Veerkrachtige ouders: de sleutel tot veerkrachtige kinderen. Samen leren en samen leven: Door elkaars perspectieven te begrijpen, versterken we onze rol als (opvoed)partners en verrijken we de omgeving waarin kinderen opgroeien. Samen kunnen we meer bereiken voor kinderen én hun ouders. Op 7 oktober 2024 kwamen ouders, zorgprofessionals en onderwijsprofessionals samen voor de derde inspirerende dialoogsessie over de mentale veerkracht van k...
Vandaag heeft de eerste lichting startende IB-ers het Certificaat Basistraining TOP dossier voor IB-ers in ontvangst mogen nemen. In 4 bijeenkomsten hebben zij, onder leiding van Yvonne Vellinga consulent van PPO-NK, de HGW cyclus en de vier kwadranten van het TOP dossier verkend en ervaringen uitgewisseld. Alle deelnemers van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat en veel plezier om de opgedane kennis in jullie eigen schoolprakti...
Kinderen laten instromen in het regulier basisonderwijs als blijkt dat zij op het speciaal onderwijs niet (meer) op hun plek zijn: daar lag een kans, constateerden Nexus en Kindcentrum De Vaart. En zo geschiedde. Inmiddels zijn er zeven leerlingen ingestroomd in de bovenbouw op De Vaart nadat zij een paar jaar speciaal basisonderwijs hebben gevolgd bij Nexus. “Mijn dochters hebben meer zelfvertrouwen, hun niveau van leren is in één jaar flin...
De samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland trekken steeds vaker samen op, zo ook in de beweging naar inclusiever onderwijs. In de rubriek 'Inclusie in de spotlight' van oktober vertellen Eva Schmidt-Cnossen en Meta Streefland, consulenten van respectievelijk samenwerkingsverband po en vo, vanuit welke visie ze hieraan werken en tot welke aanpak en activiteiten dit leidt. ‘Netwerkorganisatie’ en ‘meervoudig perspectief’ zijn sleu...
Wij zijn op zoek naar een leerkracht voor onze bovenbestuurlijke plusklas Voor onze bovenbestuurlijke plusklas in Heerhugowaard zijn wij z.s.m. op zoek naar een leerkracht. De bovenbestuurlijke plusklas is een gezamenlijk bovenschool onderwijsaanbod binnen Heerhugowaard, voor hoogbegaafde leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Binnen de bovenbestuurlijke plusklas krijgen hoogbegaafde leerlingen van groep 1 t/m groep...
Hoe kunnen we binnen onze regio ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich, ondanks een spagaat tussen de leefwerelden, in het basis- en voortgezet onderwijs veerkrachtig ontwikkelen en geloven in hun eigen kunnen? En welke interventies kan je als school en professional hiervoor inzetten? Deze en andere vragen komen aanbod in de Masterclasses Transformatieve School door Iliass El Hadioui In drie interactieve masterclasses maak je kennis ...
Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. Het jaarplan is een weergave van de continue dialoog in ons netwerk. Het schetst het waar, waarop en hoe we komend jaar in ons netwerk investeren. Hoe we de stem van de leerling horen, hoe we de alliantie ouder-leerkracht-school versterken, hoe we het samenspel in de werkgebieden intensiveren, hoe we de (inhoudelijke) ontwikkeling van ons netwerk vormgeven met de netwer...
PPO-NK is een netwerkorganisatie. Het werk brengt met zich mee dat we met veel uiteenlopende doelgroepen communiceren. Per doelgroep wordt steeds goed nagedacht over informatiebehoefte, boodschap en middel. Website In 2022 hebben we een nieuwe website gekregen: www.ppo-nk.nl. Hiermee is een lang gekoesterde wens uitgekomen om de bezoekers en ouders van onze website beter te kunnen informeren over ons samenwerkingsverband, onze activiteiten en...
De PMR, Ondersteuningsplanraad, Deelnemersraad en Raad van Toezicht doen verslag van hun activiteiten in het 2024 PMR Trimesterrapportage periode januari t/m augustus De PersoneelMedezeggenschapRaad van swv PPO-NK kent een vertegenwoordiging van drie personeelsleden. Twee leden van het consulententeam en 1 lid vanuit de staf. De PMR heeft instemmingsrecht op een aantal zaken en buigt zich over ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het...
Wij doen verslag van de financiele exploitatie over 2024. Rapportage financiële exploitatie 1e trimester periode jan-april 2024 De rapportage is in de bijlage bijgevoegd. Rapportage financiële exploitatie 2e trimester periode mei-augustus 2024 De rapportage is in de bijlage bijgevoegd.
Met Andere Ogen is een inspiratienetwerk dat de ontwikkelkansen van kinderen in Nederland vergroot. Met dit netwerk willen we de lokale praktijk van zorg, onderwijs en jeugd stimuleren om zo goed mogelijk met elkaar samen te werken, elkaar te inspireren én van elkaar te leren. De missie: door een betere samenwerking van ouders, onderwijs, zorg en jeugd bijdragen aan het vergroten van ontwikkelkansen van kinderen. Meer weten ? Ga naar de websit...
Het tegengaan van kansenongelijkheid is een opdracht voor iedereen, met een grote rol voor het onderwijs. Het verbinden van de drie leefwerelden – school, thuis, omgeving – is heel belangrijk in de aanpak van gelijke kansen. De integrale aanpak van gelijke kansen blijkt ook uit de samenwerking van de GKA met ministeries van SZW (armoedebestrijding en onderwijs arbeidsmarkt) en het ministerie van VWS (jeugd en sport) om deze verbindingen te ver...
Binnen de werkgebieden zien we een toenemende vraag van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte op zowel onderwijs als zorg. Sinds 2021 wordt deze ontwikkeling bijgehouden en gebruikt om nieuwe interventies te ontwikkelen. Daarnaast is in 2023 gestart met de Pilot Sterke Ondersteuning Op School - (SOOS) waarbij de gemeenten in de regio Alkmaar en de samenwerkingsverbanden PO en VO Noord-Kennemerland, IJmond en Midden-Kennemerland samenwerk...
Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en de zorg krijgt die nodig zijn. Dit vraagt dat gemeenten en samenwerkingsverband op alle niveaus in ons netwerk samen optrekken en goed afstemmen. De afgelopen jaren is het gelukt steeds meer als partners samen te werken voor de kinderen in onze regio. We weten elkaar steeds gemakkelijker te vinden, verbindingen te leggen en gezamenlijk onze verantwoordelijkh...
Werken naar Inclusiever onderwijs De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van he...
Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schoolja...
Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren. - Toename van jonge kinderen in het SO Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp...
Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. Het afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begelei...
Op vier vaste fotomomenten in het jaar wordt door de werkgebieden een meting gedaan van het aantal kinderen dat niet naar schoolgaat of een aangepast traject doorloopt. Deze metingen worden doorgegeven aan het min. OC en W voor haar monitor schoolverzuim. De Netwerkgroep is in het 1+2e trimester twee maal bijeengeweest om o.a. het registratie fotomomenten van maart 2024, juni 2024 te bespreken. Besproken onderwerpen : Monitoring maatwerktraje...