Nieuwkomers
Algemene ontwikkelingen Zoals bekend van nieuwkomers-instroom, is er geen prognose te geven van verwac...
Ambulante begeleiding wordt ingezet naar aanleiding van een ondersteuningsvraag van een school die is vastgelegd in TOP dossier. Ambulante begeleiders van Gedragpunt werken vanuit hun deskundigheid op het gebied van gedrag en leren leren, ambulante begeleiders van Heliomare bieden ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen.
Jaarlijks wordt de inzet van de ambulante begeleiding geëvalueerd en wordt aan de hand van deze evaluatie vastgelegd hoeveel ambulante begeleiding in het komende schooljaar beschikbaar gesteld wordt.
In 2018-2019 is de volgende ambulante begeleiding beschikbaar:
Het aantal uren ambulante begeleiding dat in de verschillende trimesters ingezet wordt, is redelijk stabiel (door vakanties is het in het eerste en laatste trimester minder). Hieronder is een overzicht te zien van het aantal uren ambulante begeleiding per trimester.
Trimester | Aantal uren Ambulante Begeleiding |
1 | 2244 |
2 | 2450 |
3 | 2041 |
Onderstaande grafiek geeft de inzet van onze ambulante begeleiding weer in het schooljaar 2017-2018. Per werkgebied is het aandeel leerlingen afgezet tegen het aandeel ambulante begeleiding van de twee aanbieders. Hierin zijn alle uren van de ambulante begeleiding opgenomen die horen bij één van de werkgebieden. Dit betreft niet alleen begeleiding van leerlingen, maar ook deelname van ambulante begeleiders aan MDO's, coachingsgesprekken met de intern begeleider of leerkracht etc.
In bovenstaande grafiek worden de verschillen tussen de werkgebieden duidelijk zichtbaar. Niet alleen de hoeveelheid uren die ingezet worden zijn wisselend, ook de hoeveelheid begeleiding van de twee aanbieders is heel divers. Zo zien we bij werkgebied Alkmaar-Noord dat er veel ambulante begeleiding gevraagd wordt van Gedragpunt en minder van Heliomare, in werkgebied Langedijk is dat precies andersom.
Wanneer we inzoomen op de inzet van de ambulante begeleiding van twee aanbieders, kunnen we onderscheid maken tussen individuele arrangementen en groepsarrangementen. In onderstaande grafiek is per werkgebied zichtbaar hoeveel ambulante begeleiding er is ingezet voor begeleiding van leerlingen en of het daarbij ging om een individueel of een groepsarrangement.
Zo zien we dat ambulante begeleiding van Gedragpunt het meest ingezet wordt in de werkgebieden en dat deze organisatie ook het meest gebruik maakt van groepsarrangementen.
In februari 2018 is in ons samenwerkingsverband de ambulant begeleider voor Nieuwkomers gestart: Mireille Koeleveld. Zij heeft in de eerste periode vooral kennisgemaakt met de scholen. Ze denkt mee met scholen die te maken hebben met nieuwkomers, neemt deel in multidisciplinaire overleggen waar nodig en observeert leerlingen. Daarnaast is op de communitypagina over nieuwkomers allerlei handige informatie te vinden.
Ambulante begeleiders worden goed ingezet op hun deskundigheid. Ze zijn van toegevoegde waarde bij de MDO's, zorgen voor verbinding en de inzet is laagdrempelig. Scholen en consulenten zijn tevreden over de samenwerking en de kwaliteit van de ambulante begeleiders. De verslaglegging is van voldoende tot goede kwaliteit.
Reacties
De kwalitatieve analyse vind ik positief maar erg vaag. Op deze manier ontstaat er geen enkel referentiekader op grond waarvan je een ontwikkeling, positief of negatief, over een range van maanden/jaren kan analyseren. Ik verwacht hier meer concrete gegevens bij.
Dank voor je reactie. Dit nemen we mee in de volgende rapportage.