Onze Netwerkgroepen
Deze openbare pagina geeft een overzicht van alle netwerkgroepen met hun opdracht en voorzitter.
Bij Doel beantwoorden we de vraag: 'Wat levert deze netwerkgroep op voor de leerling, school, leerkracht en ouders?"
Doel Netwerkgroep Hoogbegaafdheid
Opdracht: De Netwerkgroep is de spil waarin kennis ontwikkelt en gedeeld wordt en van waaruit de ontwikkeling en borging op scholen gestimuleerd wordt. De focus komt nog meer te liggen op het verwerven van inhoudelijke kennis en expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en deze kennis te brengen naar regulier onderwijs om hen te versterken in de aanpak hoogbegaafdheid. Ook coaching van leerkrachten/mentoren en effectieve beïnvloeding binnen de school hoort bij deze Netwerkgroep om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en expertise door medewerkers van alle scholen leidt tot structurele verbetering van het aanbod op scholen. Streven is om de onderwijs-zorgarrangementen te laten opgaan in het regulier onderwijs. In het eerste jaar van de subsidieperiode wordt een concrete opdracht geformuleerd voor deze doorontwikkeling.
Voorzitter Hoogbegaafdheid
Doel NWG Inclusieondersteuners
Opdracht: De Inclusieondersteuners zijn vanuit het samenwerkingsverband flexibel inzetbaar voor scholen. Een Inclusieondersteuners wordt ingezet naar aanleiding van een ondersteuningsvraag van een school die vastgesteld is in het TOP-dossier. De ondersteuningsvraag kan preventief of curatief zijn. Wanneer een school een hulpvraag constateert die het zelf niet kan oplossen dan wordt de consulent door de school erbij gevraagd. De school organiseert na overleg met de consulent een overleg met (kind), ouders, eventueel jeugdhulp en of andere professional en consulent. Dit overleg noemen we een multi disciplinair overleg (mdo). Samen wordt er geanalyseerd, een plan van aanpak en afspraken gemaakt. De resultaten worden kort en bondig in TOP-dossier vastgelegd. Ook wordt met TOP-dossier instemming gevraagd over de gemaakte afspraken en plan. Op basis van dit overleg kan gekozen worden voor de inzet van een Inclusieondersteuner. Wanneer het plan is uitgevoerd wordt op proces en resultaat gezamenlijk geëvalueerd. De Inclusieondersteuner zal bij dit overleg aanwezig zijn.
Voorzitter Inclusieondersteuners
Doel NWG Het jonge kind
Opdracht: “1.5 Jonge kinderen met een complexe hulpvraag krijgen onderwijs (en zorg) dat passend is, op een reguliere school met (voldoende) ondersteuning, of binnen een onderwijszorggroep.”
De volgende doelen gebogen we daar mee:
- Lokale en regionale initiatieven rond het jonge kind worden gebundeld in de netwerkgroep Jonge Kind,
- Zoveel mogelijk 4-jarigen starten op regulier onderwijs,
- Experts op het gebied van het jonge kind worden ingezet op de reguliere scholen
Voorzitter Het jonge kind
Doel NWG Leerlingenvervoer
Opdracht: In deze Netwerkgroep zit een vertegenwoordiging van vervoerders, ouders, leerlingen, scholen, zorgaanbieders en consulenten vanuit het PO en VO samen met vertegenwoordiging van de gemeenten Alkmaar, BUCH en DIJK&WAARD.
Samen onderzoeken welke vraagstukken er op ons pad komen waar we graag een oplossing voor zien en waar een breed draagvlak voor gewenst is. Oplossingen die bijdragen aan het welzijn van kinderen en hun ouders, maar die ook passen bij wat er mogelijk is vanuit de Jeugdwet en vanuit de aanbieders.
Hierbij vormt de verordening Leerlingenvervoer als middel om met elkaar het gesprek aan te gaan, zodat er passende oplossingen ontstaan.
Voorzitter Leerlingenvervoer
Doel NWG Nieuwkomers
Opdracht: In de Netwerkgroep nieuwkomers zijn afgevaardigden van de schoolbesturen, van gemeenten, consulenten/ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband en Vluchtelingenwerk vertegenwoordigd. Het voorzitterschap van de Netwerkgroep is gefaciliteerd vanuit het SWV PPO Noord-Kennemerland. De Netwerkgroep adviseert de samenwerkende schoolbesturen en gemeenten over het nieuwkomeronderwijs in de regio. Dit doet de Netwerkgroep aan de hand van overleg met de betrokkenen in de regio. De Netwerkgroep heeft een monitorfunctie op het uitgezet beleid en optimalisering ervan. Daarnaast heeft de Netwerkgroep een rol in het scherper krijgen van de professionaliseringsvragen op de werkvloer en hoe (gezamenlijk) hierin gefaciliteerd kan worden.
Voorzitter Nieuwkomers
Doel NWG JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland)
Opdracht: JONK is er voor jongeren en ouders/verzorgers van een kind die passend onderwijs nodig heeft in het basis- en voortgezet onderwijs. De Netwerkgroep wil dat de regiefunctie van jongeren en ouders wordt erkent en hen in positie brengt, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten en educatief partner kunnen zijn.
ga voor meer informatie naar www.jo-nk.nl
Voorzitter Jeugd- en Oudersteunpunt
Doel NWG 10-14
Opdracht: De primaire opdracht voor de Netwerkgroep 10-14 is om de overgangsperiode tussen de leeftijd 10 en 14 jaar voor alle kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen, zeker voor kwetsbare kinderen. De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is daar uiteraard één van de belangrijke sleutelthema’s in. De opdracht van de Netwerkgroep beperkt zich niet tot enkel de procedurele kant van deze overgang. Juist de pedagogische, didactische, sociaaleconomische en organisatie- en samenwerkingsvraagstukken rond de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar zijn bij uitstek het werkterrein van de Netwerkgroep.
De Netwerkgroep houdt zicht op belangrijke initiatieven, ontwikkelingen, innovaties, kansen en bedreigingen die zich regionaal (en landelijk) voordoen binnen dit inhoudelijk kader. Op basis daarvan beschouwt zij, adviseert zij, innoveert zij en doet ze zo praktisch mogelijke voorstellen voor aanpak of verbetering.
De Netwerkgroep is een overzichtsgroep: ze bewaakt samenhang en afstemming. Ze zet kleine groepjes aan het werk die eindverantwoordelijk zijn voor een eigen opdracht en die terugkoppelen in de Netwerkgroep.
Voorzitter 10-14
Doel NWG Samen leren leven (inclusie)
Opdracht: Deze NWG is ontstaan vanuit de conferenties "Samen leren leven" en "Ik maak verschil voor ons". Dit jaar zal de netwerkgroep de implementatie aan de hand van de gezamenlijke uitgangspunten verder vormgeven. De dialoog wordt versterkt en er wordt gekeken naar wat nodig is om inclusie via pilots en lerende dialoog te kunnen stimuleren, zodat ieder kind zich welkom voelt, mee doet en opgroeit in zijn eigen omgeving.
Doel: naar een inclusiever swv
Voorzitter Samen leren leven
Doel NWG Schoolaanwezigheid
Opdracht: Ontwikkel een voorstel waarbij scholen, samenwerkingsverband en gemeenten hun krachten bundelen voor een compleet thuiszittersaanpak, waarbij er uitdrukkelijk aandacht is voor preventie.
De netwerkgroep checkt haar bevindingen met haar achterban en stimuleert de dialoog over het voorkomen van thuiszitters tijdens de opdrachtfase.
Het organiseren van meerdere ronde tafelgesprekken op de dag van de leerplicht samen met gemeente en scholen. Doel is input verzamelen voor de aanpak thuiszitters, het vergroten bewustwording schoolverzuim en het belang van preventie. Aanhaken bij gemeente Alkmaar thema 17 maart 2016: “Verzuim doet wat met je”. Ook bespreken wat te doen met de andere gemeenten van Noord-Kennemerland.
De opdracht van de netwerkgroep bestaat uit het coördineren en monitoren van de uitvoering van het Thuiszitterspact. Die monitoring kan leiden tot verbeteringsvoorstellen aan de adressen van het samenwerkingsverband en de regiogemeenten (zie ook ondersteuningsplan swv ppo-nk). Samenwerkingsverband en gemeenten regio Alkmaar trekken hieruit de consequenties bij het formuleren van hun gezamenlijk aangegane opdracht in het kader van het optimaliseren van de verbinding passend onderwijs jeugdhulp, zoals eerder vastgelegd in het Thuiszitterspact en de binnenkort hopelijk door de raden geaccordeerde Regionale Uitvoeringsagenda Passend onderwijs Jeugdhulp NK (‘Meer dan de som der delen’).
Voorzitter Schoolaanwezigheid
Doel NWG SOOS
Opdracht: De gemeenten in de regio Alkmaar en de samenwerkingsverbanden PPO NK en IJmond hebben met elkaar afgesproken dat zij zich inzetten voor een gezamenlijke preventieve en integrale aanpak rondom de jeugdigen op school en hun thuissituatie, zodat de veerkracht van jeugdigen wordt versterkt, de context waarin zij zich ontwikkelen steviger wordt en jeugdigen minder afhankelijk worden van ondersteuning en zorg.
Dat vraagt een stevige investering in de sociale pedagogische basis met aandacht voor het ‘normaliseren’ van problemen.
projectleider SOOS
Doel NWG Virtueel Expertise Cluster
Opdracht: Het virtueel expertise cluster bundelt de krachten en deskundigheid zodat we flexibele integrale oplossingen bieden op alle specialistische ondersteuningsvragen van kinderen, ouders en scholen op de basisschool of binnen de voorziening. Om dat te kunnen realiseren vinden we het gemeenschaps- en netwerk denken belangrijk. Dit betekent dat we ontschot denken en handelen.
Voorzitter Virtueel Expertise Cluster
Doel NWG Werkgebieden
Opdracht: De Netwerkgroep Werkgebieden komt 3x per jaar bij elkaar en monitort de ontwikkelingen in de werkgebieden en ontwikkelt samen met de directeur beleid om de samenwerking in de werkgebieden te stimuleren ten behoeve van thuisnabij passend onderwijs op de basisschool.