We ondersteunen samen met de gemeenten scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Op de 1 oktober-telling van schooljaar 2017-2018 stonden in totaal 21.041 leerlingen ingeschreven op een school. Hiervan kregen 20.338 leerlingen onderwijs op een reguliere basisschool, 330 leerlingen zaten op het speciaal basisonderwijs en 373 leerlingen op het speciaal onderwijs.
We zien dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren gemiddeld jaarlijks met ruim 1% daalt. Deze daling wordt veroorzaakt door de krimp van het aantal kinderen tussen 4 en 13 jaar die wonen in Noord-Kennemerland.
Aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs
Circa 3% van de leerlingenpopulatie gaat naar het speciaal (basis)onderwijs. We zien een stijging van het aantal leerlingen op het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Deze trend is ook landelijk waarneembaar. Het aantal kinderen dat naar het speciaal onderwijs gaat, zit op het landelijk gemiddelde (1,83%). Het aantal kinderen dat onderwijs krijgt op het speciaal basisonderwijs, zit onder het landelijke gemiddelde (2,43%) en onder de 2% financieringsnorm van het ministerie.
We zijn een samenwerkingsverband dat wil doen wat nodig is zolang dat nodig is voor de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Als kinderen een arrangement nodig hebben op het speciaal (basis)onderwijs, dan gaat daaraan een zorgvuldig proces vooraf waarin kind, ouders, basisschool en speciaal (basis)onderwijs samenwerken. Onafhankelijke deskundigen van de toewijzingscommissie toetsen de kwaliteit van het proces en aanpak.
In de aanloop naar passend onderwijs dachten veel scholen dat ze geen leerlingen meer mochten verwijzen naar andere voorzieningen. Hierdoor zagen we een daling van verwijzingen van 2011 tot 2015. Na 2016 kwam hier een kentering in en werden er weer meer kinderen verwezen. De toename zien we vooral bij de jongere leerlingen. Dit is onder meer het gevolg van de inzet op vroegsignalering en toename ervaren probleem in gedrag bij kinderen. We zien een afname van het aantal kinderen in groep 7 en 8 dat verwezen wordt. Dit is het gevolg van inzet op vroegsignalering en de voorkeur om extra ondersteuning in te zetten op de reguliere school in het belang van een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. We hebben voor deze groei nog geen eenduidige verklaring. Het komend jaar willen we meer zicht krijgen naar achtergronden.