1. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O en bevorderen doorstroom naar regulier onderwijs

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 26 sep
  • 42
  • Danne Noë
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.

- Toename van jonge kinderen in het SO

Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp en TLV instromen in het speciaal onderwijs. Daarnaast zien we dat de doorstroom van kinderen uit het speciaal (basis) onderwijs naar het regulier onderwijs moeizaam gaat. Hierdoor is stagnatie ontstaan. Jonge kinderen die echt gebaat zijn bij een plek in het speciaal onderwijs kunnen moeilijk geplaatst worden. Een aantal kinderen dreigt op een wachtlijst te belanden. Dat willen we niet.

In de werkgroep 'het jonge kind' worden oplossingen gezocht voor jonge kinderen die een plek nodig hebben. Daarnaast verkent de werkgroep welke interventies kunnen helpen om de beschreven trend te keren.

In het 1e en 2e trimester zijn twee grote bijeenkomsten geweest met alle consulenten en schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO in maart en juni 2024.

Aanleiding/Probleemstelling:

  • Leerlingen tussen wal en schip
  • Diversiteit verschillende populaties binnen de verschillende locaties.
  • Verkeerde inschattingen verwijzingen
  • Innovatie op het dekkend netwerk. (mogelijkheden verkennen)
  • Geen instroommogelijkheden binnen een aantal scholen. Mede door instroom buiten regio.

Onderstaande thema’s zijn aanbod gekomen:

  • Dekkend netwerk regio / sluiting locatie Wijdenes
  • Nieuwkomers/NT2/Expeditiegroep
  • Het Jonge Kind
  • Delen van expertise in de werkgebieden (inclusie)
  • Samenwerking met alle partners binnen SWV versterken
  • Terugstroom naar regulier basisonderwijs/nazorg traject
  • Samenwerking tussen scholen en opleiders, stages realiseren in SO en gastcolleges Pabo Alkmaar
  • PO-VO 10-14 jaar

Stand van zaken in het onderwijs in de regio: korte pitch:

  • Scholen: Wat speelt er op jouw school?
  • Consulenten: Wat gebeurt er op de scholen om ons heen?

Reacties:

  • Formatie en terugloop leerlingen (Viertaal)
  • Wijkgerichter aan het kijken
  • Boven Bestuurlijk Plusklas (BBP) in Alkmaar wordt goed bezocht, blijft bestaan.
  • Expertise van SO/SBO naar de reguliere school brengen, men is nog zoekende naar een goede vorm
  • SWV bestuurlijk veel gepraat met de gemeente met veel verschillende lagen
  • Nieuwe agenda (ambitie) voor onderwijs en jeugdzorg
  • Personeelstekort, bezetting en formatieà aandachtspunt voor velen
  • PO-VO overgang
  • Huisvestiging
  • HB aanbod op het speciaal onderwijs
  • Thuiszitters
  • Aanbod en overgang groep 1/2/3
  • Volgen van de kinderen die geplaatst zijn
  • Groeiklas
  • Dekkend netwerk: ODC, expeditie groep à stagnatie blijft een probleem in de regio en het land
  • Overgang peuter – kleuter
  • Wijdenes
  • Inclusief onderwijs, knelpunt ruimte
  • Samenwerking viertaal, laagdrempelig
  • OOG: Onderwijs Observatie Groep (zeppelin) en OZG de stip
  • 8 Cool Tools: praktijkaanbod (in de werkgebieden Heerhugowaard voor groep 8 leerlingen)
  • Aventurijn: HB aanbod (bovenbestuurlijke plusklas werkgebieden Heerhugowaard)
  • Brugfunctionaris
  • Van onderwijssetting naar expertise setting
  • Opmaat middenbouw wordt gestart
  • Terugplaatsing naar regulier onderwijs
  • Instroom en groei Heliomare, onderzoeken of er een aanspreekpunt kan komen
  • Verandering doelgroep piramide/vlindertuin

Vervolgafspraken

In schooljaar 2024-2025 zijn er weer drie bijeenkomsten gepland.

Op maandag 4 november is er een gezamenlijk studiedag gepland. Locatie: Koepel Heiloo.

Trefwoorden