3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusieondersteuners
Werken naar Inclusiever onderwijs De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanui...
Alle leden mogen wijzigen
Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.
Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp en TLV instromen in het speciaal onderwijs. Daarnaast zien we dat de doorstroom van kinderen uit het speciaal (basis) onderwijs naar het regulier onderwijs moeizaam gaat. Hierdoor is stagnatie ontstaan. Jonge kinderen die echt gebaat zijn bij een plek in het speciaal onderwijs kunnen moeilijk geplaatst worden. Een aantal kinderen dreigt op een wachtlijst te belanden. Dat willen we niet.
In de werkgroep 'het jonge kind' worden oplossingen gezocht voor jonge kinderen die een plek nodig hebben. Daarnaast verkent de werkgroep welke interventies kunnen helpen om de beschreven trend te keren.
In het 1e en 2e trimester zijn twee grote bijeenkomsten geweest met alle consulenten en schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO in maart en juni 2024.
Aanleiding/Probleemstelling:
Onderstaande thema’s zijn aanbod gekomen:
Stand van zaken in het onderwijs in de regio: korte pitch:
Reacties:
Vervolgafspraken
In schooljaar 2024-2025 zijn er weer drie bijeenkomsten gepland.
Op maandag 4 november is er een gezamenlijk studiedag gepland. Locatie: Koepel Heiloo.