Projecten

  • nov 2018
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mrt 2019
  • 906
  • secretariaat PPO-NK
  • Astrid Ottenheym MLE/ME
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 17-18 - Toekomst
  • Astrid Ottenheym MLE/ME
  • secretariaat PPO-NK

De werkgebieden hebben een eigen budget voor arrangementen. Zij kunnen een deel hiervan besteden aan innovatie. Hiermee krijgen de werkgebieden de mogelijkheid om op basis van specifieke onderwijsbehoeften nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. Om innovatie te stimuleren, is de ambitie gesteld om eind 2021 15% van het budget voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen te besteden (dit schooljaar is dat 5% van het budget).  

Een greep uit de innovatieprojecten
Op 2 november is Hands-On! in Langedijk van start gegaan: een pilot die tot mei 2018 duurt. Doel is een aanbod te creëren voor leerlingen die vooral leren door te doen. Door er een gezamenlijk project van te maken, kan elke week in de onderwijsbehoeften van 24 leerlingen worden voorzien. Het project wordt één schooldag in de week aangeboden in één klaslokaal op twee scholen: De Koolvlet (regio Zuid) en de Mariaschool (regio Noord). De leerlingen gaan tijdens Hands-On! aan de slag met vier concrete thema’s: voeding, groen, milieu en techniek.

De reacties van de deelnemers, ouders en basisscholen zijn zeer positief. Zij zien dat de kinderen met plezier de lessen volgen en veel leren. Vanwege het succes is besloten Hands -On! voort te zetten.

Daarnaast is SKILL8  gestart in Alkmaar-Zuid in samenwerking met praktijkschool De Viaan en het Clusius College. Twaalf leerlingen uit groep 8 volgen wekelijks praktijklessen, zodat ze met meer zelfvertrouwen en zelfkennis de stap zetten naar het voortgezet onderwijs.

In Bergen loopt sinds enkele jaren het innovatietraject Hoogbegaafden voor leerlingen uit de groepen 5 t/m 8. Er wordt gewerkt aan vroegtijdig signaleren en het geven van structurele verrijking en begeleiding. Er is op alle scholen een talentontwikkelaar aangesteld die de vraagbaak is en expertise heeft om leerkrachten te ondersteunen. De talentontwikkelaars hebben maandelijks intervisie. Zo vergroten zij hun expertise en bouwen ze mee aan een dekkend netwerk.

Daarnaast loopt in Bergen een project rondom gedrag, in samenwerking met Aloysiusstichting. Scholen en de Aloysiusstichting hebben afspraken gemaakt over de doorgaande lijn rond het pedagogisch en didactisch klimaat. Het doel is: tijdig signaleren om zo gedragsproblemen te voorkomen.

In  Heerhugowaard-Zuid is het innovatieproject 'Zelfsturing' ingezet. Het plan richt zich op preventie, waarbij centraal staat dat de leerling leert sturen op zijn eigen leerproces en waarbij leerkrachtvaardigheden worden vergroot. Deze basis is voor alle scholen hetzelfde, maar scholen van het werkgebied hebben binnen dit project de vrijheid om de concrete uitvoering naar hun specifieke behoeften aan te passen.

We zien dat alle werkgebieden bezig zijn met het bekijken welke ontwikkeling in hun werkgebied gewenst zijn. Het ene werkgebied is hier verder mee dan het andere werkgebied: sommige gebieden zijn al zeer actief en besteden zelfs meer dan 5% van hun budget aan innovatie. De voorbeelden hierboven laten dat ook zien. Elk werkgebied is verschillend. De verschillen worden bepaald door de diversiteit in populatie, door de diversiteit van scholen en de mate van samenwerking tussen de scholen. We zien dat de werkgebieden innovatie niet als een doel op zich zien, maar als een manier om beter antwoord te kunnen geven op vraagstukken die bij hen leven. We verwachten dat volgend schooljaar elk werkgebied een eigen innovatie gestart heeft.