1. Ambulante begeleiding

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2022
  • 324
  • Astrid Ottenheym MLE/ME
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Ook is er een ambulant begeleider nieuwkomers.

In het afgelopen schooljaar zijn de ambulant begeleiders ingezet bij de reguliere ondersteuningsvragen van de scholen. Totaal is 7176.35 uur ambulante begeleiding besteed. Het aantal uren ligt als gevolg van de coronamaatregelen, ziekte en pensionering lager dan gewoonlijk.

Op basis van gezamenlijke analyse wat een kind, leerkracht en of school aan ondersteuning nodig heeft in TOP dossier, wordt de inzet van een ambulant begeleider bepaald. Ambulant begeleiders die ingezet zijn nemen deel aan mdo's, voeren waar nodig observaties uit, geven handelingsgericht advies en begeleiding. Tijdens de coronaperiode hebben zij de coronahulplijn opgezet, waarbij zij de scholen bijstonden in contact te blijven met kinderen en ouders. Met ingang van het nieuwe schooljaar zal de functienaam van ambulant begeleider veranderen naar inclusieondersteuner.

Afhankelijk van het type hulpvraag zijn verschillende AB-ers inzetbaar:

  • Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke beperking of ernstige leer- en ontwikkelingsproblemen kan een AB-er vanuit Heliomare meedenken.
  • Op het gebied van gedrag en leren leren kunnen AB-ers van Aloysius uitkomst bieden.
  • Ook is er een AB-er nieuwkomers die meedenkt op scholen over vragen gerelateerd aan nieuwkomers.

Jaarlijks wordt de inzet van de ambulante begeleiding geëvalueerd en wordt aan de hand van deze evaluatie vastgelegd hoeveel ambulante begeleiding in het komende schooljaar beschikbaar gesteld wordt.

In bovenstaande tabel is de inzet van ambulante begeleiding per werkgebied weergegeven naar aanbieder.

Ambulante begeleiding tijdens corona

Als reactie op de coronamaatregelen is een hulplijn voor ouders en scholen opgezet door de ambulant begeleiders van Aloysius en SWV. Er zijn diverse digitale bijeenkomsten georganiseerd om gezamenlijk de vragen en het werk te bespreken in de nieuwe situatie voor het werk van AB en de scholen. Er is regelmatig contact geweest met de scholen en er zijn oplossingen gevonden om zoveel mogelijk de begeleiding van de leerlingen en de leerkrachten door te laten gaan.

Van Ambulant begeleiding naar inclusieondersteuning

De afgelopen schooljaren zijn er adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

Na de introductie en uitrol van passend onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (so) en speciaal basisonderwijs (sbo), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat teruggeleiding naar het regulier onderwijs vanuit het so/sbo (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende te kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.

Op bovenstaande vraagstelling wordt in het Ondersteuningsplan 2021-2025 van PPO-NK aandacht besteed. Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.

In de komende jaren willen wij de specialisme van de ambulant begeleider inzetten met als reden:

  1. Meedenken en vormgeven aan inclusiever onderwijs in de reguliere basisscholen (leer mij het zelf doen). Hiermee wordt een afname van verwijzingen in de regio nagestreefd.
  2. Bevorderen en mogelijk maken van terugleiden van sbo/so naar reguliere basisscholen in de regio. Zowel begeleiding van kind, ouder(s) als (ontvangende) school en leerkracht.
  3. Deskundigheidsbevordering van de onderwijsprofessionals in po met betrekking tot deskundigheid van speciale voorzieningen.
  4. Deskundigheidsuitwisseling bevorderen tussen regulier en so/sbo, o.a. door als begeleider zowel in het regulier onderwijs te werken als in het so/sbo.
  5. Bevorderen van ouderbetrokkenheid in het proces van inclusiever onderwijs.

De functietitel van alle ambulant begeleiders zal per augustus 2021 veranderen naar inclusieondersteuner. De inclusieondersteuner is er ter ondersteuning van het gehele systeem met als doel om dit sterker te maken, zodat er inclusiever onderwijs mogelijk kan zijn thuisnabij.