Rondetafelgesprekken: “We bouwen samen door aan passend onderwijs”

  • dec 2016
  • secretariaat PPO-NK
  • ·
  • Aangepast jan 2017
  • 2
  • 4205
secretariaat PPO-NK
Nieuwsberichten

Dit najaar organiseerde Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland rondetafelgesprekken. “Ouders, onderwijsprofessionals, bestuurders, gemeenten en zorg bouwen samen door aan passend onderwijs”, zegt algemeen directeur Astrid Ottenheym. “We hebben waardevolle input verzameld voor de komende jaren.”

Tijdens de bijeenkomsten werden inspirerende uitspraken gedaan. Zo zeiden leerkrachten: “Het beleid achter passend onderwijs dringt soms niet tot ons door; alleen via de krant. Deze bijeenkomst is voor ons heel waardevol.” Ouders lieten vooral merken hoe gemotiveerd ze zijn om samen met de school op te trekken: “Soms zullen wij een andere visie hebben, omdat wij de ontwikkeling van ons kind bekijken vanuit een langetermijnperspectief. De school ziet ons kind maar 8 jaar. We vullen elkaar aan.”

Vaker meedenken

Elk rondetafelgesprek was gericht op een andere groep betrokkenen:

  • Directeuren en intern begeleiders
  • Ouders en de ondersteuningsplanraad
  • Schoolbestuurders en wethouders van de gemeentenin de regio

  • Leerkrachten en de ondersteuningsplanraad

  • Leerlichtambtenaren en jeugdhulpverleners

Zij gingen in gesprek over thema’s als innovatie, professionalisering, de rol van ouders, preventie door leerkrachten, en werken als een netwerk. “We hebben veel geleerd van alle verschillende perspectieven”, zegt Astrid Ottenheym. “En het was mooi om te horen dat de deelnemers vaker op deze manier willen meedenken. Die mogelijkheid bieden we graag.

Onderaan dit nieuwsbericht treft u aan het verslag van de rondetafelgesprekken en van de bestuurlijke conferentie van 28 oktober 2016.

Oudersteunpunt en contact met werkvloer

Een van de ideeën die veel weerklank vond in de rondetafelgesprekken met ouders, is de oprichting van een oudersteunpunt. “Voor ouders is het vaak zoeken wat passend onderwijs is en hoe het werkt. We willen hun betrokkenheid vergroten”, zegt Astrid. “Een ander belangrijk streven is meer dialoog met de leerkrachten. Zij weten als de beste wat wel en niet werkt.”

De bijeenkomst van de bestuurders en wethouders was gericht op de verbinding tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg. Astrid: “We hebben flinke stappen gezet. Zo gaan we werken met thema’s zoals ‘thuiszitten is geen optie’ en populaties: kwetsbare kinderen en jongeren hebben vaak dezelfde problemen waarbij we kunnen helpen. Dat doen we naast het individuele maatwerk.”

Aanloop naar nieuw Ondersteuningsplan

Het nieuwe ondersteuningsplan 2017-2021 is in de maak. Het plan beschrijft het strategisch kader, het beleid en de activiteiten voor de komende jaren. Over het strategisch kader zijn alle schoolbesturen samen in gesprek. Deze gesprekken zijn in januari 2015 gestart en er zijn verschillende bijeenkomsten geweest om de strategische thema’s met elkaar te vullen. De input uit de rondetafelgesprekken vinden we zeer waardevol en wordt gebruikt voor het Ondersteuningsplan 2017-2021. Voordat het ondersteuningsplan definitief wordt voeren we nog verschillende gesprekken; gesprekken met schoolbesturen – ondersteuningsplanraad en de 5 gemeenten.
Ook gaan de scholen samen in het werkgebied na “Wat betekent het ondersteuningsplan voor ons?”

“Ieder kind heeft recht op onderwijs, ook een kind dat meer nodig heeft voor z’n ontwikkeling”,zegt Astrid. “Om dat te kunnen bieden, leggen we stevige verbindingen tussen ouders, onderwijs, jeugdhulp en zorg. Samen bouwen we verder!