmoeten. Naar elkaar luisteren, onze zorgen en successen delen en de bereidheid hebben om het standpunt van de ander met ons eigen standpunt te verenigen.

Om te bereiken dat ieder kind uit Noord-Kennemerland naar school kan in zijn buurt, zijn wij dus samen aan de bal. We spelen met elkaar in hetzelfde team. Wij zijn leerlingen en ouders, leerkrachten en IB-ers, schoolleiders en consulenten, jeugdhulpverleners en gemeenteambtenaren, bestuurders en toezichthouders. Dus wij vragen ons altijd af: “Wat kan ik doen om inclusiever onderwijs voor deze leerling mogelijk te maken?” en “Hoe kan ik in iedere interactie kwaliteit toevoegen?” Zo versterken we de context waarin kinderen gezond kunnen leren en opgroeien.

Onze Contactgegevens
  • Bestuursnummer PO2703
  • Stichting Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland
  • Adres: Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL ALKMAAR
  • Telefoonnummer 072 792 0110
  • E-mail info@ppo-nk.nl
  • Website www.ppo-nk.nl
  • Statuut
Overzicht aangesloten schoolbesturen

Het Samenwerkingsverband Passend Primair onderwijs Noord- Kennemerland (bestuursnummer PO2703) is gelieerd aan de volgende 13 schoolbesturen:

Daarnaast werken we nauw samen met de volgende partijen
  • Buitengewoon leren
  • Kanz-klas
  • ODC de Klink
  • ODC de Vijfhoek
  • CvP Parlan
  • Therapeutische peutergroep Heliomare
  • Burgemeester de Wildschool
  • IVH
  • OZG de Stip
  • OZG Nexus

Waar we voor gaan

Samenwerkingsverbanden hebben een maatschappelijke opdracht: alle kinderen verdienen passend onderwijs, in combinatie met passende zorg en een passende opvoeding om als volwassenen op eigen wijze deel te nemen en bij te dragen aan onze samenleving. We leveren samen (als samenwerkingsverband) een bijdrage aan een inclusieve samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Het recht op onderwijs en ontwikkeling is vastgelegd in artikel 2 EP EVRM5, het Kinderrechtenverdrag en nader uitgewerkt met de inclusiegedachte van het Salamanca Statement (Unesco 1994). Alle schoolbesturen verenigt in ons samenwerkingsverband voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk in het realiseren van de maatschappelijke opdracht ‘Elk kind is welkom, doet mee en leert’. Het samenwerkingsverband werkt daarvoor als een organisatienetwerk en trekt op met de gemeenten voor de verbinding met jeugdhulp, zorg en opvoedhulp.

Onze missie en visie, dat waar we voor gaan en wat we willen bereiken is:

  • Perspectief voor ieder kind: een goede weg naar de toekomst vol hoop en vanuit een gedeeld perspectief met ouders en leerkrachten.
  • Ik maak verschil voor ons: we dragen samen verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los totdat het kind weer floreert.
  • Samen leren Leven: thuisnabij en inclusief onderwijs voor alle leerlingen in ons samenwerkingsverband. We omarmen diversiteit en benutten op positieve wijze verschillen.

Waar we op inzetten

Om onze missie en visie te realiseren zetten wij in op vijf speerpunten. Voor een meer gedetailleerde beschrijving van deze speerpunten, met een uitsplitsing naar doelen per speerpunt, verwijzen wij naar het strategische gedeelte van ons ondersteuningsplan (DEEL I)

  1. Een sterker pedagogische alliantie rondom onze leerlingen van ouders, leerkracht en school.
  2. Meer regie voor leerkrachten (en pedagogisch medewerkers).
  3. Het vergroten van het lerend vermogen van en binnen ons netwerk.
  4. Het verder ontwikkelen van onze vaardigheden om samen te werken (en leven).
  5. Het inclusiever en adaptiever werken in onze werkgebieden (lokaal anticiperen).