2 Tijdelijke observatie en interventieplaats op het s(b)o
In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is...
Alle werkgebieden hebben een eigen budget voor arrangementen. Meer informatie over de verdeling en de besteding van die budgetten vindt u hier.
De werkgebieden kunnen een deel van hun arrangementenbudget besteden aan innovatie. Op dit moment is 5% van het budget van de werkgebieden de richtlijn om te besteden aan innovatieprojecten passend onderwijs. Onze ambitie is om aan het einde van deze planperiode (2021) 15% van het budget voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen te besteden (zie ondersteuningsplan, 3.2 Innovatie en Ontwikkeling).
Met het percentage van het budget voor innovatie kunnen werkgebieden schooloverstijgende projecten opstarten in het kader van passend onderwijs. Daarnaast kunnen werkgebieden budgetten reserveren voor toekomstige innovatieprojecten.
In onderstaande grafiek en tabel is per werkgebied opgenomen welk deel van het budget werkgebieden voor innovatie is uitgegeven in de twee afgelopen schooljaren.
Werkgebied | Besteed in euro's in 2016-2017 |
Besteed in euro's in 2017-2018 |
Besteed in % van budget 2017-2018 |
Alkmaar-Noord | € 2.400,00 | € 8.455,00 | 2,40% |
Alkmaar-Oost | - | - | - |
Alkmaar-Zuid | € 13.883,61 | € 12.300,51 | 3,30% |
Bergen | € 20.460,00 | € 81.915,00 | 28,41% |
Heiloo | - | - | - |
Langedijk | - | € 13.075,00 | 5,35% |
Heerhugowaard-Zuid | - | € 107.745,00 | 24,50% |
Heerhugowaard-Noord | - | € 1.268,00 | 0,40% |
Eind vorig schooljaar (2016-2017) is een innovatieproject in Langedijk van start gegaan: "Op 2 november zijn de tien basisscholen in de emeente Langedijk het innovatieproject Hands-On! gestart, een pilot die tot mei 2018 duurt. Doel is een aanbod te creëren voor leerlingen die vooral leren door toepassing in de praktijk van alledag. Door er een gezamenlijk project van te maken, kan elke week in de onderwijsbehoeften van deze leerlingen worden voorzien. Het project wordt één schooldag in de week aangeboden in één klaslokaal op twee scholen: De Koolvlet (regio Zuid) en de Mariaschool (regio Noord). De leerlingen gaan tijdens Hands-On! aan de slag met vier concrete thema’s: voeding, groen, milieu en techniek." Meer informatie over dit project vindt u hier.
Inmiddels is dit project geëindigd en kijken we naar de mogelijkheden om dit project door te zetten.
Daarnaast is ook eind vorig schooljaar SKILL8 weer van start gegaan in Alkmaar-Zuid: "Leren door te koken, fietsbanden te plakken, theater te maken of een slang te aaien. Dat kan bij SKILL8. Dit innovatieproject is opgezet door PPO-NK in samenwerking met praktijkschool De Viaan en het Clusius College in Alkmaar. Twaalf groep 8-leerlingen volgen wekelijks praktijklessen, zodat ze met meer zelfvertrouwen en zelfkennis de stap zetten naar het voortgezet onderwijs" Meer informatie over dit project vindt u hier.
Rondom het thema 'Hechting' is in Heerhugowaard-Noord afgelopen trimester een gezamenlijke netwerkbijeenkomst geweest. "Wij hebben kinderen op school met een hechtingsstoornis maar geen idee hoe we daar mee om kunnen gaan’. Naar aanleiding van deze vraag gingen we voor Deskundig in Jeugdhulp in gesprek met het ‘Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland’. Het enthousiasme was snel aangewakkerd en de doelgroep werd verbreed voor uitwisseling en samenwerking. Hierdoor sloten ook CJG’s en de kinderopvang aan." Meer informatie vindt u hier.
In werkgebied Bergen loopt er al sinds vorig jaar een innovatietraject Hoogbegaafden. Er wordt gewerkt aan het vroegtijdig signaleren van hoogbegaafde leerlingen en het geven van passende structurele verrijking en begeleiding. Hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 kunnen voor een jaar (eventueel bij uitzondering langer) aangemeld worden om iedere donderdagmiddag naar de Satellietgroep te gaan, waar ze extra begeleiding krijgen.
Tevens loopt in Bergen een innovatieproject rondom gedrag in samenwerking met Dominique Pedroli van Aloysius.
In werkgebied Heerhugowaard-Zuid is het innovatieproject 'Zelfsturing' ingezet. Het plan richt zich op preventie, waarbij centraal staat dat de leerling leert sturen op zijn eigen leerproces en waarbij leerkrachtvaardigheden vergroot worden, zodat leerlingen tot optimale ontwikkeling komen. Deze basis is voor alle scholen hetzelfde, maar scholen van het werkgebied hebben binnen dit project de vrijheid om de concrete uitvoering naar de specifieke behoeften van hun school aan te passen. Zo wordt op veel scholen literatuur ingekocht, worden studiedagen georganiseerd en worden invalleerkrachten ingezet om co-teaching te bevorderen.
Van een aantal andere werkgebieden is bekend dat zij bezig zijn met het maken van innovatieplannen, onder andere wordt de inzet van een impuls-klas overwogen. Zodra deze plannen meer vorm hebben gekregen zullen ook zij hier vermeld worden.
Reacties
Prima projecten waarbij het volgens mij wel zaak is om de scheidslijn tussen wat mag je van regulier onderwijs verwachten en wat kan je toeschrijven/faciliteren vanuit het SWV scherp in de gaten gehouden moet worden
Uiteraard! Samen met de scholen zoeken we welke ondersteuning nodig is. En waar mogelijk betrekken we zorg erbij.