Veerkrachtige ouders: de sleutel tot veerkrachtige kinderen. Samen leren en samen leven: Door elkaars perspectieven te begrijpen, versterken we onze rol als (opvoed)partners en verrijken we de omgeving waarin kinderen opgroeien. Samen kunnen we meer bereiken voor kinderen én hun ouders. Op 7 oktober 2024 kwamen ouders, zorgprofessionals en onderwijsprofessionals samen voor de derde inspirerende dialoogsessie over de mentale veerkracht van k...
Vandaag heeft de eerste lichting startende IB-ers het Certificaat Basistraining TOP dossier voor IB-ers in ontvangst mogen nemen. In 4 bijeenkomsten hebben zij, onder leiding van Yvonne Vellinga consulent van PPO-NK, de HGW cyclus en de vier kwadranten van het TOP dossier verkend en ervaringen uitgewisseld. Alle deelnemers van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat en veel plezier om de opgedane kennis in jullie eigen schoolprakti...
Kinderen laten instromen in het regulier basisonderwijs als blijkt dat zij op het speciaal onderwijs niet (meer) op hun plek zijn: daar lag een kans, constateerden Nexus en Kindcentrum De Vaart. En zo geschiedde. Inmiddels zijn er zeven leerlingen ingestroomd in de bovenbouw op De Vaart nadat zij een paar jaar speciaal basisonderwijs hebben gevolgd bij Nexus. “Mijn dochters hebben meer zelfvertrouwen, hun niveau van leren is in één jaar flin...
De samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland trekken steeds vaker samen op, zo ook in de beweging naar inclusiever onderwijs. In de rubriek 'Inclusie in de spotlight' van oktober vertellen Eva Schmidt-Cnossen en Meta Streefland, consulenten van respectievelijk samenwerkingsverband po en vo, vanuit welke visie ze hieraan werken en tot welke aanpak en activiteiten dit leidt. ‘Netwerkorganisatie’ en ‘meervoudig perspectief’ zijn sleu...
Wij zijn op zoek naar een leerkracht voor onze bovenbestuurlijke plusklas Voor onze bovenbestuurlijke plusklas in Heerhugowaard zijn wij z.s.m. op zoek naar een leerkracht. De bovenbestuurlijke plusklas is een gezamenlijk bovenschool onderwijsaanbod binnen Heerhugowaard, voor hoogbegaafde leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Binnen de bovenbestuurlijke plusklas krijgen hoogbegaafde leerlingen van groep 1 t/m groep...
Hoe kunnen we binnen onze regio ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich, ondanks een spagaat tussen de leefwerelden, in het basis- en voortgezet onderwijs veerkrachtig ontwikkelen en geloven in hun eigen kunnen? En welke interventies kan je als school en professional hiervoor inzetten? Deze en andere vragen komen aanbod in de Masterclasses Transformatieve School door Iliass El Hadioui In drie interactieve masterclasses maak je kennis ...
Binnen onze regio zijn we op zoek naar twee gedragsdeskundigen die een belangrijke bijdrage willen leveren aan passend onderwijs en de ontwikkeling van (jonge) kinderen. Ben jij een inspirerende en innoverende verbinder die de theorie kan vertalen naar de dagelijkse praktijk? Dan verwelkomen we je graag in de regio Noord-Kennemerland. Interesse ? Lees onderstaande vacature beschrijving en reageer voor 15 oktober.
Word de nieuwe HB-coördinator werkgebied Heerhugowaard! Heb jij passie voor (hoog)begaafdheid en inclusief onderwijs? Samenwerkingsverband PPO-NK zoekt een HB-coördinator werkgebied die écht het verschil wil maken voor (hoog)begaafde leerlingen in Heerhugowaard! Wat bieden wij jou? Een rol waarin je als pionier het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen in jouw werkgebied kunt transformeren; Een afwisselende functie van 8 uur per week; De...
Op dinsdag 12 november 2024 organiseren De Viaan en het PCC een bijeenkomst over enerzijds de AB-route van het PCC en anderzijds het praktijkonderwijs. De bijeenkomst is bedoeld voor eenieder die te maken heeft met leerlingen die mogelijk geadviseerd worden naar een van beide routes. Dus voor groepsleerkrachten groep 8, voor intern begeleiders, voor consulenten PO en VO en voor ondersteuningscoördinatoren VMBO. Op de bijeenkomst gaat het over...
Op 7 oktober wordt de 3e dialoogsessie Veerkracht ouders georganiseerd. Met dit keer als thema: Veerkracht ouders - achter veerkrachtige kinderen staan veerkrachtige ouders. De dialoogsessie is bedoeld voor zorg- en onderwijsprofessionals en ouders/verzorgers Samen leren en samen leven: door elkaars perspectief te leren kennen, kunnen wij nog betere partners zijn en voegen we waarde toe aan de leefomgeving van kinderen. Jouw inbreng wordt hi...
Wat kunnen we doen in de school om te ondersteunen als een kind niet lekker in zijn vel zit? Of als er iets in het gezin speelt waar hulp bij nodig is? Het kan een klein zetje zijn, de juiste route naar een sportclub of samenwerkingspartner, het kan een goed gesprek zijn, simpelweg gezien worden of een aai over de bol. In april 2023 is ‘SOOS’ = ‘Sterke Ondersteuning Op School’ geboren. Want de ambitie van zowel gemeenten als samenwerki...
De Digitale School: een plek waar je online les krijgt, waar je je zelfvertrouwen herwint en waar je – ook met een scherm ertussen – wordt gezien. Samenwerkingsverband PPO-NK evalueert de inzet van deze extra ondersteuning, bedoeld voor kinderen die vastlopen op school en dreigen thuis te komen zitten. Denk aan kinderen die een ziekte hebben en hun energie moeten verdelen, kinderen die prikkelgevoelig zijn en een hele dag op school niet volhou...
Heeft je leerling met een ontwikkelingsvoorsprong/kenmerken van (hoog)begaafdheid moeite met plannen en/of organiseren? Is hij zijn huiswerk vaak vergeten of zijn tas weleens kwijt? Kan hij moeilijk aan een taak beginnen of zijn aandacht bij zijn taak houden? Wordt hij boos als een taak niet lukt? Herken je bovenstaande punten? Zou je meer informatie over de executieve functies willen en je leerlingen willen ondersteunen bij het ontwikkelen v...
Succesvolle thema avond omtrent ‘Executive Functies’ Wij kijken terug op een zeer geslaagde thema avond over executive functies, speciaal georganiseerd voor ouders van (hoog)begaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. De avond vond plaats op woensdag 3 juli en werd gekenmerkt door een grote opkomst en veel enthousiasme onder de deelnemers. Onze deskundige sprekers, Robine en Tineke (Leren leren Nederland), gaven een uitgeb...
Voor het basisonderwijs in de regio Noord Kennemerland zijn de schoolbesturen, gemeenten en het samenwerkingsverband primair passend onderwijs Noord Kennemerland op zoek naar: Transitiebegeleider EXPERTISE NIEUWKOMERS (0,5- 0,7fte) voor de periode van september 2024 t/m juni 2026 (schooljaar 2024- 2025 en 2025- 2026). Meer informatie? Zie bijgesloten vacaturetekst Reageren? Mail dan snel jouw sollicitatiebrief voorzien van CV vóór 28 juni 202...
Grijp nu je kans! Wil jij samen met andere enthousiaste en inhoudelijk gedreven HB-coördinatoren vanuit het samenwerkingsverband je kennis en netwerk verder vergroten? Dan is de opleiding Specialist Hoogbegaafdheid wat voor jou. Interesse? Lees voor meer informatie bijgesloten flyer en studiegids. De opleiding wordt 50% gefinancierd vanuit de subsidie HB. Dit levert voor je school een mooie besparing op. Voor vragen of meer informatie kun je c...
Op 3 juli organiseert het Kenniscentrum HB voor ouders/verzorgers een thema avond Executieve functies. Zie de flyer voor meer informatie en meld je aan via deze link Wanneer: Woensdag 3 juli 2024 Tijd: 19.15 uur - 21.15 uur Waar: Trimaran/Kenniscentrum Hoogbegaafdheid, Judith Leijsterstraat 2, 1816 JZ Alkmaar Wie: Robine en Tineke/Leren Leren Nederland
Kinderen uit groep 6, 7 en 8 die op een andere manier denken en daardoor ook anders leren kunnen hier naartoe: de Groeiklas in Alkmaar-Noord. Elke donderdagochtend staan onderwijskrachten Jasmijn van Ipkens en Nicole van der Zwaan ze met open armen op te wachten, vol energie en liefde voor het vak. In de Groeiklas gaat het nét even anders dan op hun eigen ‘reguliere’ school. En dat al vijf jaar lang! Ouders, leerkrachten en kinderen zelf ku...
De Klas op Wielen Alkmaar biedt zorg volgens de ideeën van Samen naar School. In deze Samen naar School-klas wordt zorg geboden aan kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking bij een reguliere school. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en zonder beperking van (en met) elkaar kunnen leren. Daarom sluiten leerlingen met en zonder beperking dagelijks aan bij elkaars lessen en activiteiten. ...