1. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O en bevorderen doorstroom naar regulier onderwijs

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 24 jan
  • 1
  • 126
  • Danne Noë
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.

- Toename van jonge kinderen in het SO

Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp en TLV instromen in het speciaal onderwijs. Daarnaast zien we dat de doorstroom van kinderen uit het speciaal (basis) onderwijs naar het regulier onderwijs moeizaam gaat. Hierdoor is stagnatie ontstaan. Jonge kinderen die echt gebaat zijn bij een plek in het speciaal onderwijs kunnen moeilijk geplaatst worden. Een aantal kinderen dreigt op een wachtlijst te belanden. Dat willen we niet.

In de werkgroep 'het jonge kind' worden oplossingen gezocht voor jonge kinderen die een plek nodig hebben. Daarnaast verkent de werkgroep welke interventies kunnen helpen om de beschreven trend te keren.

In het 1e en 2e trimester zijn twee grote bijeenkomsten geweest met alle consulenten en schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO in maart en juni 2024.

Aanleiding/Probleemstelling:

  • Leerlingen tussen wal en schip
  • Diversiteit verschillende populaties binnen de verschillende locaties.
  • Verkeerde inschattingen verwijzingen
  • Innovatie op het dekkend netwerk. (mogelijkheden verkennen)
  • Geen instroommogelijkheden binnen een aantal scholen. Mede door instroom buiten regio.

Onderstaande thema’s zijn aanbod gekomen:

  • Dekkend netwerk regio / sluiting locatie Wijdenes
  • Nieuwkomers/NT2/Expeditiegroep
  • Het Jonge Kind
  • Delen van expertise in de werkgebieden (inclusie)
  • Samenwerking met alle partners binnen SWV versterken
  • Terugstroom naar regulier basisonderwijs/nazorg traject
  • Samenwerking tussen scholen en opleiders, stages realiseren in SO en gastcolleges Pabo Alkmaar
  • PO-VO 10-14 jaar

Stand van zaken in het onderwijs in de regio: korte pitch:

  • Scholen: Wat speelt er op jouw school?
  • Consulenten: Wat gebeurt er op de scholen om ons heen?

Reacties:

  • Formatie en terugloop leerlingen (Viertaal)
  • Wijkgerichter aan het kijken
  • Boven Bestuurlijk Plusklas (BBP) in Alkmaar wordt goed bezocht, blijft bestaan.
  • Expertise van SO/SBO naar de reguliere school brengen, men is nog zoekende naar een goede vorm
  • SWV bestuurlijk veel gepraat met de gemeente met veel verschillende lagen
  • Nieuwe agenda (ambitie) voor onderwijs en jeugdzorg
  • Personeelstekort, bezetting en formatieà aandachtspunt voor velen
  • PO-VO overgang
  • Huisvestiging
  • HB aanbod op het speciaal onderwijs
  • Thuiszitters
  • Aanbod en overgang groep 1/2/3
  • Volgen van de kinderen die geplaatst zijn
  • Groeiklas
  • Dekkend netwerk: ODC, expeditie groep à stagnatie blijft een probleem in de regio en het land
  • Overgang peuter – kleuter
  • Wijdenes
  • Inclusief onderwijs, knelpunt ruimte
  • Samenwerking viertaal, laagdrempelig
  • OOG: Onderwijs Observatie Groep (zeppelin) en OZG de stip
  • 8 Cool Tools: praktijkaanbod (in de werkgebieden Heerhugowaard voor groep 8 leerlingen)
  • Aventurijn: HB aanbod (bovenbestuurlijke plusklas werkgebieden Heerhugowaard)
  • Brugfunctionaris
  • Van onderwijssetting naar expertise setting
  • Opmaat middenbouw wordt gestart
  • Terugplaatsing naar regulier onderwijs
  • Instroom en groei Heliomare, onderzoeken of er een aanspreekpunt kan komen
  • Verandering doelgroep piramide/vlindertuin

Vervolgafspraken

In schooljaar 2024-2025 zijn er weer drie bijeenkomsten gepland.

Op maandag 4 november is er een gezamenlijk studiedag gepland in de Koepel Heiloo. De Bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door de gemeentelijke Veerkrachtpact subsidie.

Lees hier het verslag van deze zeer goed bezochte bijeenkomst terug.

Voortgang 3e trimester

  • Terugblik op studiedag 4 nov. ; aanwezigen geven terug dat het een interessante bijeenkomst was, waarbij er kon worden genetwerkt en ontmoeting plaatsvinden. Workshop autisme- belevingscircuit werd als positief gewaardeerd. SWV Kop van Noord Holland wilt graag volgende keer aansluiten. Voor volgende keer rekening houden met transitie naar en samenwerking met regulier onderwijs. Link naar verslag invoegen
  • Stand van zaken in het onderwijs in de regio: korte pitch (max 5 min.) (werkvorm: (uitwisselen – uitkiezen – uitdragen) Scholen: Wat speelt er op jouw school? Consulenten: Wat gebeurt er op de scholen om ons heen?
  • werkgebied Bergen: uitdagingen in samenwerking tussen scholen/ besturen // overprikkeling van kinderen en hoe // 3,5 jarigen die naar kleuterklas moeten
  • werkgebied Langedijk: 3,5 jarigen die naar kleuterklas moeten zonder vaardigheden // groep 3 meer ondersteuningsvraag.
  • werkgebied Alkmaar Noord kennismaken van de scholen om samenwerking in het werkgebied te versterken // nieuwkomers
  • werkgebied Alkmaar Oost: scholen werken onderling samen, clustering van arrangementen voor kinderen van div. scholen in een wijk.
  • De Stip: scholingsaanbod wat positief wordt gewaardeerd
  • De Ruimte: koersplan met daarin inclusieopdracht // Basisvaardigheden implementeren // leerlingniveau: kinderen die 1 op 1 begeleiding nodig hebben (onderwijszorg vraagstukken) Nexus: jeugdzorgwerkers gaan werken in de school per jan ’25 & brugfunctionaris // hoe om te gaan met kinderen die op de wachtlijst staan // er wordt een leerkracht gezocht!!! // herstelgesprek nav DR gewenst
  • Spinaker: toename van aanmeldingen (vol, wachtlijsten) // starten met gesp. Naschoolse opvang Vesper. // rekenaanbod// samenwerking zorg (met wachtlijsten)
  • Piramide en Vlindertuin: volle klassen, hoe kunnen we samenwerking met regulier scholen uitbreiden om wellicht oplossingen van wachtlijsten te creëren? // laat instroom van kinderen (bovenbouw)
  • Viertaal: we willen wat veranderen in voorproces zodat bereik vergroot wordt en meer kinderen hiermee ondersteunen.
  • Werkwijze SBO (Maaike & Marlies) Gezamenlijke thema’s oppakken; werkgroep ingericht om te kijken naar; Samenwerking po regulier
  • Overstap vo · Laaghangend fruit, waar kunnen we makkelijk samenwerken? Kleuterbouw samengevoegd bij de Stip Uitwisseling van personeel // Ouderkamers gezamenlijk // stroomschema ingevuld m.b.t. instroom nieuwe leerlingen Toenemende problematiek vanuit (gezins)systemen. Terugleiding (3 vanuit de Vlindertuin en 1 Stip/Piramide)

Trefwoorden