Dekkend netwerk
We zoeken naar de beste oplossingen voor kinderen. Echter zijn er soms kinderen voor wie we niet altij...
De voorzieningen binnen Noord-Kennemerland werken samen als een virtueel expertise cluster. Het virtuele expertise cluster bundelt de krachten en deskundigheid, zodat we flexibele integrale oplossingen bieden op alle specialistische ondersteuningsvragen van kinderen, ouders en scholen op de basisschool of binnen de voorziening. Om dat te kunnen realiseren vinden we het gemeenschaps- en netwerk denken belangrijk. Dit betekent dat we ontschot denken en handelen.
Leerlingen kunnen tijdelijk een plek krijgen op het S(B)O om te onderzoeken wat voor deze leerlingen nodig is. Meer informatie over deze observatie en interventieplaatsen zien we hier.
In schooljaar 2017-2018 hebben in totaal 12 leerlingen een observatie en interventieplaats gekregen in het SBO en 11 leerlingen in het SO.
Bevindingen vanuit bespreking in het virtueel expertise cluster:
De observatie- en interventieplekken brengen veel werk met zich mee. Voor een leerkracht en zorgcoördinator kost het extra tijd om in een korte tijd een goed beeld te krijgen van het kind. Deze worden deze observatie- en interventieplekken brengen alle partijen bij elkaar om te kijken wat het beste is voor het kind. Het is echter niet vaak eenduidig, wat het beste is voor het kind. De tijd die de onderwijs- en ondersteuningspartners op deze manier er voor vrij maken, geeft een goede basis om verder te kunnen.
Voor SO (cluster 4):
Om het vertrouwen van ouders in het onderwijs terug te winnen worden deze observatie- en interventieplekken soms tijdelijke plekken genoemd. Er wordt ervaren dat zodra de ouders merken dat het kind ontspant in de nieuwe setting, zij vragen of het kind mag blijven. Vaak geeft de observatie- of interventieplek het kind passend aanbod.